۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
دولت باید به ابهامات طرح «گشایش اقتصادی» پاسخ دهد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

دولت باید به ابهامات طرح «گشایش اقتصادی» پاسخ دهد

رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: موضوع «گشایش اقتصاد» بُعد امنیتی و فوری ندارد، بنابر این ما اعتقاد داریم که دولت نباید این موضوع را در شورای هماهنگی اقتصادی مطرح می‌کرد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مجتبی رضاخواه گفت: طرحی که دولت تحت عنوان «گشایش اقتصادی» در شورای هماهنگی اقتصادی مطرح کرده است از چند منظر مورد نقد قرار می‌گیرد.

وی افزود: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه اعتقاد دارند که موضوع «گشایش اقتصادی» باید در مجلس مطرح می‌شد و در فرآیندهای قانونی به قانون مبدل می‌شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: شورای هماهنگی اقتصادی وظایف مشخصی دارد و رهبری برای شرایط خاصی به این شورا اجازه بررسی صادر کرده‌اند.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که موارد امنیتی و فوری باید در شورای هماهنگی اقتصادی کشور مورد بررسی قرار بگیرند.

مجتبی رضاخواه تاکید داشت: موضوع «گشایش اقتصاد» بُعد امنیتی و فوری ندارد، بنابر این ما اعتقاد داریم که دولت نباید این موضوع را در شورای هماهنگی اقتصادی مطرح می‌کرد.

وی با اشاره به این که طرح «گشایش اقتصادی» از منظر اقتصادی محل انتقاد دارد، توضیح داد: آیا فروش یا پیش‌فروش نفت برای تامین درآمد دولت کار درستی است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که دولت باید به ابهامات طرح «گشایش اقتصادی» پاسخ دهد، اظهار داشت: این کارِ دولت می‌تواند بدهی‌های متعددی را برای دولت ایجاد کند.

وی افزود: دولت می‌خواهد نفت را پشتوانه فروش اوراقی قرار دهد که سررسید آن‌ها دو ساله است.

مجتبی رضاخواه خاطر نشان کرد: مگر می‌شود ما برای تامین کسری بودجه و ایجاد درآمد، خبط بزرگی با نام طرح «گشایش اقتصادی» را انجام دهیم؟

وی در ادامه پرسید: اگر امسال کسری‌های بودجه به واسطه طرح «گشایش اقتصادی» برطرف شوند، دولت برای سالِ آینده چه کار می‌کند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: دولت باید به دنبال ایجاد درآمدهای پایدار باشد.

وی افزود: طرح «گشایش اقتصادی» بدهی‌های دولت را به سال‌های آینده موکول می‌کند و قطعا همه می‌دانیم که سال آینده دولت دیگری بر سر کار است و به نظر من که این کار درست نیست.

مجتبی رضاخواه با اشاره به ادعای دولت مبنی بر پیش‌فروش دوساله نفت ایران، توضیح داد: سوال اصلی ما در مواجهه با این ادعا این است که آیا دولت توانسته به طور آنی نفت را بفروشد که حال به فکر پیش‌فروش افتاده است.

وی ادامه داد: دولت باید به طور گام به گام و بررسی تاثیر فروش نفت در بازارهای مختلف نفت را بفروشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: دولت فعلی می‌توانست ۲ یا ۳ سال پیش کار پیش‌فروش نفت را آغاز کند و تاثیر این کار را در دولت خودش مشاهده کند.

وی افزود: انتقال بدهی‌های دولت به دولت‌های بعدی کار غیر اخلاقی و نادرستی است.

کد خبر: ۳۵٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha