۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
شرط صعود شاخص بورس تعیین تکلیف ۴ عامل| تاثیر منفی بلاتکلیفی مدیران هلدینگ ها بر وضعیت معاملات
«بازار» گزارش می دهد

شرط صعود شاخص بورس تعیین تکلیف ۴ عامل| تاثیر منفی بلاتکلیفی مدیران هلدینگ ها بر وضعیت معاملات

شاخص کل بورس بعد از جلسه وزیر اقتصاد با مدیران هلدینگ های بزرگ رشد کرد، اما از نگاه کارشناسان اقتصادی این مساله مرهمی موقتی است و دولت باید ۴ عامل تاثیرگذار را اصلاح کند.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بورس بعد از جلسه وزیر اقتصاد با مدیران هلدینگ ها بزرگ رشد کرد، اما از نگاه کارشناسان اقتصادی این مساله مرهمی موقتی است و دولت باید ۴ عامل تاثیرگذار نرخ سود بانکی، قیمت گذاری دستور و وضعیت نرخ ارز و انتشار اوراق را تعیین تکلیف کند.

وحید شقاقی اقتصاددان در گفتگو با «بازار» با اشاره به اینکه دولت ماهانه ۲۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و برای تامین آن باید ۵۰ هزار میلیارد تومان ماهانه اوراق منتشر کند، گفت: دولت در شهریور ماه سقف اوراقی که در بودجه امسال ۱۳۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود را پر کرد، به همین دلیل هم اکنون با چالش هایی مواجه است، زیرا انتشار اوراق بر بازار سرمایه تاثیر منفی گذاشته و در ادامه راه هم همین مشکل وجود دارد و راهکاری هم برای آن وجود ندارد.

شقاقی درباره پیشنهاد وزیر اقتصاد مبنی بر تامین کسری بودجه از طریق فروش دارایی سهام دولت در شرکت ها و عرضه اولیه شرکت های غیر بورسی زیر مجموعه سازمان ها و نهادهای دولتی، اظهار کرد: به طور قطع دستیابی به درآمد از این محل نمی تواند مشکل کسری بودجه امسال را حل کند، زیرا این مساله به بسترهای نیاز دارد که هم اکنون موجود نیست.

او با نگاهی به اثر دیگر عوامل جانبی بر افت اخیر بازار سرمایه اظهار کرد: وقتی نرخ سود بین بانکی بالای ۲۰ درصد رسیده اثر منفی بر بازار می گذارد، البته باید توجه داشت که در ایران بازار سرمایه نداریم، زیرا الزامات بازار سرمایه عملا در ایران وجود ندارد و همه اینها باعث شد که مشکلات بیشتر شوند.

وقتی ۹۰ درصد سهام بازار روزی ۵ درصد منفی می خورد به معنای وضعیت وخیم بازار است قبلا صف فروش شرکت ها حسن داشت و نمادها پایانی خود را پر نمی کردند اما در هفته اخیر با وجود اینکه حجم معاملات بالا نبوده بسیاری از نمادها پایانی خود را منفی پر کرده اند

شقاقی افزود: وقتی ۹۰ درصد سهام بازار روزی ۵ درصد منفی می خورد به معنای وضعیت وخیم بازار است قبلا صف فروش شرکت ها حسن داشت و نمادها پایانی خود را پر نمی کردند اما در هفته اخیر با وجود اینکه حجم معاملات بالا نبوده بسیاری از نمادها پایانی خود را منفی پر کرده اند، از طرف دیگر در روز یکشنبه ۳۵ هزار واحد شاخص نزول کرده و اگر حجم بیشتر بود حتما افت بازار خیلی بیشتر می بود.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی بازار سرمایه حمایت نمی خواهد بله نهادهایی را می خواهد که برای بازار سرمایه نیاز است، افزود: برای نمونه نهادهای شفاف سازی، نهادهای نظارتی و نهادهای قیمت گذار باید در بورس فعال باشند تا مشکلات کنونی برطرف شود برای نمونه وجود معاملات الگوریتمی در بازار فاجعه یک است و باید نهادهای نظارتی در این بخش فعال شوند.

تبعات انتشار این اوراق می تواند در سال آینده هم نمایان شود، زیرا دولت باید اصل و فرع آن را پرداخت کند از طرف دیگر خطای راهبردی این است که ما برای هزینه های جاری اوراق منتشر کنیم، در حالی است که در دنیا از انتشار اوراق برای توسعه زیرساخت ها و پروژه های عمرانی استفاده می کنند

شقاقی همچنین با اعلام اینکه دولت در شرایط کنونی سراغ اوراق رفته و همین مساله برای کنترل بودجه بهترین ابزار است، گفت: با وجود اثرات منفی انتشار اوراق بر بازار باید توجه داشت که انتشار این اوراق می تواند تبعات آن در سال آینده هم نمایان شود، زیرا دولت باید اصل و فرع آن را پرداخت کند و البته بخشی از این انتشار اوراق برای بدهی پیمانکار ها است از طرف دیگر خطای راهبردی این است که ما برای هزینه های جاری اوراق منتشر کنیم، در حالی است که در دنیا از انتشار اوراق برای توسعه زیرساخت ها و پروژه های عمرانی استفاده می کنند.

تاثیر بلاتکلیفی مدیران هلدینگ ها بر بازار
همچنین همایون دارابی کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه در جلسه امروز وزیر اقتصاد با مدیران هلدینگ های بزرگ دولتی روی مسائلی همچون قیمت گذاری دستوری، نرخ ارز، نرخ سود بانکی و ... صحبت شده است، گفت: در حال حاضر حمایت موقتی حقوقی ها نمی تواند جهت بورس را برای طولانی مدت تغییر دهد و مهمترین رویکرد بازار در آینده به تصممی گیری دولت برای نرخ ارز، نرخ سود بانکی، قیمت گذاری دستوری بستگی دارد تا چشم اندازی پایدار برای اقتصاد به وجود بیاورد.

دارابی با بیان اینکه مشکلات در سطح کلان و در بخش سیاست گذاری باید اصلاح شوند افزود: در شرایط کنونی نقدینگی در بانک ها انباشت شده و کمبود سرمایه در بنگاه باعث کاهش تولید شده و همین مساله به رکود تورم دامن زده است و در ماه های آینده وقتی گزارش از تورم و ... منتشر شود اتفاقاتی که هم اکنون در حال رخ دادن است را نمایان می کند.

وقتی تولیدکننده ارز مورد نیاز برای تولید را آزاد تامین می کند، اما برای صادرات ارز نیمایی دریافت می کند همین مساله در کاهش درآمد و سودسازی آنها اثر دارد که به نوعی ۲۵ درصد زیان برای شرکت به همراه دارد و این عوامل باعث شده تا به رکود اقتصادی کشور دامن زده شود و نقدینگی های موجود در جامعه هم وارد بخش های مولد نشود

او با تاکید بر اینکه بازار جهانی وضعیت خوبی دارد به همین دلیل شرکت های بورسی موقعیت خوبی باید داشته باشند، تصریح کرد: وقتی تولیدکننده ارز مورد نیاز برای تولید را از آزاد تامین می کند، اما برای صادرات ارز نیمایی دریافت می کنند همین مساله در کاهش درآمد و سودسازی آنها اثر دارد که به نوعی ۲۵ درصد زیان برای شرکت به همراه دارد و این عوامل باعث شده تا به رکود اقتصادی کشور دامن زده شود و نقدینگی های موجود در جامعه هم وارد بخش های مولد نشود. برای نمونه در شرایط کنونی اقتصاد ایران خودرو تولید می شود اما هر دو خودروساز در شش ماهه ۵ هزار میلیارد تومان زیان جدید ساخته اند و از طرف دیگر شرکت های صادرکننده تنبیه شده اند از این رو بازار هم متاثر از این وضعیت روندی نزولی داشته است.

نباید میزان زیان و سود یک شرکت را ناشی از بازار و دولت بدانیم و باید شرایطی در اقتصاد ایجاد کرد که سرمایه گذاران بتوانند وضعیت آینده را پیش بینی کنند، در واقع این بازار همان بازاری است که یک سال پیش در اوج شاخص بیش از دو میلیون واحد رسید

دارابی افزود: البته نباید میزان زیان و سود یک شرکت را ناشی از بازار و دولت بدانیم و باید شرایطی در اقتصاد ایجاد کرد که سرمایه گذاران بتوانند وضعیت آینده را پیش بینی کنند، در واقع این بازار همان بازاری است که یک سال پیش در اوج شاخص بیش از دو میلیون واحد رسید. بنابراین مساله ای که وجود دارد ضرورت اصلاح نرخ بهره، جلوگیری از انتشار فراوان اوراق و ... است که می تواند نگرانی های موجود در بازار را برطرف کند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه احتمال تغییر تحول در سطح مدیران هلدینگ ها هم در وضعیت بازار تاثیرگذار بوده است، گفت: وقتی مدیری فکر می کند که به زودی عوض خواهد شد برای جمع کردن صف فروش و ... از نقدینگی کلان استفاده نمی کند، زیرا باید در قبال ان پاسخگو باشد به همین دلیل فضای بلاتکلیفی بر مشکلات بازار دامن زده است.

کد خبر: ۱۱۵٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha