۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
نکات مهم در خرید و اجرای وال پست

نکات مهم در خرید و اجرای وال پست

وقتی صحبت از سازه‌های مقاوم و ایمن به میان می‌آید، یکی از اجزای کلیدی در حفظ استحکام دیوارها و جلوگیری از فروریختن آن‌ها، «وال پست» یا «والپست» است.

به گزارش بازار، وقتی صحبت از سازه‌های مقاوم و ایمن به میان می‌آید، یکی از اجزای کلیدی در حفظ استحکام دیوارها و جلوگیری از فروریختن آن‌ها، «وال پست» یا «والپست» است. پیمانکاران و سازندگان حرفه‌ای به‌خوبی می‌دانند که انتخاب و اجرای درست وال پست می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در طول عمر و پایداری سازه داشته باشد. اما وال پست چیست و چه نکاتی را هنگام خرید و اجرای آن لازم است در نظر بگیرید؟

در این مطلب، پس از پاسخ به این سوال که وال پست چیست، به‌بررسی مهم‌ترین نکات برای انتخاب مناسب‌ترین وال پست و اجرای صحیح آن خواهیم پرداخت تا به شما کمک کنیم با خرید وال پست مناسب، پروژه خود را از لحاظ ایمنی و استحکام در بالاترین سطح ممکن به پایان برسانید.

وال پست چیست و چرا لازم است؟

در پاسخ سوال وال پست چیست باید بگوییم که وال پست فلزی است که به‌صورت عمودی و افقی در دیوارهای غیرباربر قرار می‌گیرد تا مقاومت آن‌ها را در برابر نیروهای جانبی مانند باد یا زلزله افزایش دهد. در صورت عدم استفاده از وال پست، حتی اگر اسکلت ساختمان در برابر زلزله مقاوم باشد، ممکن است دیوارها تخریب شوند. این نکته را تصاویر ساختمان‌های آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه در سال ۱۳۹۶ بهخوبی نشان می‌دهند. عکس زیر نشان می‌دهد که عواقب عدم استفاده از وال پست چیست.

 

نکات مهم در خرید و اجرای وال پست

وقتی طول دیوار در مقایسه با عرض آن بیشتر باشد، احتمال خمش و فروپاشی دیوار نیز افزایش می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین وظایف وال پست، کاهش طول موثر دیوار است که این کار را با استفاده از مهارهای فلزی انجام می‌دهد، و در نتیجه مقاومت سازه را زیاد می‌کند. وال پست‌ها معمولاً از انتهای تیرک طبقه بالا تا انتهای تیرک طبقه پایین امتداد دارند و به میلگرد بستر نیز متصل می‌شوند.

همان‌طور که ذکر شد، وال پست‌ها از جنس فلز ساخته می‌شوند تا هنگام قرارگیری در میان بتن و سایر اجزای دیوارها، استحکام را بیشتر کرده و مانع از لرزش شوند. قیمت وال پست با توجه به ضخامت، طول و جنس آن متفاوت است، اما بهطور کلی از میلگرد بستر گران‌تر است. اکنون که دانستیم وال پست چیست، می‌توانیم به نکات خرید و اجرای آن بپردازیم.

 

نکات مهم در خرید وال پست چیست؟

در پاسخ به این سوال که نکات مهم در خرید وال پست چیست، در ادامه مهمترین نکات بررسی می‌شوند.

 

جنس وال پست

هنگام خرید وال پست، توجه به جنس و کیفیت مواد اولیه اهمیت بسیاری دارد. طبق آیین‌نامه‌ها، وال پست‌ها باید از ورق سرد نورد شده با ضخامت ۲ میلی‌متر ساخته شوند. ورق سرد نورد شده نوعی فولاد است که با استفاده از فرآیند نورد سرد تولید می‌شود. در این فرآیند، ورق‌های فولادی با ضخامت‌های مختلف به‌طور مکانیکی از طریق غلتک‌ها عبور داده می‌شوند تا به ابعاد و شکل‌های مورد نظر برسند. هنگام خرید والپست، لازم است  مطمئن شوید که جنس آن مطابق با استانداردها است.

ابعاد و ضخامت

ابعاد وال پست باید متناسب با نیاز سازه و بارهای وارده انتخاب شود. ضخامت وال پست باید بهگونه‌ای باشد که به افزایش استحکام دیوارها کمک کند. هرچه طول دیوار بیشتر باشد، نیاز به وال پست با ابعاد و ضخامت بیشتر افزایش می‌یابد. مهندس معمار می‌تواند ابعاد و ضخامت مورد نیاز را محاسبه کند.

 

مکان قرارگیری

مکان نصب وال پست‌ها باید با دقت تعیین شود. قرارگیری صحیح وال پست در نقاط استراتژیک دیوار، مانند انتهای تیرها یا نواحی آسیب‌پذیر، می‌تواند تأثیر قابل توجهی در مقاومت دیوار در برابر نیروهای جانبی داشته باشد. مکان قرارگیری می‌تواند در انتخاب وال پست نقش داشته باشد.

 

استانداردها و مقررات

قبل از خرید، بررسی گزارش‌های آزمایشگاهی و گواهی‌نامه‌های کیفیت از تولیدکننده الزامی است. این گزارش‌ها شامل اطلاعاتی در مورد مقاومت، ایمنی و کیفیت مواد به‌کاررفته در وال پست هستند که می‌توانند اطمینان بیشتری برای خریدار فراهم کنند.

 

نوع اتصالات

اتصالات وال پست به دیوار و میلگرد بستر باید به‌طور دقیق بررسی شود. نوع و کیفیت اتصالات تأثیر مستقیم بر کارایی و استحکام وال پست دارد. اتصالات باید با استفاده از جوش یا پیچ و مهره‌های مناسب انجام شوند تا از هرگونه حرکت یا جابه‌جایی جلوگیری کنند.

 

نکات مهم در خرید و اجرای وال پست

 

نکات مهم در اجرای وال پست چیست؟

پیمانکاران و سازندگان حرفه‌ای به‌خوبی می‌دانند که نکات زیادی را باید در اجرای وال پست رعایت کنند. در پاسخ به این سوال که نکات مهم در اجرای وال پست چیست، در ادامه نکات اصلی را بررسی می‌کنیم.

  • استفاده از بیس پلیت: پیش از بتن‌ریزی تیرهای بتنی، لازم است بیس پلیت در محل اجرای وال پست نصب شود. درصورتیکه این کار انجام نگردد، باید با استفاده از رول بولت، پلیت‌ها را به تیرها متصل کرد.
  • تعیین اندازه‌های داخلی: اندازه‌های داخلی ساختمان باید پیش از جوشکاری وال پست‌ها مشخص شوند تا بعد از دیوارچینی به مشکل نخورند.
  • انتخاب نبشی مناسب: برای وال پست، حداقل اندازه نبشی باید ۵ باشد. انتخاب این اندازه براساس نقشه‌های مصوب و نظر طراح سازه انجام می‌شود.
  • کنترل شاغولی و هم‌راستایی: اطمینان از شاغولبودن و هم‌راستایی افقی وال پست‌ها در هر طبقه اهمیت زیادی دارد. این کنترل می‌تواند با استفاده از ریسمان کشی انجام شود.
  • انتخاب جوشکار مجرب: جوشکاری وال پست باید بهدقت و توسط جوشکاری مجرب انجام شود تا از کیفیت اتصالات اطمینان حاصل گردد.
  • توجه به فاصله با ستون‌ها: در محل‌های نزدیک به ستون‌ها، رعایت فاصله حدود ۴ تا ۵ سانتی‌متر الزامی است. برای این فضا باید از مصالح نرم مانند یونولیت یا پلاستوفوم استفاده شود تا از انتقال فشار جانبی به ستون‌ها جلوگیری گردد.
  • استفاده از پروفیل‌های ضدزنگ: تمامی پروفیل‌های مورد استفاده در ساخت وال پست‌ها باید ضدزنگ باشند تا از پوسیدگی و کاهش مقاومت سازه جلوگیری شود.
  • درگیری با دیوار: بهمنظور افزایش درگیری وال پست با دیوارها و جلوگیری از ترک‌های ناشی از فشارهای جانبی، پیشنهاد می‌شود روی وال پست‌ها توری مرغی یا رابیتس کشیده شود و با سیم گالوانیزه محکم گردد.
  • اجتناب از تغییرات غیرمجاز: از اشتباهات رایج در اجرای وال پست، تغییر در طراحی اصلی به دلیل کاهش هزینه‌هاست. استفاده از میلگرد به‌جای نبشی برای کلاف‌های افقی می‌تواند به استحکام سازه آسیب برساند.
  • مراقبت از نصب صحیح: دقت کنید که هر دو طرف وال پست به‌درستی در سقف و کف قرار گیرند. می‌توان پیش از بتن‌ریزی، پلیت‌هایی را درون قالب‌ها قرار داد و پس از بتن‌ریزی برای جوشکاری از آن‌ها استفاده کرد.

 

شما می‌توانید انواع وال پست را در سایزهای 15*40 سانتی متر | 10*40 سانتی متر | 15* 20 سانتی متر | 10*20 سانتی متر  |  15*300 سانتی متر | 10*300 سانتی متر از گروه عمران و توسعه بهساخت خریداری کنید.

گروه عمران و توسعه بهساخت با تعهد به کیفیت، نوآوری و ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان، به یکی از پیشروترین شرکت‌های صنعت ساختمان در ایران تبدیل شده است. این شرکت طیف گسترده‌ای از محصولات ساختمانی را ارائه می‌دهد که نیازهای مختلف مشتریان را برآورده می‌کند. از جمله : بلوک پوکه ای طرح لیکا ، تیرچه بتنی ، میلگرد بستر ، درب و پنجره upvc دوجداره ، درب و پنجره ترمال بریک و توری پلیسه .

راه های ارتباطی با ما و مشاوره رایگان با کارشناسان ما  :

 شماره تماس: ۰۲۱۷۳۰۳۸

 بازدید از وبسایت: https://behsakhtco.com/

 ایمیل: info@behsakhtco.com

 

 

کد خبر: ۳۰۹٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha