۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
آیا نفت ایران به بازار باز می‌گردد؟
آیا بایدن به برجام بازمی‌گردد؛

آیا نفت ایران به بازار باز می‌گردد؟

جو بایدن اعلام کرده است بعد از پیروزی در انتخابات به توافق هسته ای باز می گردد. او از سیاست تحریم های امریکا علیه ایران انتقاد کرد و اعلام کرد این سیاست نتوانست مشکلی از امریکا حل کند. حال سوال این است که آیا تحریم های نفتی ایران برداشته می شود و نفت ایران به بازار بازمی گردد؟

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از مسایلی که این روزها بیش از هر زمان دیگری مد نظر رسانه های منطقه قرار می گیرد، رویکرد جو بایدن، رییس جمهور احتمالی امریکا در مقابل ایران است. او در طول رقابتهای انتخاباتی بارها در مورد بازگشت به توافق هسته ای ایران و نادرست بودن رویکرد ترامپ در مورد فشار حداکثری برای متقاعد کردن این کشور برای شروع مذاکرات جدید صحبت کرده بود و به همین دلیل رسانه های غربی بر این باورند باید انتظار دوره آرام تری در روابط دو کشور ایران و امریکا را داشته باشیم.

 نشریه المانیتور در گزارش اخیر خود نوشت: «به نظر می رسد جو بایدن رویکرد مثبت تر و آرام تری در مقابل کشورهای خاورمیانه به خصوص ایران دارد. او می تواند زمینه را برای از بین رفتن بحران چهل ساله بین ایران و امریکا فراهم کند و از سیاست تحریم اقتصادی که امریکا در دوره ترامپ بارها از آن استفاده کرده بود، دوری گزیند. او بارها از ترامپ برای تحریم اقتصادی ایران و ونزوئلا و دیگر کشورها برای متقاعد کردن آنها برای همکاری با امریکا یا همراه شدن با سیاستهای امریکا انتقاد کرده بود و این رفتار در دولت او ادامه پیدا نخواهد کرد.»

طبق مطالعات انجام شده ترامپ بیشتر از تمامی روسای جمهوری دیگر امریکا  از ابزار تحریم اقتصادی علیه کشورهای دیگر استفاده کرد و دوره ریاست جمهوری او، دوره ای بود که روابط خارجی امریکا در پایین ترین و ضعیف ترین سطح قرار داشت. این تحریم ها علیه کشورهایی مانند ایران و ونزویلا و کشورهای نفت خیز دیگر وجود داشت و کشورهایی مانند چین و اتحادیه اروپا هم محدودیتهای زیادی در صادرات فراورده های فلزی به بازار امریکا را تجریه کردند.

کاملا هریس هم حامی بازگشت به برجام است
 از طرف دیگر  کاملا هریس به عنوان معاون جو بایدن وارد کاخ سفید خواهد شد هم موافق مذاکره برای حل مشکلات جهان است. او از توسعه روابط ایران و امریکا حمایت می کند و بازگشت سریع امریکا به توافق هسته ای را به عنوان بهترین رویکرد برای حل مشکلات بین دو کشور نام برده است. او مخالف سیاستهای اخیر عربستان سعودی علیه یمن است و اعلام کرده است از پایان یافتن جنگ یمن حمایت می کند و خواستار توقف حملات عربستان به این کشور است.

 او در جریان مناظره ای که با مایک پنس، معاون دونالد ترامپ انجام داد رسما انتقاد خود را مطرح کرد و گفت: «خروج امریکا از توافق هسته ای ایران نه تنها منفعتی برای امریکا نداشت بلکه باعث شد تا شرایط از کنترل امریکا خارج شود. او حتی به ترور سردار سلیمانی توسط دولت ترامپ انتقاد کرد و تاکید کرد این رفتارهای دولت ترامپ باعث کمتر شدن امنیت شهروندان امریکایی شده است و هیچ منفعت دیگری برای امریکا نداشته است.»

احتمال برداشته شدن تحریم نفتی زیاد است
یکی از تحریم هایی که دونالد ترامپ علیه ایران وضع کرد، تحریم نفتی بود و باعث شد تا منبع اصلی درآمد ایران از بین برود. بازگشت امریکا به توافق هسته ای و حذف تحریم های نفتی می تواند اولین کاری باشد که دولت بایدن انجام می دهد.

سایت اویل پرایس در این زمینه نوشت: «بازارها باید در نظر داشته باشد که در صورتی پیروزی بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۰ و بازگشت به توافق هسته ای، تحریم نفتی لغو می شود و این کشور می تواند نفت خود را به بازارهای جهانی صادر کند. البته تا زمانیکه ایران بتواند  صادرات نفت خود را به اندازه ای افزایش دهد که روی قیمت جهانی نفت تاثیرگذار باشد حداقل ۱۲ ماه طول می کشد ولی شروع صادرات نفت ایران و بازگشت پول های حاصل شده از فروش نفت زمینه را برای احیای اقتصاد این کشور فراهم می کند.»

 این رسانه ادامه داد: «انتظار می رود تزریق عمومی واکسن کرونا به تمامی مردم دنیا حداقل تا انتهای سال ۲۰۲۱ طول بکشد و تا آن زمان حجم صادرات نفت ایران به سطحی که قبل از تحریم ها وجود داشت می رسد. در این زمان تقاضای نفت در دنیا رشد خواهد کرد و افزایش عرضه ایران نمی تواند تاثیر زیادی روی قیمت نفت برجای بگذارد. از طرف دیگر امریکا در نظر دارد تمرکز روی صنعت نفت را کاهش دهد و احتمال می رود صادرات نفت این کشور تقلیل یابد.»

حذف تحریم نفتی به سرعت اتفاق نمی افتد
اویل پرایس بر این باور است که حذف تحریم نفتی در ایران توسط امریکا به سرعت اتفاق نمی افتد و این روند بسیار تدریجی است. دموکراتها در داخل امریکا با موانع زیادی روبرو هستند ولی بدون شک همان طور که باراک اوباما  توانست این طرح را اجرا کند، جو بایدن هم در مسیر اجرای این طرح حرکت می کند.  

اویل پرایس در ادامه نوشت: «بایدن اعلام کرده است به توافق هسته ای باز می گردد و مذاکرات با ایران را  بعد از بازگشت به توافق ادامه می دهد.به نظر می رسد این سناریو زمان بر باشد ولی بهترین فرصت برای حل اختلافات بین دو کشور است که هر دو طرف باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنند و این مذاکرات را از همان ابتدای ریاست جمهوری بایدن شروع کنند.»

کد خبر: ۵۲٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha