۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
خوب و بد حذف توزیع مرغ به صورت بسته بندی؛ مرغ محصولی لاکچری شد!
«بازار» گزارش می دهد

خوب و بد حذف توزیع مرغ به صورت بسته بندی؛ مرغ محصولی لاکچری شد!

اقدامات قرارگاه برای ساماندهی بازار این محصول موثر بوده است با این وجود برای پیشبرد اهداف این ستاد نباید به مشاغل و صنف هایی همچون واحدهای بسته بندی آسیب رساند.

بازار؛ گروه کشاورزی: با راه اندازی قرارگاهی برای ساماندهی بازار مرغ در ابتدای سال جاری به ریاست وزیر جهاد کشاورزی، بسیاری از فعالان این بخش معتقدند این کار به صورت قطعی می تواند گره کار را باز کند و در ادامه نیز باید تمهیداتی برای ساماندهی همیشگی بازار مرغ از سوی تصمیم گیرندگان این قرارگاه اندیشیده شود چرا که این صنعت بیمار است و نیاز به کارهای درمانی اساسی دارد.

با این وجود برخی نیز معتقدند اگرچه در ابتدای کار اقدامات اتخاذ شده در این قرارگاه موثر واقع شده است و شاهد توزیع بیشتر این محصول در سطح شهرهای مختلف کشور هستیم اما اثبات کارایی بالای این قرارگاه نیاز به گذر زمان دارد.  

تولید مرغ کم نیست فقط باید نظام مدیریتی با تولید هماهنگ شود

محمد علی کمالی سروستانی، فعال صنعت مرغداری در این خصوص به «بازار» گفت: در بحث قیمت گذاری مرغ و به عبارتی اصلاح قیمت این محصول مسئولان قرارگاه اقدام خوبی انجام دادند و مورد تایید ما است و اگر چه در این مرکز حضور نداریم اما افراد تصمیم گیرندگان در این قرارگاه با ما در خصوص قیمت مرغ در ارتباط بودند.

سروستانی افزود: شروع به کار این قرارگاه قطعا می تواند در ساماندهی بازار کارایی داشته باشد چرا که شنیده ها حاکی از این است که در این ستاد بنا است افراد دست اندرکار موانعی که در سر راه توزیع است را بردارند که  اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام داده اند و نتایج کار هم طی یکی دو روز آینده خوب بود.

وی ادامه داد: اگر با این روند اقدامات اخیر ادامه یابد قطعا بازار مرغ به آرامش می رسد چون تولید کم نیست و لذا نظام مدیریتی باید با تولید هماهنگ شود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که اگر تولید کم نیست پس چرا سهمیه واحدهای بسته بندی را قطع کردند، گفت: در این خصوص بنده اطلاعی ندارم با این وجود بنده شخصا موافق این شیوه برخورد نیستم اما در کل هر چقدر بازار را به حالت عادی برگردانیم مسائل سریعتر حل می شود.

صنعت مرغداری کشور بیمار است و نیاز است که خارج از ساز و کاری که برای آن تعریف شده یکسری جریانات وارد شود و این عارضه را کاهش دهند

قرارگاه ساماندهی مرغ برای صنعت بیمار مرغداری کشور ضروری است
حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی کشور نیز در این خصوص به «بازار» گفت: با توجه به اینکه صنعت مرغداری و تولید و توزیع مرغ دچار چالش های متعددی بوده و هست و بخش اعظم این چالش ها و بحران ها هم دامن صنعت را گرفته و هم دامن بازار مصرف را، ناشی از برخی تقصیرات بوده و هست. لذا وجود یک قرارگاه متمرکز که دارای اختیارات کافی برای کنترل، پایش و نظارت بر تولید و توزیع باشد می تواند کمک کند به اینکه این معضلات و چالش ها به حداقل برسد.

اسدالله نژاد افزود: خوشبختانه تصمیمات خوبی در طی این چند روز از سوی این قرارگاه اتخاذ شده و امیدوار هستیم که با تلاشی که صورت می گیرد التهابات و نوسانات بازار کاملا از بین برود.

وی در خصوص ضرورت وجود چنین قرارگاهی خاطر نشان کرد: در یک سیستم بیمار لازم است که یک پزشک متخصص حضور داشته باشد و کارهای درمانی را انجام دهد و لذا چون مرغداری یک صنعت بیمار است بنابراین لازم است خارج از ساز و کاری که برای آن تعریف شده گاها یکسری عوامل و جریانات ورود کنند و این عارضه را کاهش دهند.

تعرفه ها و سودهای کاذبی که واحدهای بسته بندی اعمال می کنند باعث می شود که درصد دسترسی دهک های پایین جامعه به این محصول نهایی کاهش پیدا کند

سودهایی که واحدهای بسته بندی اعمال می کند، مرغ را از دسترس دهک های پایین جامعه خارج می سازد
این مقام مسئول در خصوص عدم تحویل مرغ به واحدهای بسته بندی نیز گفت: همانطور که می دانید هدف از یارانه ای که برای کالاهای استراتژیک اختصاص داده می شود این است که این یارانه به دهک های هدف جامعه برسد. وقتی سیستم هایی مانند قطعه بندی و بسته بندی تعریف می کنیم عملا این یارانه ای که باید دست دهک های جامعه برسد به سمت و سویی می رود که این محصول را تبدیل به یک کالای لاکچری می کند.

وی ادامه داد: تعرفه ها و سودهای گاها کاذبی که واحدهای بسته بندی اعمال می کنند باعث می شود که درصد دسترسی دهک های پایین جامعه به این محصول نهایی کاهش پیدا کند.

اسدالله نژاد تصریح کرد: به اعتقاد بنده تا زمانی که شرایط کاملا پایدار نشود حذف توزیع مرغ به صورت بسته بندی و قطعه بندی تصمیم خوبی بوده و است و می تواند به کاهش التهابات و نوسانات بازار کمک کند. بنابراین بعد از اینکه شرایط پایدار شد قطعا این واحدها نیز مجددا وارد چرخه خواهند شد و طبق روال قبل کارهای خود را انجام خواهند داد.

در کمتر از یک ماه آینده شرایط بازار مرغ عادی می شود
وی ادامه داد: باز هم تاکید می کنم که این تصمیم در کوتاه مدت خوب و موثر بوده است اما اگر عده ای از این تصمیم متضرر می شوند باید به نوعی از آنها حمایت شود. نه اینکه مانند ما مرغداران چندین ماه ضرر بدهند و هیچ حمایتی از آنها نشود.

وی در خصوص تخمین زمان پایداری شرایط نیز اظهار داشت: به نظر بنده اگر شرایط به همین شکل پیش برود در کمتر از یک ماه شرایط به حالت عادی بر می گردد.

اسدالله نژاد در خصوص حجم تولید نیز گفت: تولید به اندازه همیشگی بوده اما یکسری قصور صورت گرفته موجب شد که در ایام عید مردم در دسترسی به این محصول مشکلاتی داشته باشند.

کد خبر: ۸۱٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha