۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
مدیریت بازار سرمایه بدون دخالت دولت؛ وضعیت برخی نمادها چه می شد؟ | مدیرانی که صف خرید ایجاد می کنند
ورشکسته ها در بورس نوسان گیری می کنند

مدیریت بازار سرمایه بدون دخالت دولت؛ وضعیت برخی نمادها چه می شد؟ | مدیرانی که صف خرید ایجاد می کنند

اگر بازار سرمایه بدون دخالت دولت مدیریت می شد، به طور قطع در حال حاضر برخی نمادها اصلا نباید در بورس وجود می داشتند، زیرا در شرایط کنونی برخی از آنها چندین برابر دارایی خود زیان دارند.

بازار؛ گروه بورس: هرچند بازار امروز با حداقل رشد از افت بیشتر خودداری کرد، با این حال بازار سرمایه هنوز تثبیت نشده و بسیاری معتقدند که همچنان پر نوسان به روند نزولی خود ادامه می دهد و این مساله ناشی از دخالت دولت در بازار و سوءاستفاده عده از وضعیت بازار است، زیرا از یک سو نقدینگی زیادی در دست سهامداران نیست از طرف دیگر بازار تحت نوسانات خبری قرار گرفته و هر روز یا هر هفته با یک خبر متلاطم می شود.

فرید زاوه کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» ضمن اشاره به مشکلاتی که هم اکنون در اقتصاد کشور وجود دارد و بورس هم به تبع آن با نوسانات منفی روبرو شده است، گفت: اگر بازار سرمایه قرار بود به صورت قانون و بدون دخالت دولت مدیریت شود به طور قطع در حال حاضر برخی نمادها اصلا نباید در بورس وجود می داشتند، زیرا در شرایط کنونی برخی نمادها چندین برابر دارایی خود زیان دارند، اما نماد آن ها روزانه در بورس معامله می شود.

وی درباره اینکه بورس ایران مطابق چارچوب های قانونی و اصولی شرایط معامله ندارد، افزود: برای نمونه وقتی برخی خودروسازها ۷ برابر داراییشان زیان دارند چطور در بورس عرضه می شوند؟ این مساله حکایت از این دارد که دولت در بورس نقش محسوسی دارد و همین مساله دلیل نوسانات رو به پایین بورس در چند وقت اخیر بوده است.

در حال حاضر خودروسازها در بورس سود نمی برند، اما مدیران آنها در بورس سودهای خوبی می برند، مساله ای دیگر که الان در مورد نمادهای خودرویی حاضر در بورس وجود دارد این است که وقتی شورای رقابت اصرار دارد که اختلاف قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه باید وجود داشته باشد، آیا این مساله چیزی جز فساد به همراه داشته است؟

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر خودروسازها در بورس سود نمی برند، اما مدیران آنها در بورس سودهای خوبی می برند، تصریح کرد: مساله ای دیگر که الان در مورد نمادهای خودرویی حاضر در بورس وجود دارد این است که وقتی شورای رقابت اصرار دارد که اختلاف قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه باید وجود داشته باشد، آیا این مساله چیزی جز فساد به همراه داشته است؟ و نکته اینجاست که پشت این موضوع می تواند یک فساد نهفته باشد، زیرا نفعی برای مردم و دولت در این تصمیم وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ۱۷ سال پیش زمانی که ما در اداره مجامع سهام ایران خودرو بودیم کارکنان حق معامله در سهام نداشتند، گفت: در واقع اینگونه بود که اگر کارمندی سهامی را می خرید یا می فروخت حتما با آنها برخورد می شد اما در حال حاضر برخی سهامداران که دوستان مدیران هستند وقتی نمی توانند سهام خود را بفروشند سریع دستور داده می شود تا صف خرید ایجاد شود تا آنها بتوانند سهام خود را بفروشند.

او افزود: متاسفانه در حال حاضر نماد بانکی بدتر از خودرویی ها هستند و با وجود زیان دهی همچنان فعالیت می کنند و بسیاری از کارکنان همین بانک ها نقش مهمی در معاملات سهم دارند که سود می برند و بانک ها زیان می کنند.

دولت در زمانی که برخی نمادها رشد قیمت زیادی داشتند مردم را به بورس دعوت کرد تا سهام را با قیمت های گزاف به مردم بفروشد و بعد از آن حقوقی ها هیچگونه حمایتی از سهام نکردند تا قیمت آن افت شدیدی داشته باشد و بتوانند با حداقل قیمت سهام را دوباره از مردم بخرند

بازار سرمایه ایران تقریبا از سال ۹۸ که دولت با کسری بودجه مواجه شد درگیر مسائل حاشیه ای شد، از یک سو برخی نمادهای دولتی با صف های طولانی خرید حبابی شدند و از آن زمان تاکنون نوسانات رو به پایین داشتند، در بعد از همان زمان حسن روحانی هم اعلام کرد که دولت برخی سهام را در بورس ۶ برابر گرانتر فروخته است.

رضا روحی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «بازار» با تایید مشکلاتی که در بورس رخ داده است، گفت: دولت در زمانی که برخی نمادها رشد قیمت زیادی داشتند مردم را به بورس دعوت کرد تا سهام را با قیمت های گزاف به مردم بفروشد و بعد از آن حقوقی ها هیچگونه حمایتی از سهام نکردند تا قیمت آن افت شدیدی داشته باشد و بتوانند با حداقل قیمت سهام را دوباره از مردم بخرند.

روحی با بیان اینکه برخی مشکلات موجود در بورس ایران ناشی از سیاست گذاری دولت در قیمت گذاری و ... بوده است، افزود: اگر دولت به دنبال حمایت از بورس است باید دست از قیمت گذاری دستوری بردارد و از طرف دیگر برنامه عرضه اوراق را از همان ابتدای سال مشخص کند تا سرمایه گذاران بدانند در چه مقاطعی قرار است اوراق عرضه شود و در نهایت دولت باید موضوع تخصیص منابع از صندوق توسعه ملی به بورس را اجرایی کند تا از این طریق نمادهایی که ارزندگی دارند حمایت شوند.

کد خبر: ۱۱۸٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      4 0
      ای کاش اون زمانی که مسئولین و تمام ارگانها و صدا و سیما به ما توصیه میکردن وارد بورس و بازار سرمایه بشین به جاش توصیه میکردن وارد ارز دیجیتال بشین الان سرمایمون هشت برابر شده بود نه اینکه الان سرمایمون تو بورس از بین بره
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 1
      بورس با این تیم اقتصادی ضعیف دولت به ابدیت پیوست پیش به سوی ارز های دیجیتال