۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
۲۰۰۸؛ خودنمایی بچه شیر زیبای فرانسوی در بازار
نماینده پژو در میان جایزه بهترین طراحی

۲۰۰۸؛ خودنمایی بچه شیر زیبای فرانسوی در بازار

کراس‌اوور کوچک کلاس B شرکت خودروسازی پژو، بیش از ۷ سال است که در بازار و خط تولید این خودروساز فرانسوی قرار دارد. شاید در مشخصات فنی این خودرو حرفی برای گفتن نداشته باشد، اما در طراحی می‌تواند نمایانگر پیشرفت باشد.

بازار؛ گروه خودرو: شرکت خودروسازی پژو کراس‌اوور کوچک کلاس B خود را که با نام ۲۰۰۸ شناخته می‌شود، تاکنون ۷ سال از حضور آن در بازار و خط تولید این خودروساز فرانسوی می‌گذرد. نسل دوم ۲۰۰۸ اواخر ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ به جهان معرفی شد، ۲۰۰۸ جدید با خود المان‌های زیادی از زبان جدید طراحی پژو دارد که نسبت به نسل قبلی خود با رشد ابعادی که داشته، جسورتر از قبل به نظر می‌رسد. فاصله محوری ۲۶۰۵میلی‌متری(۶۷میلی‌متر بیشتر از نسل قبل)، طول ۴۳۰۰میلی‌متری(۴۲میلی‌متر بیشتر از نسل قبل) و عرض ۱۷۷۰میلی‌متر حدود ۳۰میلی‌متر بیشتر در کنار المان‌های زبان جدید طراحی پژو استایلی باوقارتر دارد. هرچند که استفاده از خط شخصیتی برجسته که یک فرم چند ضلعی روی پروفیل خودرو ایجاد کرده و ترکیب دو رنگ بودن سقف با بدنه خودرو(در نسخه فول آپشن) کاراکتر ۲۰۰۸ را اسپرت‌تر به نمایش می‌گذارد.

چهره این خودرو کراس‌اوور کلاس B با وجود گرافیک چراغ‌های که مجهز به به LED عمودی سه گانه در نسخه فول آپشن و در نسخه استاندارد دو تکه بودن عدسی داخل چراغ، جلو پنجره نسبتا بزرگ به فرم جدید پژو و سپری که تجهیز شدن به دی‌لایت(چراغ روز) عمودی به حالت دندان نیش کاملا حس تهاجمی بودن خود را به هر بیننده‌ای القا می‌کند. در نمای عقب در هر دو نسخه استاندارد و فول آپشن شاهد چراغ کشیده با گرافیک سه‌گانه LEDها و یک نواری مشکی میان آن که نام پژو روی آن نوشته شده، یک حجم‌پردازی نسبتا ساده اما به فرم چند ضلعی پروفیل خودرو و دو خروجی مربع‌شکل ظاهری اسپرت به ۲۰۰۸ بخشیده است. طراحی این کراس‌اوور زیبای فرانسوی به حدی مورد استقبال قرار گرفت که سال گذشته میلادی به عنوان یکی از نمایندگان بهترین جایزه طراحی خودرو شناخته شد. از سوی دیگر کابین این کراس‌اوور کلاس B پژو مزین شده به دو صفحه نمایشگر ۱۰.۱اینچی میانی کنسول با قابلیت اتصال به اندروید اتو و اپل کارپلی و یک نمایشگر عریض برای کلاستر(مجموعه پشت آمپر) تعبیه شده که فضای کاملا مدرن‌تری از قبل را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. طراحی غربیلک فرمان، دریچه‌های کناری سیستم تهویه مطبوع، چیدمان قطعات میانی داشبورد، دسته دنده و پدال‌های شیفتر پشت فرمان همان حس برادر بزرگتر و لوکس خود یعنی ۵۰۸ را تداعی می‌کند که حس اسپرت بودن را بیشتر می‌کند. استفاده از پلاستیک سخت و باکیفیت پایین همچنان یکی از نکات منفی در ۲۰۰۸ است. حال شاید برایتان سوالی به وجود آید که آیا مانند نسل قبل خود پیشرانه ۱.۶لیتری برای این کراس‌اوور کوچک کلاس B پژو وجود دارد؟ مهندسان کمپانی پژو برای ۲۰۰۸ دیگر از موتور ۱.۶THP بهره نگرفته‌اند، بلکه برای جایگزینی آن قوای محرکه هیبرید را به این کراس‌اوور کوچک اضافه کرده‌اند. دو موتور ۱.۲لیتری توربوشارژ بنزینی و ۱.۵لیتری توربو دیزلی و هیبرید برای مشتریان ۲۰۰۸ دردسترس است. دو نسخه بنزینی Allure و اسپرت آن GT Sport برای مشتریانی که خواهان یک خودروی بنزینی کم دردسر هستند وجود دارد،

زیرا هر دو مدل در زیر کاپوت کوچک خود یک پیشرانه سه سیلندر به حجم ۱.۲لیتری توربوشارژ را جا داده‌اند. با توجه به طراحی ۱۲سوپاپ، سیستم پرخوران توربوشارژ و سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها در نسخه Allure حداکثر ۱۲۸.۷ اسب‌بخار و ۲۳۰نیوتون‌متر گشتاور و در نسخه GT Sport این قدرت به ۱۵۲.۸ اسب‌بخار و گشتاور به ۲۴۰نیوتون‌متر می‌رسد. Allure تجهیزبه گیربکس ۶سرعته اتوماتیک و چرخ جلو محرک و GT Sport به گیربکس ۸سرعته اتوماتیک و چرخ جلو محرک(دیفرانسیل جلو) است. حال باتوجه به چنین اختلافی در ارقام قدرت و گشتاور تولیدی و همچنین سیستم انتقال قدرت، در زمینه مصرف سوخت برتری با کدام است؟ برای پاسخ به آن همراه ما باشید. مصرف سوخت Allure در هر صد کیلومتر ۶.۵لیتر و GT Sport ۶.۱ لیتر است، البته اختلاف ۰.۴ لیتری میان این دو نسخه، استفاده از گیربکس ۸سرعته اتوماتیک در GT Sport است. در زمینه آپشن‌ها نیز باید گفت که در نسخه استاندارد ۲۰۰۸ تنها شاهد نصب نمایشگر ۱۰.۱ اینچی، سیستم تهویه مطبوع برقی با تنظیمات دستی، کروز کنترل و گرمکن غربیلک فرمان هستیم. اما در نسخه GT Sport چرم مصنوعی، کروز کنترل هوشمند، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم کمکی پارک هوشمند، نور بالای اتوماتیک تطبیقی، رینگ‌های ۱۸ اینچی‌ آلیاژی و سیستم نشانگر فشار باد تایرها اشاره کرد. نسخه استاندارد پژو ۲۰۰۸ با قیمت ۲۵هزار و ۹۰۰دلار شروع می‌شود و نسخه اسپرت و فول آپشن آن به ۳۲هزار دلار نیز می‌رسد.

کد خبر: ۵۸٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha