۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
بورس در حال عبور از لیدر محور بودن است| تمام پارامترهای اقتصادی به نفع بورس است
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

بورس در حال عبور از لیدر محور بودن است| تمام پارامترهای اقتصادی به نفع بورس است

یک کارشناس بازار سرمایه آغاز به کار منفی این هفته این بازار را به دلیل تردیدها و عدم اطمینان‌های سیاسی در کشور دانست و گفت: به طور کلی بازار در حال رشد است و ریسک چندانی در معاملات دیده نمی‌شود.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بازار سرمایه امروز شاهد یک ریزش هیجانی در ابتدای مسیر خود بود و باعث شد که تمام سرمایه‌گذاران جلوی چشمان خود را از ترس بگیرند اما کارشناسان این بازار سقوط ابتدایی معاملات را طبیعی خواندند.

ریزش آخرهفته گذشته و رویش ابتدای هفته 
هفته گذشته بر اساس صحبت‌های کارشناسان، مشخص شده بود که انتهای هفته برای بازار روزی منفی خواهد بود اما عرضه بیش از حد سهم‌ها در روز چهارشبه باعث این شده بود که خیلی از سهم‌ها در روز اول هفته هم کار خود را منفی شروع کنند ولی این مسئله باعث نشد که سهامداران هل دادن شاخص کل به سمت مرزهای جدید و ارتفاعات بالاتر را نادیده بگیرند.

در روز جاری در حالی که بسیاری نماگر اصلی بازار منفی استارت زد و به عقب بازگشت، در نهایت بیش از ۱۹ هزار واحد رشد کرد اما شاخص کل هم‌وزن سرگذشتی متفاوت داشت چراکه از همان ابتدای معاملات، مثبت شروع کرد و روی ریل صعودی با شیبی ملایم قرار داشت و در زمان بسته شدن معاملات بازار هم حدود ۸ هزار واحد بالا آمد. این مسئله نشان می‌دهد که این روزها اقبال به بازار بازگشته است و دیگر معاملات این بازار بر خلاف بازارهای موازی با بالا رفتن قیمت کامودیتی‌ها و نفت همراه شده است و رو به بالا حرکت می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود شرایط بازار در این هفته به گونه‌ای پیش برود که راه صعود را طی کند و امیدوار به یک بازار بهتر هستیم چراکه تمام پارامترهای بازار حاکی از رشد و صعود بازار هستند

صنایع فلزی و معدنی پیشتاز هستند
شاخص کل بازار سرمایه در روزی که صنایع معدنی و فلزی و همچنین خودرویی روز بسیار خوبی را گذراندند، توانست به بهترین شکل مسیر خود را برای مرزهای بالاتر باز کند و در نهایت هم مرز یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد را به راحتی و قدرتمند رد کند و خود را به کانال یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحدی برساند. حال باید دید که تصمیم‌های سیاستمداران و همچنین، ریسک‌های احتمالی سیاسی در آینده چگونه قرار است بر بازار سرمایه اثر بگذارند و کیست که این بازار را بگیرد تا رشد آن متوقف شود یا این که به راحتی می‌تواند مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را پشت سر بگذارد.

محمدرضا صادقی مقدم، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در تحلیل معاملات امروز بازار سرمایه گفت: هفته گذشته، این مسئله مورد بررسی قرار گرفت که چهارشنبه بازار منفی شد و همچنین پیش‌بینی شده بود که بازار در روز ابتدایی کار خود به صورت منفی کار خود را استارت خواهد زد که همین اتفاق هم افتاد اما نکته‌ای که مهم است این است که این مسئله ناشی از تردیدهایی درباره اتفاقات سیاسی اخیری است که بین دولت و مجلس افتاده است و در کشور بروز کرد.

افزایش تولید این شرکت یا پیگیری نحوه جدید قیمت‌گذاری خودرو از سوی وزارت صمت برای اینکه سود اصلی به تولیدکننده برسد و نقش دلال را در بازار کمرنگ‌تر کنند، از عواملی است که به مثبت شدن این سهم و اثر مثبتش در بازار کمک می‌کند

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود شرایط بازار در این هفته به گونه‌ای پیش برود که راه صعود را طی کند و امیدوار به یک بازار بهتر هستیم چراکه تمام پارامترهای بازار حاکی از رشد و صعود بازار هستند و ریسک چندانی به جز مباحث سیاسی نداریم که بخواهیم آن‌ها را در این هفته تجربه کنیم. از جمله پارامترهای مربوط به بازار می‌توان نرخ ارز، ورود پول سهامداران حقیقی را نام برد که در نهایت به مثبت بودن بازار و همچنین افزایش قیمت سهام شرکت‌ها منجر خواهند شد اما درباره ریزش آخر هفته گذشته باید خروج پول سرمایه‌گذاران حقیقی را علت اصلی نامید.

در هفته گذشته شاهد جمع شدن صف‌های خرید سهم‌های کوچک بازار بودیم و اتفاقی که پیش می‌آید این است که شاخص هم وزن هم بهتر شده و رشد کرده است و این مسئله نشان می‌دهد که سهم‌های کوچک و ارزشمند هم در بازار فعالیت می‌کنند که نباید تأثیر آن‌ها در بازار را نادیده گرفت

بازار می خواهد بدون لیدر باشد
این کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیر رشد سهام ایران خودرو در بازار تصریح کرد: افزایش تولید این شرکت یا پیگیری نحوه جدید قیمت‌گذاری خودرو از سوی وزارت صمت برای اینکه سود اصلی به تولیدکننده برسد و نقش دلال را در بازار کمرنگ‌تر کنند، از عواملی است که به مثبت شدن این سهم و اثر مثبتش در بازار کمک می‌کند اما نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که بازار در حال عبور از لیدر محوری بودن است و نمی‌توانیم بگوییم عامل برگشت امروز بازار، مثبت شدن شرکت‌هایی مانند ایران خودرو بوده است.

صادقی مقدم افزود: در هفته گذشته شاهد جمع شدن صف‌های خرید سهم‌های کوچک بازار بودیم و اتفاقی که پیش می‌آید این است که شاخص هم وزن هم بهتر شده و رشد کرده است و این مسئله نشان می‌دهد که سهم‌های کوچک و ارزشمند هم در بازار فعالیت می‌کنند که نباید تأثیر آن‌ها در بازار را نادیده گرفت.

وی در پایان با اشاره به اینکه بازار در روزهای آتی و تا آخر هفته روزهای خوبی را پشت سر خواهد گذاشت، اظهار کرد: باید به این توجه کرد که نماگر اصلی بازار از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد و در مرحله بعد، از یک میلیون ۵۲۰ هزار را چگونه عبور خواهد کرد که اگر با قدرت عبور کند، می‌توان از بازاری خوب خبر داد و البته احتمال این هم وجود دارد که بازار تمایل داشته باشد کمی در این مقدارها بماند و اصلاحاتی را انجام دهد و این مسئله بسیار در ادامه مسیر بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود.

کد خبر: ۵۸٬۵۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha