۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
خسارت ۴۰ میلیارد دلاری؛ کرونا علیه صنایع هوایی
گزارش بازار از تاثیر کرونا بر صنعت هوایی جهان

خسارت ۴۰ میلیارد دلاری؛ کرونا علیه صنایع هوایی

صنعت حمل و نقل هوایی در نتیجه کرونا و کاهش تقاضا برای سفر با زیان ۲۹ میلیارد دلاری مواجه می شود. این زیانی است که در صورت کنترل این ویروس تا انتهای فصل اول سال جاری ایجاد می شود و اگر دنیا نتواند این ویروس را تا انتهای فصل اول امسال کنترل کند ضرر، بیش از ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود.

بازار-مونا مشهدی رجبی: یکی از قربانیان اصلی  ویروس کرونا، صنعت حمل و نقل هوایی است زیرا محدودیت ها و ممنوعیت های سفر به کشورهای مختلف باعث کاهش تقاضا برای پرواز و کاهش درآمد صنعت حمل و نقل هوایی می شود.

سی ان ان در این مورد نوشت: «با انتشار این ویروس بسیاری از پروازها به  کشورهای درگیر ویروس تعلیق شد. از جمله این پروازهای تعلیق شده می توان به پروازهای به مقصد چین یا پروازهای خروجی از چین اشاره کرد. شمار زیادی از کشورها از پذیرفتن پروازهایی که حتی در فرودگاه های چین توقف داشتند امتناع کرده اند و مسافرانی که از چین عبور کرده اند با به این کشور سفر کرده اند را نمی پذیرند. سیاستی که به نظر می رسد در شرایط فعلی سیاست درستی باشد زیرا با وجود تمامی این ممنوعیت ها بالغ بر ۸۰ هزار نفر در دنیا به این ویروس مبتلا شده اند و بالغ بر ۲۷۰۰ نفر جانشان را از دست داده اند. بیشترین شمار قربانیان در کشور چین مشاهده شده است.»

مطالعات انجام شده توسط سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی نشان می دهد این صنعت در نتیجه انتشار ویروس هزینه ای معادل ۲۹ میلیارد دلار متحمل می شود. این هزینه به دلیل کاهش تقاضا برای سفر هوایی به خصوص سفرهای چین خواهد بود. طبق این گزارش بیشترین هزینه را شرکتهای هوایی آسیایی تحمل خواهند کرد زیرا در شرایط فعلی بیشترین شمار کشورهای درگیر این ویروس در قاره آسیا هستند و بیشترین قربانیان در این منطقه بودند. از جمله کشورهایی تعداد مبتلایان به این ویروس در آنها زیاد است می توان به چین و کره جنوبی و ایران اشاره کرد.

سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی در ادامه گزارش خود نوشت: «طی یک ماه اخیر ترافیک هوایی در دنیا ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده است. این اولین کاهش ترافیک هوایی طی بیش از یک دهه اخیر بوده است و به همین دلیل مطالعه در  مورد تاثیرات و دلایل اصلی این افت تقاضا اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر این سوال وجود دارد که این زیان چه زمانی جبران خواهد شد؟»

 سی ان ان  در این زمینه نوشت: «پیشتر در جریان رکود اقتصادی سالهای ۲۰۰۸-۲۰۰۹ میلادی بود که تقاضا برای سفرهای هوایی در دنیا کم شد. در آن زمان بحران مالی و اقتصادی باعث شد تا کسب و کارها با چالشهای زیادی روبرو شوند و سفرهای تجاری کاهش یابد. از طرف دیگر از آنجا که امریکایی ها بیشترین شمار توریستهای دنیا را تشکیل می دهند، رکود اقتصادی در این کشور باعث کاهش تقاضا برای سفرهای تفریحی هم بود.»

چین بازاری بزرگ برای حمل و نقل هوایی است

ویروس کرونا برای اولین بار در شهر ووهان چین مشاهده شد و به همین دلیل پروازهای این شهر متوقف شد. ولی در فاصله کوتاهی شماری از موارد مبتلا در شهرهای دیگر از جمله پکن مشاهده شدند و به همین دلیل بسیاری از مردم در این کشور در لیست ممنوعیت سفر قرار گرفتند. بر طبق گزارشهای موجود دولت چین اعلام کرده است برای ممانعت از انتقال این ویروس به دیگر کشورها ۷۸۰ میلیون نفر در فهرست ممنوعیت سفر قرار دارند و تمامی تورهای تفریحی در داخل چین متوقف شده است. این توقف تورهای مسافرتی تا زمانی که ویروس کاملا کنترل شود ادامه خواهد داشت.

چاینا دیلی در این زمینه نوشت: «شرکتهای هوایی که در داخل چین فعالیت می کردند، هم اکنون تحت تاثیر انتشار ویروس کرونا با افت درآمد و سودآوری روبرو شدند و اگر شیوع بیماری در دنیا بیشتر شود، شرکتهای هوایی بیشتری درگیر اثرات منفی ویروس خواهند شد.»

سان دیلی  روزنامه استرالیایی هم در گزارشی به تاثیر این ویروس روی صنعت هوایی کشور استرالیا پرداخت و نوشت: «انتظار می رود سود خالص شرکت هوایی qatas  نسبت به نیمه دوم سال قبل ۱۰۰ میلیون دلار کمتر باشد. این افت درآمد وسود آوری بیشتر هم خواهد شد زیرا در مشاهده شماری از مبتلایان در این کشور، از روز اول فوریه سال جاری هر مسافری که از کشور چین عبور کرده است یا اینکه سفری به آن کشور داشته است، اجازه ورود به استرالیا را ندارد. این روزنامه تاکید کرد حتی مسافرانی که ویزای استرالیا را هم داشته باشند، در صورت سفر به چین در سال ۲۰۲۰ یا استفاده از خطوط هوایی که در چین توقف دارند، از فرودگاه های استرالیا به کشورشان بازگردانده خواهند شد و ویزای آنها لغو می شود.»

 از طرف دیگر خط هوایی ایرفرانس- کی ال ام هم اعلام کرد در نتیجه انتشار این ویروس سود آنها در فاصله ماه های فوریه تا آوریل سال جاری ۲۱۶ میلیون دلار کاهش خواهد یافت. این افت نسبت به برآوردهای گذشته این شرکتها در مورد درآمد و سودآوری اتفاق می افتد.

 اکونومیست در این مورد نوشت: «پیش بینی افت ۲۱۶ میلیون دلاری ایرفرانس-کی ال ام  که به دو کشور فرانسه و ایتالیا تعلق دارند، پیش از زمانی اعلام شد که ایتالیا درگیر ویروس  شود. در شرایط فعلی که مبتلایانی در شمار زیادی از شهرهای ایتالیا دیده می شود و بالغ بر ۱۱ شهر در قرنطینه کامل هستند، تقاضا برای سفر به ایتالیا یا استفاده از خطوط هوایی ایتالیا کمتر می شود و انتظار می رود درآمد و سودآوری هم کمتر شود.»

در نهایت باید گفت ویروس کرونا که در ماه های اخیر بسیاری از انسانها را در ۳۸ کشور دنیا مبتلا کرده است، هم اکنون دامن گیر صنعت حمل و نقل هوایی شده است. و هر روز دامنه این بحران بزرگتر می شود.

کد خبر: ۶٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha