۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
نقش صنایع مادر در صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی
بازار بررسی می کند؛

نقش صنایع مادر در صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی

تبریز - وجود مجتمع های انرژی زا و صنایع مادر مانند پالایشگاه ها و پتروشیمی اساس اولیه و پایه صنعت در منطقه آذربایجان شرقی هستند و می توانند در توسعه صادرات غیرنفتی نقش اساسی ایفا کنند.

بازار، گروه استان‌ها- بیت اله احمدی؛ یکی از گروه های صنعتی بسیار مهم منطقه آذربایجان شرقی و یاری رسان اقتصاد و تولیدات داخلی، مجتمع عظیم پتروشیمی در جوار پالایشگاه تبریز است، این مجتمع در زمینی به مساحت ۳۹۱ هکتار در جنوب غربی تبریز واقع شده و نقشی حیاتی در پشتیبانی دیگر صنایع استانی و کشور دارد.

اجرای طرح پتروشیمی تبریز در قانون بودجه سال ۱۳۶۶ کل کشور تصویب و کلیات طرح در سال ۱۳۶۷ به تایید هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی رسیده است.

فعالیت های طراحی و مهندسی، در نیمه دوم سال ۱۳۶۸ و عملیات نصب در سال ۱۳۷۱ آغاز شد، خوراک مجتمع، نفت های سبک و سنگین و گاز مایع است که بخش عمده آن از پالایشگاه تبریز تامین می شود؛ شرکت پتروشیمی تبریز از شرکت های تابع شرکت ملی صنایع پتروشیمی وزارت نفت است و ظرفیت تولید آن بیش از ۷۵۰ هزار تن محصولات پلیمیری و شیمیایی در سال است که تمام محصولات خود را تحت لیسانس معتبرترین شرکت های جهانی تولید می کند.

کسب مقام اول در اقدامات کیفی و صادرکننده نمونه سال ۱۳۸۴ در استان از دستاوردهای مجتمع بزرگ پتروشیمی تبریز بوده و تولید پلی استایلن انبساطی رنگین، دیرسوزی و ضربه پذیر تنها بخشی از اختراعات به ثبت رسیده این مجتمع می باشد که یاری رسان مواد اولیه صنایع پلاستیکی، لوازم خانگی، قطعات خودرو، ظروف یکبار مصرف و عایق بندی هاست.

مجتمع پتروشیمی تبریز با تولید انواع پلاستیک های خام مانند پلی اتیلین و پلی استایلن ها و ای بی اس بخش مهمی در پویایی و تولید صنایع وابسته به این محصولات دارد، کارخانه های تولید لوله پلی اتیلن در نقاط مختلف منطقه و یا کارخانه های تولید یونولیت از صنایع وابسته به پتروشیمی است که با خودکفایی و تولید هرچه بیشتر این مجتمع، چرخ های این کارخانه های متعدد هم خواهد چرخید.

ارتباط زنجیره ای واحد صنعتی مراغه با پتروشیمی تبریز

یکی دیگر از واحدهای صنعتی و تولید یونولیت در شهر مراغه واقع شده که به سبب تولید انواع پلی استایرن سهمی عمده در صنعت و عمران این شهر داشته است، پلی استایرن همان یونولیت اسفنجی است که به صورت سلول های کاملا بسته و حباب های متراکم و فشرده، بهترین عایق صدا، رطوبت و حرارتی بوده که به شکل های ورقی و بلوکی تولید می شود.

از نکات ویژه این محصول مشترک پتروشیمی و کارخانه یونولیت سازی، سبک و قابل حمل بودن، مقاوم در برابر عوامل خورنده شیمیایی و حجم بالا و مقاومت زیاد آن در قالب بندی است، این محصولات بیشتر در صنعت ساختمان، سردخانه، لوازم خانگی و صنایع بسته بندی کاربرد دارد.

همین واحد نمونه ای از خیل صنایع خرد و کلان استان و کشور است که به صورت زنجیره ای به هم متصل و وابسته هستند، بنابراین لزوم کنترل کیفیت، استفاده بهینه از مواد اولیه داخلی و تعادل سازی انرژی می تواند در رشد و تولید محصولات گوناگون داخلی موثر باشد.

وجود مجتمع های انرژی زا، پایه صنعت آذربایجان

انرژی اساس زندگی و تولید و صنعت است، در راستای استفاده مطلوب از منابع طبیعی و پشتیبانی از صنایع، ساخت نیروگاه ها در منطقه آذربایجان و محدوده سهند از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

نیروگاه حرارتی سهند بناب و تبریز از مهم ترین مراکز تولید انرژی در منطقه است، این نیروگاه در کیلومتر ۷ جاده بناب – تبریز با برج های عظیم و غول پیکر خود، حضوری مقتدر را نشان می دهد.

نیروگاه حرارتی تبریز هم در جنوب غربی شهر تبریز با فاصله ۱۶ کیلومتری جاده تبریز – آذرشهر واقع شده و دارای ۲ واحد بخار و گازی است، سوخت حرارتی تبریز، گاز طبیعی می باشد و مصرف گاز واحدها در بار کامل ۱۸۵ هزار مترمکعب در ساعت است؛ سوخت دوم نیروگاه هم مازوت بوده که توسط خط لوله ای از پالایشگاه تبریز تامین می شود.

این نیروگاه در ابتدا با همکاری شرکت های خارجی راه اندازی شده اما در حال حاضر کلیه واحدها و تاسیسات توسط متخصصان داخلی و بومی اداره می شود و بیش از ۳ میلیارد کیلووات ساعت برق را به عنوان یک انرژی حیاتی وارد شبکه برق می کند؛ این نیروگاه جزو نیروگاه های زیر پوشش شرکت مدیریت تولید نیروی برق آذربایجان شرقی است.

وجود مجتمع های انرژی زا و صنایع مادر مانند پالایشگاه ها و پتروشیمی اساس اولیه و پایه صنعت در منطقه به صورت بالقوه می باشد که مدیریت روی معیارهای اصولی، علمی و منطقی، تولید صنعتی استان را به سمت پیشرفت و استقلال، سوق خواهد داد.

کارخانه های فولاد آذربایجان و توسعه صادرات غیرنفتی

برای انجام هر اموری، اهداف و استراتژی های خاصی مورد نظر قرار می گیرد، صنعت استان هم طی سالیان اخیر با استراتژی توسعه منطبق بر محورد خودکفایی و اصلاح ساختار تولید در جهت افزایش مستمر سهم کالاهای سرمایه ای و مادر گام های اساسی برداشته است، نمونه این موارد احداث کارخانه های فولاد به عنوان مهم ترین صنایع در شهرهاب بناب، میانه و بستان آباد می باشد.

اصطلاح فولاد برای آلیاژهای آهن که تا حدود یک و نیم درصد کربن دارند و غالبا با فلزهای دیگر همراهند به کار می رود و از صنایع بنیانی می باشد که می توانند در رشد و توسعه صادرات غیرنفتی کشور نقش اساسی ایفا کند.

مجتمع فولاد آذربایجان وقع شده در زمینی به مساحت ۴۶ هکتار در جنوب شرقی میانه از بزرگ ترین واحدهای صنعتی استان به شمار می رود، این مجتمع از سال ۱۳۸۰ با تولید سالانه ۵۵۰ هزار تن محصولات فولادی آغاز به کارا کرده و موجب اشتغال بسیاری در منطقه شده است.

مواد اولیه مصرفی کارخانه شامل شمش های فولادی در قالب ۱۳۰ در ۱۳۰ و ۱۵۰ در ۱۵۰ سانتیمتر مربع به طول ۱۲ متری از کارخانه های ذوب وارد این مجتمع می شود و بعد از قرارگیری در کوره پیش گرم با ظرفیت اسمی ۱۱۰ تن در ساعت وارد مسیر دستگاه های پوسته زدایی می شود.

تعداد ۱۸ قفسه استندهای نورد با سرعت های قبل کنترل به اتاق فرمان، مسیری دیگر برای شمش های پرحرارت می باشد، از دیگر تجهیزات خط تولید این مجتمع، قیچی های اضطراری، سیستم عملیات حرارتی، بستر خنک کننده به طول ۹۶ متر، سیستم تاب گیری محصول و دو سیستم مجزای بسته بندی محصولات به صورت اتوماتیک است.

محصولات کیفی فولاد آذربایجان شامل مقاطع سبک فولادی و میلگردهای ساختمانی و صنعتی از نوع آجدار، ساده، نبش، ناودانی، مفتول و تسمه می باشد که تاثیر عمده ای در ساختار صنعت منطقه دارد.

سهم ناحیه صنعتی تیکمه داش در اشتغال زایی منطقه

اما ناحیه صنعتی «تیکمه داش» از توابع شهرستان بستان آباد، یکی دیگر از مجتمع های فولادی منطقه را در خود جای داده است، این واحد هم همانند فولاد میانه، محصولات کیفی و تولید انواع میلگردهای ساختمانی و صنعتی را انجام می دهد و سهم عمده ای در اشتغال زایی منطقه، تولید و صادرات برعهده دارد.

عملیات و مراحل تولید در مجتمع فولاد، روند بسیار دشواری دارد به طوری که نقصان و اخلال در تجهیزات و ماشین آلات این واحد، ضربات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت، مساله ای که در شکل گسترده شامل اقتصاد و صنعت هم می شود و شکل تمثیلی این مورد است، اما درایت و مدیریت همراه با ارتقای کیفیت و ایمنی از نکات قابل توجه این مجتمع به شمار می رود.

ناگفته پیداست، افق های صنعت و تولید با استفاده از منابع داخلی و عرضه آن به بازارهای رقابت دور از دسترس نیست، تلاش، کار و خلاقیت همراه با رفع تنگناها و نارسایی ها و ترمیم الگوهای مصرف با تکیه بر اصلاح کیفیت محصولات داخلی، همه آینده تولید و صنعت ایران و دیار آذربایجان را رقم می زند.

کد خبر: ۱٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha