۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
فراز و نشیبهای بازار نفت در سالی که گذشت
اصلی ترین چالشهای صنعت نفت در سال ۲۰۲۰چه بود؟

فراز و نشیبهای بازار نفت در سالی که گذشت

بازار نفت در سال ۲۰۲۰ با چالشهای زیادی مواجه شد. افت قیمت نفت، افت تقاضا، جنگ قیمتی و منفی شدن قیمت نفت در بازار آتی از مهمترین تحولاتی بود که بازار نفت در سال گذشته تجربه کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: بعضی سالها در تاریخ ثبت می شوند. سال ۲۰۲۰ یکی از این سالها بود. سالی که اقتصاد دنیا با چالشهای زیادی روبرو بد و مشکلات زیادی دامنگیر اقتصاد دنیا شد.

نشریه اویل پرایس در گزارش اخیر خود به بررسی مهمترین تحولات دنیای انرژی در سال گذشته پرداخت و نوشت:« سال گذشته اصلی ترین و مهمترین مساله ای که نه تنها بازار انرژش بلکه کل اقتصاد دنیا دا تحت تاثیر قرار داد، همه گیری کرونا بود. این بحران روی میزان عرضه و تقاضای نفت و قیمت آن در بازار جهانی اثر گذاشت.»در این مقاله اصلی ترین چالشهای بازار نفت در سال ۲۰۲۰ را این طور بیان کرده است.

اول : همه گیری کرونا
بعد از انتشار خبر همه گیری کرونا تقاضای نفت در دنیا به شدت کاهش یافت. از ابتدای سال ۲۰۲۰  تقاضا به تدریج کاهش یافت و فعالان بازار با ناباوری به شرایط می نگریستند.در فصل اول سال بود که در بسیاری از کشورها دستور ماندن در خانه برای ممانعت از ابتلا به کرونا یا توسعه زنجیره ابتلا به کرونا در کشور صادر شد، بسیاری از کارخانه های صنعتی و تولیدی تعطیل شدند و رستوران و دیگر مشاغل خدماتی و تفریحی کاملا تعطیل شدند. 

مرزهای کشورها بسته شد و در برخی از کشورها مرزهای داخلی بین شهرهای بزرگ هم بسته شد و سفرهای هوایی در دنیا به طول کامل متوقف شد.در نتیجه این بحران تقاضای بنزین در جهان به کمترین سطح طی ۵۰ سال اخیر رسید  و تقاضا برای اتانول هم به همین سطح تنزل یافت.

 در نتیجه افت تقاضای نفت در دنیا، قیمت این منبع ارزشمند انرژی هم در دنیا کاهش پیدا کرد و حتی برای اولین بار انبارهای ذخیره نفت و حتی تانکرهای نفتی هم به عنوان انبار استفاده شدند. در این روزها بود که خبر از منفی شدن قیمت نفت برای فروش آتی در بازار منتشر شد.

این اولین بار در تاریخ دنیا بود که قیمت نفت به عددی منفی می رسید و تولیدکنندگان نفتی برای فروش نفت  و نپرداختن هزینه انبارها حاضر بودند به خریداران پول بدهند. این عجیب ترین اتفاق در بازار نفت دنیا بود و سال ۲۰۲۰ را برای همیشه در تاریخ دنیا ثبت کرد.در نتیجه این اتفاق تاریخی بود که امریکا خبر از کاهش تولید خود داد.

دوم:جنگ قیمتی روسیه و عربستان
در سال ۲۰۱۹ میلادی تولید نفت شیل در امریکا افزایش چشمگیری پیدا کرد و افزایش تولید نفت امریکا باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت نفت در دنیا شد.در دسامبر سال ۲۰۱۹ سازمان اوپک و روسیه تلاش کردند تا با کاهش تولید مانع از تداوم روند کاهش قیمت در دنیا شوند اما در ژانویه سال ۲۰۲۰، ویروس کرونا در چین شیوع پیدا کرد و تقاضای نفت در این کشور کاهش پیدا کرد.

چین دومین اقتصاد دنیا و یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت در جهان بود و افت تقاضا در این کشور تاثیر زیادی روی بازار  جهانی داشت.در نتیجه این تحول بود که تلاش اوپک و روسیه برای ممانعت از کاهش قیمت نفت بی اثر شد.

 اما اوپک از تلاش برای مدیریت بازار باز نایستاد و اعضای این سازمان با  مقامات صنعت نفت روسیه ملاقات کردند تا این کشور را متقاعد کنند  که تولید را بیشتر کاهش دهد. آنها طرح افزایش  نرخ کاهش تولید اوپک پلاس را در دستور کار جلسات قرار دادند و این سیاست را برای تثبت قیمت نفت و ممانعت از سقوط آزاد قیمت ضروری می دانستند ولی روسیه با این تصمیم موافقت نکرد.

به دنبال این مساله عربستان تصمیم گرفت با افزایش تولید و افزایش عرضه نفت به بازار باعث کاهش قیمت شود تا روسیه را به اجرای سیاست صحیح وادار کند.نتیجه این  تصمیم عربستان  افت شدید قیمت نفت بود  و این شرایط در زمانی اتفاق افتاد که امریکا هم درگیر پاندمی کرونا شده بود.

در این سال جنگ قیمتی در بازار نفت به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات بازار نفت معرفی شد ولی در سالی که بحرانش تمامی ندارد، جنگ قیمتی عربستان و روسیه در بازار نفت تنها یکی از چند بحران سال بود. بالاخره روسیه متقاعد شد تا با  اوپک برای اجرای طرح کاهش تولید همکاری کند و مانع از کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار شود.

سوم: افت قیمت نفت
در این سال قیمت گاز طبیعی هم به پایین ترین سطح طی ۲۰ سال اخیر رسید. پیش از این در سال ۲۰۱۶ رکورد پایین ترین قیمت گاز طبیعی در بازار جهانی شکسته شد. در آن زمان قیمت هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی در دنیا برابر با ۲.۵۲ دلار بود .

در سال ۲۰۲۰ قیمت گاز طبیعی در بازار از سال ۲۰۱۶ هم کمتر بود.بر طبق گزارشهای رسمی متوسط قیمت هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی در سال ۲۰۲۰ برابر با ۲ دلار امریکا بود که دلیل اصلی این مساله همه گیری کرونا و تاثیر آن روی میزان تقاضای گاز بود.

البته سیاست افزایش تولید گاز طبیعی در امریکا که برای سالهای پیاپی در پیش گرفته شده بود و باعث افزایش عرضه این منبع ارزشمند انرژی در دنیا شده بود هم در شروع روند کاهش قیمت گاز طبیعی در بازار تاثیر گذار بود. اما این مازاد عرضه در بازار زمانی مشکل آفرین شد که با کمبود تقاضا به دلیل همه گیری کرونا نیز همراه شده بود.

کد خبر: ۶۵٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha