۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
مرشایمر: آیندۀ جهان نامشخص است/ جنگ چین و آمریکا محتمل است
در گفتگو با سایت ایل جورناله؛

مرشایمر: آیندۀ جهان نامشخص است/ جنگ چین و آمریکا محتمل است

به عقیدۀ مرشایمر امروز هیچ کشور اروپایی وجود ندارد که قدرت واقعی داشته باشد. دو قدرت واقعی و بزرگ جهان آمریکا و چین و سپس روسیه است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت ایل جورناله اخیرا گفتگوی «وردیانا گارائو» با «جان جی. مرشایمر» در مورد آینده جهان منتشر نموده است. ترجمه متن گفتگو در ادامه می آید.

مرشامیر استاد دانشگاه شیکاگو است. وی بنیانگذار نظریه رئالیسم تهاجمی است و تعاملات بین قدرت‌های بزرگ را تحت تأثیر میل به هژمونی در جهانی مملو از ناامنی و عدم اطمینان در مورد نیت دیگر کشورها می‌داند.

مرشایمر از مخالفان جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ بود و تقریباً تنها کسی بود که با تصمیم اوکراین برای تسلیم سلاح‌های هسته‌اش در سال ۱۹۹۴ مخالف کرد و پیش‌بینی نمود که اوکراین بدون یک عامل بازدارنده مورد تهاجم روسیه قرار خواهد گرفت.

جنجالی‌ترین نظرات مرشایمر نگرانی‌اش از نفوذ احتمالی گروه‌های ذی‌نفع بر اقدامات آمریکا در خاورمیانه است که وی در کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی» مطرح کرده‌است.

مرشایمر معتقد است که رشد اقتصادی سریع چین منجر به رویاروییش با ایالات متحده خواهد گشت. طرفداران او نظراتش را نشانگر چگونگی رفتار دولت‌ها می‌دانند، در حالیکه منتقدانش به دیدگاه‌های وی عنوانهایی چون منسوخ شده و جهان‌بینی همه یا هیچ داده‌اند.

وردیانا: آینده جهان به نظر شما چگونه خواهد بود؟

مرشایمر، نویسنده کتاب «بازگشت به آینده»: دوران شکوه اروپا به سر آمده است. به عقیده من امروز هیچ کشور اروپایی وجود ندارد که قدرت واقعی داشته باشد. دو قدرت واقعی و بزرگ جهان آمریکا و چین و سپس روسیه است.

پس از پایان جنگ سرد از دوقطبی گری به تک قطبی گری انتقال یافتیم. سپس در سال ۲۰۱۶ از یک جهان تک قطبی به یک جهان چندقطبی رسیدیم. اروپا به خودش وابسته است لیکن از یک کشور تشکیل نشده است بلکه مجموعه ای از کشورهای دارای حاکمیت است که هر یک به شیوۀ خود دارای روابط خارجی هستند. اگر یکی از این کشورها دشمن دیگری شود سایر کشورهای اروپایی چگونه واکنش نشان خواهند داد.

وردیانا: رقابت امریکا و چین در آینده را چگونه ارزیابی می کنید؟

مرشایمر:  آمریکا و چین به شدت با یکدیگر و در تمام جهان رقابت خواهند کرد. چین مایل است از آمریکا تقلید کند و به سلطه جویی بپردازد. در هر صورت این رقابت به نتیجه ای نخواهد رسید زیرا فقط یک کشور می تواند بر جهان سلطه داشته باشد و نه دو کشور. لذا آمریکا و چین در صورت لزوم به جنگ هم نیز خواهند رسید. روسیه نیز ممکن است از چین یا آمریکا جانبداری کند یا اینکه بی طرف بماند.

وردیانا: در صورت انتخاب شدن بایدن موضع امریکا در مقابل چین چه خواهد بود؟

مرشایمر: در صورت انتخاب شدن بایدن آمریکا موضع خود را در قبال چین تغییر نخواهد داد. بایدن ممکن است بهتر از ترامپ عمل کند لیکن چیزی بین پکن و واشنگتن تغییر نخواهد کرد.

در مورد روسیه باید گفت که این کشور بیش از پیش ضعیف شده است. ترامپ روابط خوبی با پوتین برقرار کرد لیکن به سبب جنجال  مربوط به دخالت روسیه در انتخابات  قادر به حفظ آنها نیست.

ترامپ بدون تقلب پیروز شده است لیکن مسأله روابط بین دمکرات ها و روسیه است که هرگز بهبود نیافته است. در صورت انتخاب شدن بایدن دمکرات ها دست به هر کاری خواهند زد تا با روس ها به توافق برسند.

کد خبر: ۵۱٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha