۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷
نگاه دولت و مجلس به سوی حمایت از بازار سرمایه است
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

نگاه دولت و مجلس به سوی حمایت از بازار سرمایه است

میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: در بحث بازار سرمایه نگاه مجلس و دولت یکی بوده و آن هم حمایت از این بازار سرمایه است.

به گزارش بازار، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی در رابطه با بازگشت اعتماد بازار سرمایه، گامی در جهت رونق بخش تولید اظهار کرد: رشد حبابی که در اواخر سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ در بورس رخ داد برخی از صاحب نظران و کارشناسان را نگران کرده بود که این دل‌نگرانی در مجلس هم وجود داشت.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آن زمان، افزایش سرمایه برخی شرکت ها به صورت صوری نگران کننده بود، گفت: در حال حاضر هم رویکرد مجلس و نمایندگان این است که اعتماد را به بازار سرمایه برگردانیم که در حال برنامه‌ریزی به جهت تحقق این مهم هستیم.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی بیان کرد: بازار سرمایه یکی از پایه های اقتصاد کشور بوده و مردم باید بدانند که دولت، مجلس و قوه قضاییه از این بازار حمایت می کنند.

وی به راه‌حل‌های موجود به جهت بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه اشاره و خاطر نشان کرد: برنامه های صحیح می تواند این بازار را حفظ کرده به طوری که بازار سرمایه رشد طبیعی خود را داشته باشد؛ همیشه رشد حبابی نگران کننده است، اما رشد طبیعی و تدریجی بازار سرمایه بستگی به سیاست ها و برنامه‌های دولت دارد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حفظ برخی شرکت های سرمایه گردان که بتواند بازار سرمایه را مدیریت کند به دست مدیریت عالی بورس است و سقف و کف واحدهای قابل عرضه و قابل خرید از سوی شرکت های حقوقی یکی از عوامل اصلی است که در بازار سرمایه تاثیر گذار است.

وی تصریح کرد: در بازار سرمایه شرکت‌های حقوقی نباید همچون مردم عادی عمل کنند که یک سهام را خریداری کرده و نوسانات ایجاد کرده و پس از مدتی سهام های خود را خارج کرده و مشکلات ایجاد کنند بلکه باید به فکر منافع و مصالح کشور نیز باشند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس نظارتی که هست نظارت موثر باتوجه به ابزاری که قانون اساسی در اختیار مجلس قرار داده بوده که شامل سوال، استیضاح و امثال این ها است که در بحث بورس مجلس به این سمت رفت و تذکرات جدی کتبی و شفاهی صورت گرفت ولیکن ما همیشه در نظارت‌ها یک رویکرد داریم و آن هم نظارت موثر است که باید طوری عمل کنیم که به نتیجه برسیم.

وی در خاتمه تصریح کرد: در بحث بازار سرمایه نگاه مجلس و دولت یکی بوده و آن هم حمایت از بازار سرمایه است که باید اموال مردم حفظ و صیانت شده و نگران سرمایه گذاری در این حوزه نباشند.

افزایش شفافیت‌های مالی سبب بازگشت اعتماد مردم به بورس می‌شود
دکتر مهدی بیات‌منش در رابطه با بازگشت اعتماد به بازار سرمایه اظهار کرد: شاخص بورس در اواخر مهر ماه سال ۹۸ رشد خود را شروع کرد که کمتر کسی حتی کارشناسان بازار سرمایه فکر می کردند که شاخص به حد دو میلیون و ۶۵ هزار واحد در ۲۰ مرداد سال جاری برسد و به فاصله بیست روز کاری بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ریزش کرد.

وی افزود: در آذر ماه سال جاری ما حدود ۲۵ درصد رشد داشتیم که برخی شرکت های کوچک تا ۵۰ و حتی ۱۰۰ درصد هم رشد کردند و ما کوچ از سهام های بزرگ به سهام های کوچک را شاهد بودیم که دلیل آن هم عرضه های بزرگ سهام های دولتی بود که توسط حقوقی ها انجام می‌شد؛ الان که در ماه دی هستیم یکسری عوامل بنیادی تاثیر خود را گذاشته و شاهد افت هستیم اما انتظار می رود که در آینده مجدد رشد را شاهد باشیم.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند رشد بورس یک روند طبیعی نبود و می‌توانست این‌گونه نباشد و الان هم می‌توان با یکسری راهکارها ضررهای گذشته را هم جبران کرد، گفت: کارشناسان بازار سرمایه از سه سال قبل که شاخص ۹۰ هزار بود و به ۲۰۰ هزار واحد رسید همان زمان معتقد بودند که رشد حبابی در حال رخ دادن است.

بیات‌منش بیان کرد: در چندین سال اخیر متاسفانه ارزش پول ملی ما کاهش شدیدی داشته و این صرفا متعلق به ایران نبوده و حتی کشورهای دیگر آسیایی هم با این معضل روبرو بوده اند، اما راهبردهایی که بانک مرکزی این کشورها داشته اند با دو رویکرد بوده است که نخستین آن شفافیت و یا بر استراتژی ابهام بوده است؛ دولت‌ها به خاطر جبران هزینه های خود با مالیات پنهان این کار را انجام می دهند.

وی تصریح کرد: در بحث خدمات و دستمزدها، مزد بگیران مظلوم واقع می‌شوند چرا که در دو سه سال اخیر ۵۰۰ درصد تورم رشد داشته اما میزان افزایش دستمزد ۸۰ درصد بوده است و این انتقاد به بانک های مرکزی از جمله بانک مرکزی ایران وارد است ارزش پول ملی را کم کرده است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: کاهش ارزش پول ملی، استراتژی مخفی است که در طی سالیان اخیر بوده و تنها نقدینگی عامل تورم نیست بلکه کاهش ارزش پول که توسط دولت‌ها اتفاق می افتد به این دلیل است که بانک مرکزی برایش بازیگران بازار ارز مشخص است و مقدار ورود و خروج ارز را می داند و مدیریت بازار و یا عدم بازار ارز به دست خود بانک مرکزی است.

بیات‌منش بیان کرد: حدود دو سال قبل در زمان تصدی آقای محمدی که ریاست سازمان بورس در آن زمان را برعهده داشتند نامه‌ای رسمی به ایشان نوشته شد و نسبت به دستور العمل‌های بازار گردانی که کامل نبوده هشدار داده شد که این مسئله ریسک بازار بوده و می‌تواند اصلاحاتی صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در آن زمان این مهم را سازمان بورس به کارشناسان مطالعات خود به جهت بررسی ارجاع داد که در آن هنگام اعلام شد که این مهم وظیفه تحلیلگرها است و باید خودشان تشخیص دهند؛ در حالی که می‌توانستند دستور العمل‌های آئین نامه‌ای را به گونه ای ترتیب داده شود که از این مهم جلوگیری می شد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: خلاهای قانونی که در بازار سرمایه وجود داشت مسئولیت پذیری حقوقی ها و خالی کردن بازار توسط حقوقی‌ها را افزایش داد.

بیات‌منش به راه‌حل‌های موجود به جهت بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه اشاره و بیان کرد: راه‌حل بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه این است که دولت شفافیت‌های مالی خود را افزایش دهد و یکسری ابزارهای مالی و مدل های جدید را ارائه دهد و از این ریسک مطلع کند مردم خیال شان راحت می شود که دیگر اتفاقی که افتاده رخ نخواهد داد.

کد خبر: ۶۵٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha