۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
چگونه می توان همه مردم را از درآمد شرکتها منتفع کرد؟/ مسئولیتهای اجتماعی؛ راه رشد جهان شمول
بازار بررسی کرد؛

چگونه می توان همه مردم را از درآمد شرکتها منتفع کرد؟/ مسئولیتهای اجتماعی؛ راه رشد جهان شمول

در سالهای اخیر بسیاری از شرکتهای بزرگ تلاش کردند تا از سودهای سالانه خود بخشی را به انجام مسئولیتهای اجتماعی اختصاص دهند. به این معنا که از این منافع برای سود رساندن به مردم استفاده کنند و سرمایه گذاری در آموزش و اشتغال می تواند در دوره پساکرونا بهترین نتیجه را داشته باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: در سالهای اخیر تاکید زیادی روی مساله مسئولیت اجتماعی شرکتها شده است و انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها به عنوان راهکاری برای افزایش درآمد وسودآوری ذکر شد ضمن اینکه کل جامعه می تواند از مزایای این افزایش درآمد برخوردار باشد.

وب سایت سی اس آر در گزارشی نوشت: «در سالهای اخیر تمرکز زیادی برای انجام مسئولیتهای اجتماعی در حوزه های مرتبط به محیط زیست و کاهش انتشار کربن انجام شده است و بخش آموزش در این زمینه با محدودیتهای زیادی روبرو بود. به نظر می رسد بهتر است که سرمایه گذاری در حوزه آموزش هم افزایش پیدا کند و بهترین زمان برای آموزش هم در سالهای اولیه نوجوانی است که اطلاعات در ذهن افراد نهادینه می شود.»

وب سایت ام دی پ آی  اخیرا مقاله ای در  مورد چگونگی ایجاد فرهنگ مسولیتهای اجتماعی شرکتی در جامعه منتشر کرده است. طبق این مقاله بهترین راه فرهنگ سازی در این زمینه، آموزش به دانش آموزان است زیرا این گروه تمامی داده ها و اطلاعات را در ذهن خود نهادینه می کنند و در بزرگسالی آن را اجرا می کنند.

آگاهی رسانی به دبیرستانی ها به معنای آگاه کردن نسل آینده است
 طبق گزارش مذکور برای شروع آموزش در این زمینه، بهتر است وارد دبیرستان ها شد. دانش آموزان دبیرستانی از نظر سطح آگاهی در وضعیتی قرار دارند که می توانند شرایط و مسایل مهم را درک کنند. به همین دلیل باید شرکتهای بزرگ به صورت دوره ای در دبیرستان ها حاضر شوند و با دادن اطلاعاتی در مورد مقوله مسئولیتهای اجتماعی و دلیل ضرورت اجرای این سیاست، نسل آینده را برای حضور فعال تر در این عرصه آماده کنند.

در این مقاله آموزش در دبیرستان ها به معنای انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها در حوزه آموزش است. البته انجام مسئولیتهای اجتماعی در حوزه آموزش ابعاد مختلفی دارد و آموزش به دانش آموزان دبیرستانی یکی از این ابعاد و شاید مهمترین بعد آن باشد. انجام مسئولیتهای اجتماعی در حوزه آموزش می تواند شامل تامین مالی برای ایجاد مدارس در مناطق محروم، ایجاد دوره های آموزش یا مهارت آموزی برای نیروی کار یا سرمایه گذاری در ارایه روش های نوین آموزشی و برخورداری از وسایل کمک آموزشی مدرن هم می شود. باید در نظر داشت آموزش کلید رشد هر کشور است و انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکتها در این زمینه می تواند منافع زیادی برای کشور داشته باشد.

مسئولیتهای اجتماعی استارباکس، در حوزه ایجاد اشتغال
مسئولیتهای اجتماعی ابعاد مختلفی دارد و هدف اصلی آن رساندن منفعت به مردم جامعه است. هر شرکت بسته به نوع کسب و کارشان در یک زمینه وارد می شوند ولی هدف همه انتقال بخشی از سود حاصل از کارشان به مردم عادی جامعه است. یکی از این شرکتها که در سالهای اخیر در مورد مسئولیتهای اجتماعی اش گزارشهای زیادی ارایه شده است، شرکت استارباکس است. این شرکت فعال در زمینه تولید و عرضه انواع قهوه و نوشیدنی های گرم در دنیا  اعلام کرده است که ایجاد فرصتهای شغلی برای گروه های مختلف جامعه را اولین و اصلی ترین هدف خود می داند. این شرکت آمریکایی که در تمامی کشورهای دنیا نمایندگی دارد در وب سایت خود در مورد مسئولیتهای اجتماعی اش نوشت: «ما در نظر داریم تا سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۲۵ هزار نفر از کهنه سربازان را استخدام کنیم تا مسئولیت خود را در قبال افرادی که برای حفظ امنیت ما تلاش کردند انجام دهیم.»

در بخش دیگری از بیانیه این شرکت در حوزه مسئولیتهای اجتماعی شرکتی آمده است: «ما در نظر داریم فرصت لازم برای اشتغال جوانان را نیز فراهم کنیم و افرادی را استخدام می کنیم که برای اولین شغل وارد بازار کار شده اند. استارباکس بر این باور است یکی از مشکلات دنیای امروز اشتغال است و در شرایطی که جوانان امکان لازم برای اشتغال را داشته باشند، از بسیاری از خطرات در امان هستند. از طرف دیگر جامعه هم فرصت رشد اقتصادی و کسب درآمد بیشتر خواهد داشت. به همین دلیل به عنوان بخشی از مسئولیتهای اجتماعی خود، ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان  را در دستور کار قرار دادیم که طرحی حامی رشد اقتصادی در تمامی کشورها است.»

این شرکت بزرگ امریکایی اخیرا توافق نامه هایی با سازمان ملل امضا کرده است تا بخشی از بودجه های خود در حرزه مسئولیتهای اجتماعی را در بخش مرتبط با پناهجویان صرف کند. وب سایت سی اس آر در این زمینه نوشت: «شرکت استارباکس توافقی با سازمان ملل امضا کرده است که به موجب آن برای حمایت از پناهجوها در کشورهای مختلف، ظرفیتی برای استخدام ۱۰ هزار پناهجو تا سال ۲۰۲۲ ایجاد کرده است و قرار است این ظرفیت افزایش پیدا کند. این پناهجوها می توانند در تمامی فروشگاه های استارباکس در کشورهای اروپایی و امریکایی مشغول به کار شوند و نیازی به داشتن تاییدیه های کاری یا سابقه فعالیت در این زمینه  را ندارند.»

در شرایط کنونی اقتصاد دنیا به خصوص در روزهایی که به دلیل همه گیری کرونا، شمار زیادی از مردم بیکار شده اند اختصاص بخشی از بودجه شرکتها در حوزه مسئولیتهای اجتماعی به اشتغال می تواند سیاست بسیار درستی باشد. سیاستی که منافع زیادی برای مردم و اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

کد خبر: ۴۶٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha