۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
 سهم ۲ درصدی صادرات به روسیه| بخشنامه های صادراتی سلیقه ای است
رئیس کانون زنان بازرگان گیلان:

سهم ۲ درصدی صادرات به روسیه| بخشنامه های صادراتی سلیقه ای است

رشت- پورزینال، رئیس کانون زنان بازرگان گیلان گفت: سهم ‌صادرات ایران به روسیه در سال گذشته ۲ درصد و حتی زیر یک درصد بوده است.

مریم پورزینال در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: این کانون طبق ماده ۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و با موافقت و نظارت اتاق ایران تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه کانون بانوان بازرگان دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل است، افزود: این کانون بصورت غیرسیاسی و غیرانتفاعی فعالیت می کند. 

رئیس کانون زنان بازرگان گیلان، تابعیت این کانون را ایرانی خواند و ادامه داد: در زمان ثبت آخرین تغییرات، تعداد ۵۳ نفر عضو کانون زنان بازرگان گیلان هستند.

ساماندهی فعالیت اقتصادی بانوان
وی با اشاره به اینکه ‌اداره ثبت شرکت ها نیز به همین تعداد ثبت شده است، تصریح کرد: از جمله وظایف کانون، تلاش برای ساماندهی امور مرتبط با موضوع فعالیت بانوان در امور اقتصادی است.

پورزینال، مشارکت گروهی در تصمیم سازی ها و تصمیم گیریها و تهیه و تنظیم پیشنهادهای مرتبط با موضوع فعالیت بانوان را از دیگر وظایف کانون مذکور برشمرد.

وی گفت: ایجاد ارتباط با بانکها و سازمانهای اعتباری کشور و همچنین سازمان های مالی و پولی بین المللی در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران با هدف تسهیل و گسترش خدمات و تسهیلات مالی به اعضا از دیگر وظایف کانون زنان بازرگان است.

رئیس کانون زنان بازرگان گیلان، ایجاد شبکه اطلاع رسانی و نشر کتب، مجلات و بروشورهای تخصصی وتبادل اطلاعات مربوطه را از دیگر وظایف کانون عنوان کرد.

وی اضافه کرد: کانون زنان بازرگان انجام فعالیت های علمی و تحقیقاتی مرتبط با فعالیت بانوان ‌در داخل و خارج کشور را نیز به عهده دارد.

عدم آشنایی با قوانین بازاریابی از موانع صادراتی
پورزینال درباره اصلی ترین موانع صادرات به ویژه برای بانوان بازرگان، بیان کرد: نداشتن دانش و آگاهی با قوانین بازاریابی صادراتی یکی از موانع اساسی است.

وی افزود: آشنا نبودن با ویژگیهای محصول خود و موقعیت محصول تولیدی خود در بازار هدف و ویژگی محصولات مشابه صادراتی رقبا در بازار هدف، از جمله موانع صادراتی محسوب می‌شود.

رئیس کانون زنان بازرگان گیلان، رقابت سخت با تولیدکنندگان خارجی، انگیزه‌های ناکافی، رقابت فشرده بین‌المللی و سیاستهای غلط نرخ مبادلات ارزی را از دیگر موانع صادراتی برشمرد.

وی با اشاره به اینکه عدم همکاری دولت و رقابت شرکت‌ها در بازارهای خارجی، از موانع صادراتی است، تصریح کرد: سیاستهای تبلیغ و قیمت‌گذاری، تعرفه‌های بالای خارجی و کمبود سرمایه مالی نیز جزو موانع صادراتی است.

اهمیت جذب مشتری با ارائه حمل و نقل به بازار تجارت
این مسئول با بیان اینکه جهان روز به روز در حال کوچک‌تر شدن است، خاطرنشان کرد: شرکت‌های تجاری مختلف نیاز بیشتری به انتقال کالای خود به خارج از کشور دارند.

وی گفت: امروزه اکثر بازارهای جهانی به صورت آنلاین کار می‌کنند و تقریباً انتظار می‌رود که فروشگاه‌های اینترنتی، حمل و نقلی سریع و مقرون ‌به‌صرفه را به هر نقطه‌ای از جهان ارائه دهند ضمن اینکه ارائه حمل و نقل به سراسر جهان تجارت را به سمت جذب مشتری بیشتر هدایت می‌کند.

پورزینال به مشکلات حمل و نقل به کشورهای دیگر اشاره کرد و اظهار کرد: حمل و نقل به خارج از کشور برای صاحبان کالا و مشاغل می‌تواند دلهره‌آور و مخاطره برانگیز باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر مراوده تجار ما در استان گیلان با کشور روسیه و اوراسیا است، حمل بارهای صادراتی از طریق راههای زمینی و هوایی و دریایی انجام می شود که هرکدام مشکلات خاص خود را دارند و تحت تاثیر مسائل سیاسی منطقه دارای مشکلاتی هستند.

معضل صدور بخشنامه های سلیقه ای در خصوص صادرات
وی ممنوعیت صادراتی و صدور بخشنامه های سلیقه ای در خصوص صادرات و عدم حمایت دولت از تجار را باعث ضعف در زمینه صادرات دانست و اضافه کرد: سهم ‌صادرات ایران به روسیه در سال گذشته ۲ درصد و حتی زیر یک درصد بوده است.

وی درباره صادرات محصولات بانوان بازرگان گیلان به اوراسیا بیان کرد: بین خانم های بازرگان استان گیلان صادرکننده داریم و این صادرات اغلب به کشور روسیه و شورای‌عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

رئیس کانون زنان بازرگان گیلان، گفت: تخفیفات تعرفه‌ای اتحادیه مذکور باعث حذف بعضی از کشورهای رقیب ایران در این بازار شده است.

وی با اشاره به اینکه موقعیت ممتازی برای کالاهای صادراتی کشور در اوراسیا فراهم شده است، یادآور شد: عمده رقبای صادراتی ما در اوراسیا، ترکیه ، اسرائیل ، پاکستان و هند هستند.

پورزینال، به مشکلات موجود در خصوص عدم‌ موفقیت در صادرات در ایران و ‌گیلان اشاره کرد و متذکر شد: بی ثباتی و غیر قابل پیش بینی بودن قیمت های مواد اولیه و محصولات تولیدی از مشکلات است.

دشواری تامین مالی و بی ثباتی سیاست ها و مقررات از مشکلات صادراتی است
وی، دشواری تامین مالی توسط بانک ها، بی ثباتی سیاست ها و مقررات و رویه های اجرایی ناظر به کسب و کار را از جمله مشکلات صادراتی ذکر کرد.

رئیس کانون زنان بازرگان گیلان، افزود: رویه های غیر منصفانه و ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات، نبود نظارت دقیق بر تولید و عرضه کالا ( تولید و عرضه نسبتا آزاد کالای غیر استاندارد و تقلبی در بازار)، مفاسد مالی و اداری از دیگر مشکلات عدم موفقیت ما در زمینه صادرات است. 

کد خبر: ۱۱۰٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha