۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
گسترش روابط اقتصادی با پاکستان در دوره بایدن| جایگاه ویژه چین در استراتژی توسعه اسلام آباد
یک رسانه چینی بررسی کرد؛

گسترش روابط اقتصادی با پاکستان در دوره بایدن| جایگاه ویژه چین در استراتژی توسعه اسلام آباد

نخست وزیر پاکستان معتقد است که بایدن رویکردی متفاوت از ترامپ خواهد داشت و دولت جدید مذاکرات را به جای مقابله با پاکستان ترجیح می دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: «قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان نظرات خود را در مورد روابط آینده پاکستان با ایالات متحده آمریکا در دوره ریاست جمهوری بایدن مطرح کرد.

چشم انداز «قریشی» از روابط آینده ایالات متحده آمریکا و پاکستان منطقی است. دولت بایدن به گرم شدن روابط بین ایالات متحده آمریکا و پاکستان که در زمان ترامپ آسیب دیده اند؛ کمک خواهد کرد.

در طی دهه اخیر، روابط نزدیک بین ایالات متحده آمریکا و پاکستان با کمک قابل توجه پاکستان در جنگ علیه تروریسم در افغانستان پایدار بوده است. اما روابط دو جانبه از زمانی که دولت ترامپ در مورد اسلام آباد موضع سختگیرانه تری گرفت، شکاف شدیدی را تجربه کرده است.

ترامپ کمک های ایالات متحده آمریکا به پاکستان را در سال ۲۰۱۸ قطع کرد و پاکستان را متهم کرد که در مبارزه با تروریست ها اقدامات کافی انجام نداده است و این کشور را به دروغ و فریب متهم کرد. در حالی که ترامپ و عمران خان نخست وزیر پاکستان تلاش کرده اند روابط بین دو کشور را از سر بگیرند، اما نیرنگ ترامپ نتوانسته رابطه را به دوستی که با دولت های قبلی تعریف شده بود برگرداند.

رویکرد سختگیرانه ترامپ به پاکستان بخشی از اقدام دولت واشنگتن علیه چین در رقابت قدرت های بزرگ است. این کشور با استراتژی هند و اقیانوس آرام، هند را به یک شریک استراتژیک با ارزش تر تبدیل کرد. بنابراین، ترامپ مجبور شد سیاست خارجی خود را بر روی پاکستان، دوست چین و رقیب هند تنظیم کند. این تنظیم، تا حدودی سهمی را که پاکستان طی سالهای گذشته در جنگ علیه تروریسم ایالات متحده آمریکا داشته است کاهش داده و همچنین وضعیت ویژه پاکستان را در امور بین الملل به طور غیر مستقیم تضعیف کرد.

اما درک دولت بایدن از نقش استراتژیک پاکستان در دستور کار جهانی ایالات متحده آمریکا متفاوت از دیدگاه ترامپ است. بایدن به مسیر قدردانی از مشارکت پاکستان در مبارزه با تروریسم ایالات متحده آمریکا باز خواهد گشت و همچنان از مشارکت عملی با این کشور برای پیشبرد روند صلح افغانستان استفاده خواهد کرد. این یک پیش بینی عادلانه است که روند صلح افغانستان در کوتاه مدت به پایان نمی رسد. اینکه آیا معامله ایالات متحده آمریکا با طالبان به طور کامل قابل اجرا است هنوز نامشخص است.

با تغییر سرعت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ممکن است در اوضاع افغانستان تغییراتی ایجاد شود. خطر تروریسم همیشه وجود خواهد داشت. در این مورد ارزش پاکستان برای اطمینان از ثبات وضعیت افغانستان هنوز باید محاسبه شود. بنابراین می توان انتظار داشت که روابط ایالات متحده آمریکا و پاکستان پس از روی کار آمدن بایدن در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ بهتر شود.

بایدن سیاست پاکستان را در جهت همکاری عملی تر تغییر می دهد. بایدن همچنین ممکن است پاکستان را تشویق کند تا به عنوان یک متحد مهم در جنگ علیه تروریسم و ارتقا صلح و امنیت در افغانستان ادامه دهد. واشنگتن نیاز به تنظیم مجدد برخی از مکانیزم های همکاری با اسلام آباد و از سرگیری کمک به این کشور دارد. علاوه بر این، بایدن به سختی پاکستان را تحت فشار قرار نخواهد داد. مبارزات ضد تروریسم فرایندهای سخت و پیچیده ای است.

خود پاکستان دارای مسائل حساس در داخل بوده و ایالات متحده آمریکا باید احساسات پاکستان را درک کرده و از آنها مراقبت کند. این کشور برای ارتقا همکاری بین ایالات متحده آمریکا و پاکستان در موضوعات مربوط به افغانستان و ضد تروریسم با نگرشی عملگرا باید خط خوبی را طی کند.

مطمئناً همکاری عملی واشنگتن و اسلام آباد بر ادامه تقویت روابط نظامی ایالات متحده آمریکا با هند در منطقه هندو-اقیانوسیه به منظور مهار چین تأثیری نخواهد داشت. امضای توافق نامه همکاری نظامی ایالات متحده آمریکا و هند دو کشور را بطور برگشت ناپذیر به سمت یک اتحاد نظامی گسترده تر سوق داده است.

بنابراین درگیری بین هند و پاکستان به یک عامل بسیار حساس برای استراتژی ایالات متحده آمریکا در آسیای جنوبی تبدیل خواهد شد. در آینده واشنگتن باید در سیاست خود با دهلی نو و اسلام آباد توازن برقرار کند تا دو کشور بتوانند وظایف متناظر و مهم خود را برای ایالات متحده امریکا انجام دهند. می توان گفت: نقش هند در مهار چین در استراتژی هند و اقیانوس آرام و نقش پاکستان در مبارزه با تروریسم در منطقه افغانستان.

در مورد چین با وجود تقابل کنونی چین و ایالات متحده آمریکا، همکاری پاکستان با ایالات متحده آمریکا تفاوت چندانی در رابطه ویژه این کشور با چین نخواهد داشت. چین از اهمیت ویژه ای در استراتژی توسعه پاکستان برخوردار است. همه می دانند که پاکستان به تقویت جامع همکاری با چین ادامه خواهد داد. حتی ممکن است برای پکن، اسلام آباد و واشنگتن گفتگوهای سازنده و اقدامات مشترکی برای مقابله با تروریسم در آینده داشته باشند.

کد خبر: ۵۹٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha