۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
اقتصاد از نیمه دوم ۲۰۲۱ به وضع قبل از کرونا باز می‌گردد
مطابق پیش بینی بانک دویچه آلمان؛

اقتصاد از نیمه دوم ۲۰۲۱ به وضع قبل از کرونا باز می‌گردد

بحران اقتصادی دنیا ناشی از همه گیری کرونا موضوع اصلی رسانه های جهان است. سوال اصلی این است که دنیا چه زمانی از این شرایط سخت گذر می کند و چه زمانی به وضع قبل از کرونا باز می گردد؟

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد دنیا در نتیجه همه گیری کرونا با آسیبهای بزرگی روبرو شده است و در مورد روند احیای آن نگرانی های زیادی وجود دارد.

برخی می گویند برای مشاهده شرایط مطلوب اقتصادی در دنیا باید تا سال ۲۰۲۲ صبر کرد و برخی دیگر بر این باور هستند که از بین رفتن اثرات منفی اقتصادی ناشی از این همه گیری بین ۵ تا ۱۰ سال زمان نیاز دارد.

اما دویچه بانک آلمان اخیرا گزارش امیدوارکننده ای ارائه داده است که نویدبخش روزهای بهتری برای اقتصاد دنیا است. طبق گزارش منتشرشده توسط دویچه بانک تا اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی، ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا به سطحی که قبل از همه گیری کرونا وجود داشت می رسد ولی خطر وقوع بحران مالی در دنیا همچنان بالا خواهد بود. این بانک مشاهده آغاز روند احیای اقتصاد را نشانه ای از بهبود وضعیت و تسریع روند رسیدن به شرایط قبل از کرونا می دانند.

طبق این گزارش سرعت بالاتر از انتظار روند احیای اقتصاد در فصل سوم سال ۲۰۲۰ میلادی باعث شده است تا پیش بینی های این بانک تغییر کند. البته در مورد افزایش نرخ بدهی های دولتی و تاثیر منفی آن روی اقتصاد دنیا هم صحبت شده است. بر طبق گزارش ارایه شده توسط بانک دویچه سطح بدهی های دولتی در این سال افزایش چشمگیری پیدا کرده است و این مساله می تواند زیر ساختهای مالی دنیا را با آسیب بزرگی روبرو کند. این بانک بزرگ اروپایی متوسط نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۲۱ را برابر با ۵.۶ درصد پیش بینی کرده است در حالیکه در انتهای ماه ژوین امسال متوسط نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال آتی برابر با ۵.۳ درصد پیش بینی شده بود.

تمام کشورهای دنیا تحت تاثیر کرونا، با افت نرخ رشد اقتصادی روبرو شدند
پیتر هوپ، رییش مرکز مطالعات اقتصادی بانک دویچه با اشاره به این مطلب که در زمستان سال ۲۰۲۰ اقتصاد دنیا با بالاترین نرخ منقبض شده است و در فصل بهار هم اوضاع چندان امیدوارکننده نبود، نوشت: «از ابتدای تابستان ما شاهد احیای اقتصاد دنیا بودیم. با وجود اینکه هیچ کس انتظار نداشت دنیا به سرعت بتواند از فشار ناشی از این بحران خارج شود ولی شواهد نشان می دهد اوضاع با سرعت بیشتری رو به بهبود است و ما می توانیم در سال بعد شرایط باثباتی را شاهد باشیم.»

وی در ادامه گفت: «پاندمی کرونا باعث شد تا شوک بزرگی به اقتصادهای دنیا وارد شود و هیچ کشوری از این شوک در امان نبود. اقتصاد تمامی کشورها آسیب زیادی دید ولی کشورهایی که کمک مالی کمتری به اقتصاد کردند و خدمات کمتری به بخش کسب و کار ارایه دادند، آسیب بیشتری متحمل شدند.»

اقتصاد دنیا بسیار شکننده است
«کریس ویتی» یکی دیگر از تحلیل گران این مرکز در مصاحبه ای با نشریه اشپیگل در مورد شکنندگی اقتصاد دنیا صحبت کرده است. بر مبنای این گزارش  اقتصاد دنیا بسیار شکننده است و باز کردن اقتصاد و از سرگیری فعالیتهای اقتصادی بدون در نظر گرفتن  این شرایط می تواند آسیب زیادی به اقتصاد وارد کند. اشپیگل برای تایید این نظریه به وضعیت بریتانیا اشاره کرد و نوشت: «بریتانیا در شرایط بدی از بیماری قرار داشت و بدون در نظر گرفتن این موقعیت اقدام به راه اندازی فعالیتهای اقتصادی خود کرد. در نتیجه این سیاست نادرست بود که هم موج تازه ای از بیماری در این کشور ایجاد شد و هم اقتصاد بریتانیا شدیدترین رکود اقتصادی تاریخ خود را تجربه کرد. موج بزرگ ورشکستگی ها و بحران هایی که کسب و کارها با آن روبرو هستند هم چالش بزرگی برای اقتصاد این کشور ایجاد کرد.»

ابعاد دیگر گزارش
اما گزارش ابعاد دیگری هم دارد. از جمله اینکه دنیا باید تا انتهای سال جاری با سیاستهای مختلف مانع از اوج گیری دوباره بیماری شود. کریس ویتی در این مورد گفت: «انتظار می رود تا انتهای سال جاری واکسنی برای این ویروس شناخته شود. واکسنی که می تواند بخشی از باری که روی اقتصاد دنیا وجود دارد را بر دارد. تا آن زمان دنیا باید مراقبتهای زیاد بکند و مانع از اوج گیری شمار بیماران شود. این سیاست می تواند هزینه ای را به اقتصاد دنیا تحمیل کند ولی بدون شک این هزینه، از هزینه ای که اوج گیری دوباره بیماری در بر خواهد داشت کمتر است.»

از طرف دیگر تداوم ارایه کمکهای مالی از طرف دولتها به کسب و کارها و جلوگیری از اوج گیری نرخ بیکاری هم مساله مهمی است. نیوزویک در این مورد نوشت: «برخی بر این باورند که حمایت دولت از کسب و کارهای کوچک ضرورتی ندارد. این کسب و کارها در نتیجه بحران تعطیل می شوند و بعد از پایان بحران کسب و کارهای تازه ایجاد می شود ولی مطالعات نشان داده است که هزینه تعطیلی کسب و کارها و خارج شدن آنها از فعالیت اقتصادی بیشتر است و آسیب زیادی به اقتصاد وارد می کند. عدم حمایت دولت از کسب و کارها در سالهای بحرانی باعث از بین رفتن انگیزه ایجاد اشتغال و فعالیت اقتصادی می شود  که می تواند تنزل نرخ رشد اقتصادی کشورها بعد از پایان همه گیری را به همراه بیاورد.»

کد خبر: ۴۲٬۷۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha