۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
 نقدینگی در کشور، هر سال ۲۵ درصد رشد می کند
کارشناس مسائل اقتصادی:

نقدینگی در کشور، هر سال ۲۵ درصد رشد می کند

عیوضی، کارشناس اقتصادی گفت: منبع درآمدهای دولت باید از اوراق به سمت مالیات متمایل شود. این نوع درآمد ضمن اینکه پایدار است، پول جدید خلق نمی کند و در نتیجه تورم زا نیست.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، اصغر عیوضی، مدیر شبکه کانون های تفکر ایران (ایتان) در آغاز ویژگی های یک فعالیت مولد را برشمرد و اظهار کرد : هسته اصلی آنها نیازمند دانش است، نوآوری در آنها اهمیت ویژه ای دارد، فعالیت هایی هستند که به راحتی منجر به تولید ارزش افزوده نمی شوند و معمولا ریسک بالایی برای به نتیجه رسیدن دارند.

وی به بررسی چالش پیش روی فعالیت های مولد در ایران پرداخت و عنوان کرد : در دنیا نسبت ریسک این نوع فعالیت ها با عوایدی که دارند تنظیم شده است یعنی هرچه ریسک واقعی فعالیت افزایش می یابد، ارزش افزوده بیشتری برای اقتصاد ایجاد می شود. متاسفانه در کشور ما این قاعده به هم ریخته است.

مدیر شبکه کانون های تفکر ایران (ایتان) افزود : رشد فعالیت های غیرمولد در ایران مانند خرید و فروش دارایی ها اعم از ملک و ارز که در آن ارزش افزوده جدیدی در اقتصاد خلق نمی شود به دلایل مختلفی رخ داده است.

عیوضی، تورم را یکی از دلایل اصلی رشد فعالیت های غیرمولد دانست و اظهار کرد : در بازاری که تورم دو رقمی دارد امکان سرمایه گذاری در فعالیت های بلند مدت مولد بر اثر گذشت زمان ریسک بالایی به افراد وارد می کند یعنی امکان انجام فعالیت تولیدی با پیش بینی خاص وجود ندارد چرا که هر آن امکان دارد یکی از مولفه های موثر بر سرمایه گذاری مانند نرخ ارز یا قیمت مواد اولیه متلاطم شود.

وی با بیان اینکه علت اصلی تورم در کشور خلق پول بی پشتوانه بانکی است، عنوان کرد : در طول چهل سال گذشته به طور متوسط سالانه ۲۵درصد خلق پول اتفاق می افتد به معنای دیگر نقدینگی در کشور هر سال ۲۵درصد رشد می کند.

مدیر شبکه کانون های تفکر ایران تاکید کرد: حتی اگر یک کشور تمام موانع پیشرفت را حذف کرده باشد امکان پشتیبانی از این میزان رشد نقدینگی را ندارد.

عیوضی با انتقاد از مدیریت نادرست کنترل نقدینگی در دولت دوازدهم اظهار کرد : متاسفانه در ۷ سال اخیر رشد نقدینگی بسیار بیشتر از سالهای پیش از آن بوده است، به طوری که بر اساس آمار بانک مرکزی این شاخص به ۳۰ درصد و درسال گذشته به ۳۵ درصد رسیده است.

وی بر کاهش نرخ تامین مالی تاکید کرد و گفت : با نرخ های بهره بالا که در حال حاضر وجود دارد مانع رشد تولید و حرکت آن به سمت توسعه خواهد شد، البته این کاهش نباید دستوری باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد : کشوری که به دلیل استقراض دولت از بانک مرکزی و بدهی های خارجی سالیانه ۳۵ درصد به نقدینگی می افزاید، خروجی جز بالا بودن نرخ بهره بانکی ندارد، از این رو باید مکانیزم های کنترل خلق پول را فعال کنیم.

به عقیده عیوضی منبع درآمدهای دولت باید از اوراق و روش های دیگر استقراض از بانک مرکزی به سمت مالیات متمایل شود. این نوع درآمد ضمن اینکه پایدار است، پول جدید خلق نمی کند و از محل فعالیت های اقتصادی مولد و غیرمولد به دست می آید.

وی در خاتمه گفت : نیاز کشور به درآمدهای مالیاتی در حالی است که پرداخت مالیات در بخشی از جامعه که درآمد بالایی دارند نزدیک به صفر است. به عنوان مثال پژوهش ها نشان می دهد تنها در بخش پزشکی ۷هزار میلیارد فرار مالیاتی وجود دارد.

کد خبر: ۳۶٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha