۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
چرا کانادا از برنامه واکسیناسیون سراسری کرونا عقب ماند؟

چرا کانادا از برنامه واکسیناسیون سراسری کرونا عقب ماند؟

کانادا با هشت شرکت برای تامین واکسن کرونا به میزان ۴۰۰ میلیون دوز قرارداد بسته بود، اما به نظر می رسد این کشور نتوانسته در اولویت شرکت های تامین کننده واکسن قرار گیرد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، در اوج بحران همه گیری کرونا و انتشار نخستین اخبار از تولید واکسن مناسب، کانادا از نخستین کشورهایی بود که بیشترین سفارش واکسن کرونا را داد و همین سفارش ها باعث شد تا نام کانادا به عنوان بیشترین خریدار آتی واکسن کرونا برجسته شود.

در اواخر تابستان اعلام شد که کانادا سه برابر جمعیت مورد نیاز خود واکسن کرونا سفارش داده است و حجم این سفارش ها به حدی بود که حتی انتقادات از کانادا برای سفارش این حجم از واکسن به دلیل کمبود جهانی بالا گرفت.

اما همه این سفارش ها نتوانست عملیاتی شود و در حال حاضر نخست وزیر کانادا به دلیل عدم تامین واکسن مورد نیاز این کشور مورد انتقادات داخلی گسترده قرار گرفته است.

نخستین تزریق واکسن کانادا از ۱۴ دسامبر سال گذشته آغاز شد و تا کنون با وجود گذشت دو ماه از آغاز فرایند واکسیناسیون براساس آمار اعلام شده فقط ۱.۱۸ میلیون نفر از شهروندان کانادایی موفق به تزریق واکسن کرونا شده اند و در واقع از هر ۱۰۰ نفر فقط ۳ کانادایی در برابر ویروس کرونا واکسینه شده اند. تا کنون تنها حدود دو و نیم درصد از جمعیت کانادا دست کم نوبت اول واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. آماری که در بسیاری از کشورهای غربی به بالای ۱۰ درصد رسیده است. در دیگر کشورهایی غربی مانند آمریکا و انگلستان آمار واکسیناسیون بسیار بیشتر و به عنوان نمونه از هر ۱۰۰ نفر در انگلستان ۲۱ نفر و در آمریکا ۱۴ نفر تا کنون واکسینه شده اند.

این در حالی است که کانادا با هشت شرکت برای تامین واکسن کرونا به میزان ۴۰۰ میلیون دوز قرارداد بسته بود، اما به نظر می رسد این کشور نتوانسته در اولویت شرکت های تامین کننده واکسن قرار گیرد و واکسن کافی هنوز وارد کانادا نشده است.

به گفته گزارشگر بی بی سی، یک دلیل مهم کمبود واکسن کرونا در کانادا این است که این کشور در دوره ترامپ، عمده سفارش واکسن خود را از کشورهای اروپایی و نه آمریکا انجام داد، چون در دوره ترامپ احتمال ممنوعیت صادرات از آمریکا به کانادا وجود داشت. از سوی دیگر شرکت های اروپایی با مشکل تولید و عرضه مناسب واکسن کرونا روبرو هستند و تا کنون نتوانسته اند واکسن مورد نیاز به میزان کافی را تولید کنند و از سوی دیگر به تازگی نیز اتحادیه اروپا اولویت استفاده از واکسن کرونا برای شرکت های اروپایی را مصرف کنندگان داخلی این اتحادیه اعلام کرده و به صورت طبیعی کانادا از اولویت دریافت واکسن از شرکت های اروپایی جا مانده است.

ضعف دیگر کانادا درباره واکسیناسیون علیه کرونا این است که این کشور فاقد ظرفیت تولید داخلی واکسن کروناست و این ضعف بزرگ در دوره فعلی به آسیب پذیری بیشتر کانادا منجر شده است.

کمبود واکسن کرونا در کانادا باعث شده تا حتی برخی استان های این کشور نسبت به دریافت واکسن کرونا در زمان مناسب ناامید شوند و ساکنان این مناطق برای تامین واکسن از اروپا به صورت شخصی دست بکار شوند و مقامات استانی نیز از جمله آلبرتا برای تامین واکسن به صورت مستقیم وارد کارزار شده اند.

حتی کمبود واکسن کرونا در کانادا باعث شده تا این کشور خود به فکر تولید واکسن داخلی هم باشد، اما تولید واکسن کرونا در کانادا نیز تا کنون پیشرفتی نداشته و با وجود آن که جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور در  اردیبهشت ماه گذشته اعلام کرد که اوتاوا نخستین آزمایش‌های بالینی واکسن تولید شده داخلی برای مقابله با ویروس جدید کرونا را شروع می‌کند، اما هنوز با وجود سپری شدن حدود ۱۰ ماه نتایج واکسن کرونای تولید داخلی این کشور آمریکایی شمالی مشخص نیست و به نظر نمی رسد کانادایی ها در این زمینه نیز دستاوردی بدست آورده باشد.

کد خبر: ۷۳٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha