۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
اصلاح قانون مناطق آزاد با هدف توسعه اقتصادی کشور
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد

اصلاح قانون مناطق آزاد با هدف توسعه اقتصادی کشور

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مناطق آزاد باید محور توسعه فعالیت‌های اقتصادی کشور باشد و این کار با اصلاح در قانون و ساختار و نحوه اجرا عملیاتی می‌شود.

به گزارش بازار، محمدرضا پورابراهیمی امروز (سه شنبه) در حاشیه برگزاری همایش اصلاح قانون مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه، افزود: طرح اصلاح مناطق آزاد که از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شده است، هم اکنون در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد و بزودی در صحن علنی به رای نهایی نمایندگان گذاشته خواهد شد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه گزارش‌های عملکردی از مناطق آزاد نشان می‌دهند اهدافی که در تشکیل این مناطق مورد نظر نظام بوده، محقق نشده است، گفت: به همین منظور قانون مناطق آزاد نیاز به بازنگری اساسی در محتوا دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه گفت: مجموع جذب منابع خارجی برای سرمایه گذاری که از اولویت‌های مناطق آزاد بوده حداکثر به میانگین ۱۰ درصد می‌رسد که این رقم بسیار پایینی است.

وی افزود: همچنین مجموع سهم تجارت در مناطق آزاد به حدود ۲ درصد از کل تجارت در کشور می‌رسد.

پورابراهیمی تراز تجاری در مناطق آزاد کشور را در حال حاضر منفی دانست و ادامه داد: به طور متوسط معادل دو برابر میزان صادرات در مناطق آزاد، واردات به کشور صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تمام این آمار بیانگر این است که ضرورت دارد با توجه به بند ۱۱ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مناطق آزاد محور توسعه در فعالیت‌های اقتصادی کشور قرار گیرد و این کار با اصلاح در قانون و ساختار و نحوه اجرا عملیاتی می‌شود.

پورابراهیمی همچنین انتقال دانش و تکنولوژی، ایجاد شرایطی که سکوی صادراتی باشد، جذب سرمایه گذاری، تسهیل در امر تولید به منظور صادرات و افزایش اشتغال را از اولویت‌هایی ذکر کرد که در طرح اصلاح قانون مناطق آزاد پیش بینی شده است.

کد خبر: ۶۵٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha