۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۵
تشکیل «رصدخانه پایش و کنترل تورم» اقدامی الگویی همراه با دستاوردهای فراوان
استاندار یزد مطرح کرد؛

تشکیل «رصدخانه پایش و کنترل تورم» اقدامی الگویی همراه با دستاوردهای فراوان

یزد- استاندار یزد با اشاره به دستاوردهای فراوان «رصدخانه پایش و کنترل تورم استان» گفت: اجرای سیاست‌های تورمی در استان نه تنها منجر به رکود نشد بلکه شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان بودیم.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، مهران فاطمی ابتکار تشکیل «رصدخانه پایش و کنترل تورم استان» را اقدامی الگویی و جمعی و همراه با دستاوردهای فراوان دانست و اظهار کرد: بنا به توصیه شهید رئیسی نباید در مقابله با مشکلات به راحتی از کنار آن عبور کرد.

وی با بیان اینکه برخلاف تصورات اولیه مداخلات استانی در کاهش نرخ تورم تاثیرگذار خواهد بود، گفت: اولین درس الگوی موفق رصدخانه پایش و کنترل تورم استان این بود که به جای حذف مسئله به دنبال حل مشکل باشیم.

فاطمی با اشاره به اینکه تمامی مسائل راهکار علمی دارند، گفت: ابتکار تشکیل این رصدخانه و اقدامات انجام شده محصول کار علمی، گروهی و دانشگاهی به عنوان یک بازوی کارشناسی برای حل دقیق مسائل بود.

استاندار یزد با بیان اینکه پس از دستیابی به راهکار باید با مشارکت همگانی و ایجاد عزم عمومی به حل مسئله پرداخت، افزود: همت، همدلی و تلاش متصدیان سکوهای تنظیم بازار استان در اجرای این پروژه‌ها بیانگر تاثیر مشارکت عمومی در حل مسائل بود.

وی در ادامه به تشریح دستاوردهای رصدخانه پایش و کنترل تورم استان پرداخت و گفت: در پرتو برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این رصدخانه تورم نقطه به نقطه‌ استان از ۷۲ درصد به ۲۹ درصد، تورم سالیانه از ۵۶ درصد به ۴۳ درصد و تورم ماهیانه از ۶.۸ درصد به ۲.۸ رسیده است.

نقش پررنگ بازار مسکن در تورم استان

فاطمی با اشاره به سهم ۶۰ درصدی گروه کالایی مسکن، اجاره بها و قیمت زمین در نرخ تورم استان یادآور شد: بر این اساس رتبه سوم استان به لحاظ نرخ خالص مهاجرت و توقف ساخت مسکن در یک دهه گذشته از مهمترین دلایل افزایش نرخ تورم بود.

وی به کاهش تورم ۴۵.۹ درصدی استان در ابتدای دولت به ۴۳.۶ درصد اشاره و عنوان کرد: نه تنها سیاست‌های تورمی به رکود منجر نشد بلکه نرخ بیکاری استان از ۱۱.۱ به ۷ درصد و تعداد بیکاران استان از ۴۳ هزار نفر به ۲۹ هزار نفر رسید.

استاندار یزد در همین راستا ادامه داد: ظرف کمتر از سه سال و با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه و با نگاه اقتصاد درون زا و برون‌نگر نرخ بیکاری مردان استان از ۶ درصد به ۳.۲ درصد و نرخ بیکاری زنان از ۲۸.۸ به ۲۱.۳ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه آمار فارغ التحصیلان دانشگاهی از کل جامعه بیکار از 60 درصد به 50 درصد رسیده است، افزود: بیش از 85 درصد اشتغال استان در سال گذشته مربوط به افراد بومی بوده و بیشترین سهم اشتغال فازغ التحصیلان در تعهد اشتغال استان طی سالیان اخیر رقم خورد.

فاطمی با تاکید بر ضرورت تداوم فعالیت سکوهای تنظیم بازار استان یادآور شد: عامل اصلی موفقیت برخی استان‌ها در حوزه مهار تورم گروه‌های کالایی، اقدامات شهرداری‌ها بوده و شهرداران سهم زیادی در حل مسئله تنظیم بازار دارند.

وی در بخش دیگری از سخنانش انتخابات را ناموس ملی و آبروی کشور دانست و گفت: برای حفظ امنیت، ثبات اقتصادی و پیشرفت کشور نیازمند حضور آحاد مردم در انتخابات و انتخاب یک فرد اصلح برای تداوم مسیر خدمت شهیدان بهشتی، رجایی و رئیسی هستیم.

کد خبر: ۲۹۱٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha