۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
ضربه آقای وزیر صمت به سهام فولادی و خودرویی
تحلیل روزانه بورس؛

ضربه آقای وزیر صمت به سهام فولادی و خودرویی

بیشترین تأثیر منفی امروز را در بازار، سهم‌های فولاد، تجارت، بوعلی و خودرویی‌ها داشتند و برخی از تک‌سهم‌های شرکت‌های کوچک در بازار اوضاع خوبی را پشت سر گذاشتند و پرتقاضا دنبال شدند به این گونه که به نوبت نقدینگی در این سهم‌ها در حال جابجایی است.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بازار سرمایه امروز دوباره وارد کابوس سقوط‌های سهمگین خود شد. دو روز قبل که سرمایه‌گذاران این بازار دوباره امیدوار به رشد بازار شده بودند، با سرنوشت تلخی روبه‌رو شد و رشد دوباره این بازار مهر و موم شد به طوری که امروز دوباره بازار سقوط سهمگین هفته گذشته خود را تجربه کرد چراکه دوباره ازار از غالب بودن سهم‌های ارزنده و همچنین بنیادی بازار درآمد و در چنگ سهم‌های کوچک افتاد تا دوباره شاهد رشد  شاخص هم‌وزن و فاصله گرفتن آن از شاخص کل بازار باشیم اما این در صورتی بود که دوباره سهم گروه‌هایی از جمله پالایشی‌ها، خودرویی‌ها، بانکی‌ها و همچنین فلزات اساسی با وجود رشد صنایع خود، افت شدیدی را تجربه کردند.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، بازار امروز دوباره نوسان همیشگی خود را داشته است اما اخبار حاکی از اتفاقات دیگری در بازار سرمایه است و به تازگی وقوع جنگ سرمایه‌گذاران بازار را ترسانده است و همه به دنبال این هستند تا قبل از به وقوع پیوستن ریسک‌ها، سرمایه خود را از بازار خارج کنند اما کارشناسان تأکید دارند که همه این قضایا شایعه‌ای بیش نیست و بازار باید بر پایه تحلیل و تحقیق بگردد چراکه الآن بنیادی‌های بازار با اصلاح قیمت‌های خود به کف ارزندگی رسیده‌اند و در این میان، همه آن‌ها باید مورد استقبال معامله‌گران قرار گیرند اما این شایعات به رسیدن شاخص کل به ۱.۳۵ میلیون واحدی دامن زده‌اند.

اظهارات مداخله جویانه وزیر صمت و ریزش بازار
اما مهمترین دلیل ریزش امروز بورس اظهارات مداخله جویانه وزیر صنعت بود، وزیر صنعت نیز با بیان اینکه نباید فولاد در بورس کالا قیمت گذاری شود باز هم روند حرکت نمادهای فولادی را مختل کرده و این اظهار نظر ناشیانه وی باعث صف فروش در سهام فولادی و خودرویی شد.

بعد از اظهارات وزیر صمت قالیباف اصل رئیس سازمان بورس به این ادعا پاسخ گفته و افزود: « اینکه عنوان بشود بورس کالا ابزاری برای گرانی کالاها از جمله فولاد است را به جد رد می کنم. برخی مواقع شنیده می شود که برخی از گرانی ها را به ویژه در حوزه فولاد به گردن بورس کالا می اندارند در شرایطی که بورس یک بستر معامله است.وی به قیمت فولاد در بورس کالا اشاره کرد و افزود: گزارشی را با قیمت های جهانی برای شمش فولاد تهیه کرده ایم، در این گزارش قیمت جهانی شمش حداقل ۲۰ درصد بالاتر از قیمت داخلی است که در بورس کالا مورد معامله قرار می گرد، بنابراین اینکه بیان می شود بورس کالا ابزاری برای گرانی است را به طور جد رد می کنم.قالیباف با بیان اینکه بورس کالا بازاری شفاف و رقابتی بوده و در این بورس همه چیز بر روی تابلو نشان داده می‌شود، گفت: بارها قیمت ورق فولاد را بررسی کردیم و شاهد فاصله دو برابری قیمت ورق فولادی در بورس کالا و بازار آزاد هستیم؛ این به این معناست که محصول ارزان در بورس، ارزان به مردم نمی رسد به همین دلیل باید راه حلی را برای این تفاوت قیمت پیدا کرد.»

بر این اساس، شاخص کل تالار شیشه‌ای امروز بیش از ۲۴ هزار واحد پایین آمد و به کف ۱.۳۵ میلیون واحدی رسیده است اما حالا این سؤال پیش می‌آید که آیا این بازار بیش از این هم افت خواهد کرد یا خیر؟ و اگر به این روند خود ادامه دهد، تا کجا ادامه خواهد داشت؟

سهم های بزرگ  چرا منفی شدند؟
محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز این بازار اظهار کرد: بازار امروز با ارزش معاملات حدود ۱۴ همتی و افت بیش از ۲۴ هزار واحدی به ۱.۳۵ میلیون واحدی رسید و سهم‌های بزرگ بازار که توسط بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها عرضه می‌شوند، کاملا بعد از دو روز مثبت شدن به رنج منفی بازگشتند و تمام سهامداران را ترسانده‌ است و افراد جرأت نمی‌کنند که به سمت این سهم‌ها بروند.

وی در این باره افزود: بیشترین تأثیر منفی امروز را در بازار، امروز سهم‌های فولاد، تجارت، بوعلی و خودرویی‌ها داشتند و برخی از تک‌سهم‌های شرکت‌های کوچک در بازار اوضاع خوبی را پشت سر گذاشتند و پرتقاضا دنبال شدند به این گونه که به نوبت نقدینگی در این سهم‌ها در حال جابجایی است.

فروشنده قوی در بازار وجود ندارد
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اتفاق بسیار مهم بازار امروز گفت: در کلیت بازار، فروشنده‌های قوی وجود نداشتند و با اینکه خروج پول نقدی در بازار را مشاهده کردیم ولی بازار در حال معامله شدن و دست به دست شدن است و همه در سهم‌های بنیادی منفی بودند و به نظر می‌رسد معاملات همچنان نوسان خود را حفظ کنند و توصیه می‌شود که سرمایه‌گذاران فعلا در صف‌های خرید قرار نگیرند چراکه احتمال ضرر آن‌ها در بازار زیاد است.

شفیعی ناطق ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد این است که در این بازار یا باید از استراتژی نگه‌داری سهم‌های ارزنده‌ای که در حال حاضر زیر ارزش خود آمده‌اند، استفاده کرد و تا ۶ ماه حداقل آن‌ها را نگه‌داری کرد و یا به وسیله نوسان‌گیری همراه با روند بازار معاملات هم‌مسیر شد.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های کوچک‌تر مانند گروه بیمه، دارویی و غذایی همچنان رشد خود را ادامه می‌دهند، تصریح کرد: این گروه‌ها پناهگاه خوبی برای کسانی است که سرمایه خود را در بازار حفظ کرده‌اند.

شستا زیر ارزش ذاتی خود قرار دارد
این تحلیلگر بورس مطرح کرد: سهم‌هایی مانند شستا در حال حاضر به شدت زیر ارزش واقعی خود قرار گرفته‌اند و از ارزندگی بالایی برخوردار هستند ولی سرمایه‌گذاران باید توجه کنند که اصلاحات این سهم‌ها مانند خروج سم از بدنه آن‌ها است و همانطور که جهش‌های وحشتناکی که در ۶ ماه نخست سال در این سهم‌ها دیده شد، زمان زیادی باقی مانده است تا این بازار وارد تعادل شود.

شفیعی ناطق افزود: در کنار اینکه سهامداران عمده این شرکت‌ها درحال خالی کردن این سم هستند، باید توجه داشت که ورود پول جدی به بازار اتفاق نیفتاده است و در این سهم‌های ارزنده توصیه به خرید وجود دارد اما از لحاظ زمانی می‌توان گفت که این سهم‌ها فعلا با شدت نوسان خواهند کرد تا دوباره به ریتم قبلی خود و فاز حرکت آهسته و پیوسته خود شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این سهم‌های بزرگ لنگرگاه بازار هستند و نباید به عنوان عوامل نوسان‌گیری مورد استفاده قرار گیرند که تعادل بازار خارج شود که با ادامه این روند می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار در حال نوسانی قرار دارد که اگر بدون استراتژی وارد این بازار شویم، وقت و سرمایه خود را از دست داده‌ایم.

کد خبر: ۶۵٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha