۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
افزایش شاخص کل بورس در سایه چند نماد بزرگ بورسی/ پیش بینی بازار برای اصلاح قیمتی درست بود
تحلیل روزانه بورس/ ۲۸ بهمن۹۸؛

افزایش شاخص کل بورس در سایه چند نماد بزرگ بورسی/ پیش بینی بازار برای اصلاح قیمتی درست بود

در معاملات امروز شاهد اصلاح گسترده قیمتی بودیم همانگونه که دیروز در گزارش روزانه بورس به آن اشاره کرده بودیم.

 بازار- وحید بلالی: شاخص کل امروز نیز روز مثبت و پرتقاضایی را تکرار کرده و در معاملات امروز با رشد ۴۰۶۲ واحدی توانست قله جدید دیگری را فتح کند، نقطه ای حساس و البته جذاب. ارزش معاملات خرد بورس ۴۰۱۸ میلیارد تومان بوده و حجم معاملات خرد به ۶۱۷۴ میلیون سهم رسید، خالص تغییر مالکیت نیز ۱۴۰ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی بود که نشان دهنده این نکته است که حقوقی ها نیز نمی خواهند این بازار پیشرونده را از دست بدهند.

رشد بزرگان بورسی و قرمز بودن گروه های کوچک و متوسط

شاخص کل امروز در سایه رشد بزرگان بورسی توانست ۰.۸۶ درصد رشد کند، اما شاخص کل قیمت هم وزن به میزان ۰.۱۶ درصد مثبت بوده که به معنای پرقدرت بودن حجم معاملات ۵ برابری بزرگان نسبت به متوسط ها و کوچک های بورس است.

گروه های متوسط و کوچک که در هفته قبل رشد بسیار خوبی را تجربه کردند در معاملات امروز به شدت منفی بودند، به عنوان نمونه نماد رکیش در گروه رایانه و فعالیتهای وابسته در سه روز گذشته پرتقاضا بوده و دیروز توانسته بود صف خرید را تجربه کند امروز در محدوده صف فروش قرار گرفته بود.

در گروه سرمایه گذاری ها نیز شرایط به شدت منفی بوده و تنها چند نماد از این گروه در محدوده مثبت قرار داشتند، گروه بانکی بعد از انتشار گزارش های ناامید کننده و متضررانه در ناحیه به شدت منفی قرار دارند، سیمانی ها نیز که نماد عینی گروه های متوسط هستند نیز منفی و پرعرضه بودند. دارویی ها، غذایی ها و حتی خودرویی ها نیز امروز به شدت منفی بودند.

اما اوضاع چند نماد از بزرگان فلزات اساسی، فرآوده های نفتی و پتروشیمی به شدت مثبت بود، نمادهای شاراک، شتران، فولاد و ذوب که از نمادهای بزرگ بازار هستند توانستند بازار را مثبت نگه دارند، فشار عرضه و اصلاح قیمتی امروز در بازار دیده شد اما به لطف چند نماد بزرگ این اصلاح به خوبی دیده نشد.

مالیات در بودجه ۹۹ برای خرید و فروش خودرو و ارتباط به بورس

با افزایش قیمت دلار بازار خودرو و دلالی ها افزایش یافته بود، اما انتشار یک خبر به موقع ترمز رشد خودرو را فعال کرده و بازار خودرو چند روزی است روند کاهشی را تجربه کرده است، نصرفیدن دلالی های خودرو عاملی است که می تواند موتور محرک بورس برای این ماه و حتی سال آینده باشد، دلالانی که خودروهای خودرو را در انبار بلوکه کردند مجبور شدند بر شدت عرضه افزوده و قیمت خودرو به شدت کاهشی شود.

با تصمیم درست دولت مبنی بر مالیات بر فروش خودرو می توان بازار خودرو را به طور کل کنترل کرد، عامل دیگر نیز مالیات بر خانه های خالی بوده و قیمت خانه در کشور را می تواند به تعادل بازگرداند و پول را به خدمت بورس و افزایش سرمایه شرکت های بورسی قرار دهد.

افزایش دلار نیمایی به ۱۳ هزار تومان و بورس

یکی دیگر از دلایل رشد بازار سرمایه، افزایش قیمت دلار به ویژه قیمت دلار نیمایی است که به سودآوری شرکت های دلاری اعم از پتروشیمی و پالایشگاهی ها کمک کرده است، البته این افزایش به ضرر گروه های کوچک یا متوسط که مجبور هستند مواد اولیه را دلاری بخرند و محصول خود را ریالی بفروشند، تمام شده است.

در معاملات امروز شاهد اصلاح گسترده قیمتی بودیم همانگونه که دیروز در گزارش روزانه بورس به آن اشاره کرده بودیم اما باید دید در پایان معاملات این هفته باید دید پول سرشار حقیقی ها و پول های سرازیر شده از بازارهای مختلف می تواند جلوی اصلاح قیمتی شاخص کل بورس را بگیرد یا خیر؟

کد خبر: ۵٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha