۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱
دلایل عدم توسعه مکران، فاز مطالعاتی از دهه ۵۰ آغاز شد| مشاوران خارجی به کمک می آیند
دبیر شورای توسعه سواحل مکران اعلام کرد

دلایل عدم توسعه مکران، فاز مطالعاتی از دهه ۵۰ آغاز شد| مشاوران خارجی به کمک می آیند

دبیر شورای توسعه سواحل مکران با بیان اینکه به دنبال ایجاد زمینه همکاری بخش غیردولتی در توسعه مکران هستیم گفت: از دهه ۵۰، فاز مطالعاتی توسعه مکران آغاز شد اما عوامل متعددی در عدم توسعه تاثیرگذار بود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: محمد جلال مآب، دبیر شورای توسعه سواحل مکران در نشست کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران با موضوع امضای تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق ایران و شورای توسعه سواحل مکران با بیان اینکه این شورا به دنبال ایجاد زمینه برای همکاری بخش غیردولتی در توسعه مکران است، گفت: سرزمینی که آب و آفتاب و زمین دارد و در مثلث انرژی دنیا و کرویدورهای بزرگ دنیا واقع شده، یک منطقه ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری است.

از دهه ۵۰، فاز مطالعاتی توسعه مکران آغاز شده است اما عوامل متعددی در عدم توسعه مکران تا امروز تأثیرگذار بوده‌اند. یکی از دلایل عدم توسعه مکران، ریشه در مسائل جهانی و سیاسی دارد

او با بیان اینکه مکران دروازه توسعه کشور است، افزود: از دهه ۵۰، فاز مطالعاتی توسعه مکران آغاز شده است اما عوامل متعددی در عدم توسعه مکران تا امروز تأثیرگذار بوده‌اند. یکی از دلایل عدم توسعه مکران، ریشه در مسائل جهانی و سیاسی دارد و دعوای قطب‌های قدرت در دنیا سبب شده که آبادانی این منطقه با توجه به تأثیرگذاری چنین مناطقی در توسعه اقتصاد شرق، در سیاست‌های قدرت‌های جهانی غرب قرار نداشته باشد.

جلال مآب در ادامه با اشاره به عوامل داخلی تأثیرگذار در عدم توسعه مکران، تصریح کرد: ناکارآمدی‌های نشات گرفته از مدیریت ضعیف، تداخل کار دستگاه‌های مختلف و قوانینی که در تضاد با سرمایه‌گذاری هستند، مجموعه‌ای از دیگر عواملی است که دست به دست هم داده، تا مکران گرفتار فقر وعقب‌ماندگی و عدم توسعه شود.

دولت مانند بخش‌های دیگر اقتصاد کشور، نمی‌تواند دخالت و ورود کند و این زمینه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و غیردولتی فراهم می‌کند

دبیر شورای توسعه سواحل مکران با تاکید براینکه عزم جدی در بخش‌های مختلف کشور برای توسعه مکران به وجود آمده است، یادآور شد: با توجه به اینکه دیگر پول نفت مانند گذشته وجود ندارد، دولت مانند بخش‌های دیگر اقتصاد کشور، نمی‌تواند دخالت و ورود کند و این زمینه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و غیردولتی فراهم می‌کند.

او با تاکید بر اینکه امضای تفاهم‌نامه با اتاق ایران را به فال نیک می‌گیریم، ابراز امیدواری کرد: این همکاری بین اتاق ایران و شورای توسعه مکران به تحولات مثبت در این منطقه منتهی شود.

برای توسعه مکران به قوانینی متفاوت از قوانین فعلی احتیاج داریم که همه ارکان کشور به آن پایبند باشند و تغییر آن به‌سادگی امکان‌پذیر نباشد

جلال مآب در ادامه با اشاره به انتظاراتی که شورای عالی توسعه مکران از اتاق ایران دارد، گفت: برای توسعه مکران به قوانینی متفاوت از قوانین فعلی احتیاج داریم که همه ارکان کشور به آن پایبند باشند و تغییر آن به‌سادگی امکان‌پذیر نباشد. معتقدم که این قوانین را نباید کارشناسان دولتی بنویسند و بخش خصوصی باید آن را آماده کند. در بخش قوانین منطقه آزاد، با کمک بخش خصوصی، بهترین قوانین تدوین شد که به سرمایه‌گذاری انجامید.

او ادامه داد: در این راستا از اتاق بازرگانی ایران می‌خواهیم با تشکیل کمیته‌ای و در یک مدت کوتاه قوانین و مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری را تهیه کند و در اختیار شورای عالی توسعه مکران بگذارد تا با توجه به پشتوانه‌ای که این شورا دارد و مصوبات آن در حد هیات وزیران است، این قوانین با حمایت دولت و مجلس به تصویب برسد و نهایی شود.

مآب تصریح کرد: با این قوانین می‌توان زمینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، تجارت و شهرسازی را در منطقه مکران برای بخش خصوصی فراهم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه با کمک مشاوران خارجی در حال اقدام برای برنامه‌ریزی جهت توسعه مکران هستیم، دومین خواسته از اتاق ایران را مطرح کرد و گفت: از اتاق ایران می‌خواهیم از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در مکران دعوت و مذاکره کند. با توجه به اینکه این شرکت‌ها با دولت‌ها طرف نمی‌شوند، اتاق ایران در تشویق آنها به سرمایه‌گذاری و دادن ضمانت‌های لازم اقدام کند.

کد خبر: ۳۰۹٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha