۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
رفع مشکل معیشت جامعه در کوتاه مدت به دست دولت است
نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس:

رفع مشکل معیشت جامعه در کوتاه مدت به دست دولت است

خاندوزی، نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت مهار افزایش نرخ تورم در کشور تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «سید احسان خاندوزی» افزود: متاسفانه دولت، بانک مرکزی و دستگاه‌های مرتبط نتوانسته اند سیاستی را در پیش بگیرند که عوامل افزایش نرخ تورم را کنترل کنند چه عوامل داخل اقتصاد و چه عواملی که از بیرون روی نرخ ارز اثر می‌گذارد.

وی اظهارداشت: این امر موجب شده طی چند ماهه اخیر اتفاقات بدی در اقتصاد کشور بیفتد.

نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: احتمال دارد این وضعیت ادامه پیدا کند و شرایط وخیم تر از امروز شود بنابراین باید بدون فوت وقت از شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران قوا) خواست که در مورد هر عاملی که می تواند این لنگر ذهنی تورمی را کنترل و ثبات اقتصادی را به انتظارات فعالان اقتصادی برگرداند، اقدام عاجل به عمل آورد چرا که در غیر این صورت شاهد تعمیق رکود، بیکاری و بسیاری مشکلات در اقتصاد ایران خواهیم بود.

وی همچنین در خصوص طرح مالیات بر خانه‌های خالی نیز افزود: یکی از راهکارهای کوتاه‌مدت عرضه مسکن این است که مسکن‌های موجودی که عرضه نمی‌شوند را برای عرضه در بازار تحریک کنند.
خاندوزی بیان داشت: بطورکلی در اغلب کشورهای دنیا نیز از قانون مالیاتی برای تحریک عرضه استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: دریافت مالیات از خانه‌های خالی باعث می‌شود که عرضه مسکن افزایش یابد و تعادل در این بازار به وجود آید.

نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پدیده فرار مالیاتی برای پیشرفته ترین نظام های مالیاتی دنیا همچنان وجود دارد و یک قانون نمی تواند آن مسئله را برطرف کند.

وی افزود: مهم اینکه قانون گذار ارتباط پویایی با مجری داشته باشد یعنی پس از یکسال بازخوردهای اجرا جمع آوری، بررسی و در نهایت قانون مجدد اصلاح شود.

خاندوزی اظهارداشت: هیچ قانونی از ابتدا کامل و بدون عیب متولد نمی‌شود.

وی در خصوص معیشت مردم به خصوص اقشار آسیب پذیر جامعه نیز گفت: رفع مشکل معیشت جامعه در کوتاه مدت در همه کشورها به دست دولت هاست.

نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در همه دنیا تدابیر فوری و اورژانسی را اختیارات می‌دهند به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی اعمال کنند اما نقشی که مجلس باید ایفا کند اینکه اگر دولت نتواند واکنش سریع و فوری نشان دهد وزیر مربوط را بخواهد سئوال و استیضاح کند به سبب اینکه قوه مجریه پویاتر شود.

وی یادآورشد: برای موارد اورژانسی و فوری در همه جای دنیا از مکانیزم قوه مقننه استفاده نمی کنند بلکه قوه مقننه باید دولت ها را سر خط عمل و واکنش بیاورد.

کد خبر: ۳۰٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha