۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
جنگ قیمتی نفت دوباره راه می‌افتد؟
بعد از تعلیق در گفتگوهای اوپک پلاس، نفت نزدیک ۴۸ دلار ثابت ماند

جنگ قیمتی نفت دوباره راه می‌افتد؟

معاملات آتی نیویورک پس از افت ۱.۹ درصدی در روز دوشنبه، نزدیک ۴۸ دلار در هر بشکه باقی ماند. گفتگوهای اوپک پلاس قرار است امروز (سه‌شنبه) از سر گرفته شود، اما اکثر اعضا ازجمله عربستان با پیشنهاد روسیه برای افزایش مجدد عرضه نفت مخالف است. شکاف میان ریاض و مسکو خاطرات جنگ قیمتی فلج‌کننده سال گذشته را یادآوری می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، پس از افت شدید قیمت نفت در دو هفته گذشته، به دلیل اختلاف‌نظر اوپک پلاس در مورد افزایش تولید در ماه فوریه و مذاکراتی که به‌طور غیرمنتظره تعلیق شد، قیمت نفت در آسیا ثابت باقی ماند. بلومبرگ گزارشی دراین‌باره منتشر کرد.

طبق این گزارش، معاملات آتی نیویورک پس از افت ۱.۹ درصدی در روز دوشنبه، نزدیک ۴۸ دلار در هر بشکه باقی ماند. گفتگوهای اوپک پلاس قرار است سه‌شنبه از سر گفته شود، اما اکثر اعضا ازجمله عربستان سعودی با پیشنهاد روسیه برای افزایش مجدد عرضه نفت مخالف است. شکاف میان ریاض و مسکو خاطرات جنگ قیمتی فلج‌کننده سال گذشته را یادآوری می‌کند.

این در حالی است که تقاضای کوتاه‌مدت با اتفاقات جدیدی که در شیوع کرونا رخ‌داده به‌شدت متزلزل است. انگلیس دستور داده یک‌سوم کشور تا اواسط فوریه در تعطیلی سراسری قرار بگیرد، ژاپن در حال بررسی وضعیت اضطراری دیگری برای منطقه توکیو است.

چندین پالایشگاه آسیایی برای فروش سوخت در سال جاری قراردادهای بلندمدت امضا نمی‌کنند. همچنین علائم بازیابی انرژی در منطقه قطعی نیست، اگرچه وقوع سرما در نیمکره شمالی به تقاضای سوخت کمک کرده است.

هر بشکه نفت خام اوایل روز دوشنبه به کمک دلار ضعیف نزدیک به ۵۰ دلار در هر بشکه معامله شد. مراحل اولیه واکسیناسیون کووید ۱۹ باعث ایجاد خوش‌بینی شده است که تقاضا برای اقتصاد جهانی دوباره افزایش خواهد یافت. طبق گفته آمریتا سن، بنیان‌گذار شرکت Energy Aspects Ltd چشم‌انداز تقاضا برای بنزین و گازوئیل قبل از بهتر شدن، بدتر خواهد شد.

به گفته تحلیلگران، اوپک پلاس باوجود توزیع واکسن کرونا اما با جهش تولید موافقت نخواهد کرد. چراکه تقاضای جهانی هنوز به‌شدت تحت تأثیر تجدید حیات ویروس قرار دارد. بنابراین به نظر می‌رسد این گروه در مذاکرات خود به توافقی دست یابد که قیمت‌ها در کوتاه‌مدت در محدوده فعلی حفظ شود.

قیمت‌ها
قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در فوریه ساعت ۱۱.۵۷ دقیقه صبح به‌وقت سنگاپور روی قیمت ۴۷.۶۷ دلار در هر بشکه باقی ماند.

برنت برای تسویه‌حساب در ماه مارس پس از افت ۰.۲ درصدی به قیمت ۵۱.۰۱ دلار معامله شد. این شاخص روز دوشنبه ۱.۴ درصد افت کرده بود.

معاملات آتی نفت خام در بورس انرژی بین‌المللی شانگهای ۳.۳ درصد کاهش یافت و به قیمت ۳۰۹.۷ یوان در هر بشکه رسید. این شاخص روز دوشنبه ۶.۱ درصد رشد داشت.

مواضع اولیه مسکو و ریاض در مذاکرات عرضه اوپک پلاس کاملاً متضاد بود. عربستان خواهان بازپس‌گیری ۵۰۰ هزار بشکه عرضه‌شده این ماه است و روسیه خواهان افزایش همان میزان برای ماه فوریه است. اما بعد عربستان اعلام کرد که تا ماه فوریه سطح تولید فعلی قابل‌قبول خواهد بود.

در همین حال ایران یک تانکر نفتی با پرچم کره جنوبی را در تنگه هرمز توقیف کرده است. با ورود دولت ترامپ به هفته‌های پایانی خود هم اضطراب در منطقه در حال افزایش است.

بورس اوراق بهادار نیویورک تصمیم گرفت سه شرکت مخابراتی دولتی چین را از لیست خارج کند. ممکن است شرکت‌های انرژی در صف بعدی قرار بگیرند.

از طرفی منحنی آتی نفت منعکس‌کننده زنگ خطر روزافزون نسبت به شیوع سریع ویروس است. نفت در وضعیت «کنتانگو» قرار گرفت، یعنی وضعیتی که قیمت‌های فروش آتی از قیمت‌های فروش نقدی نفت در تاریخ سررسید بیشتر است.

کد خبر: ۶۵٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha