۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
بازار طلا در وضعیت اضطرار| موج سواری پر خطر خریداران طلا در امواج خروشان جهانی
«بازار» گزارش می دهد

بازار طلا در وضعیت اضطرار| موج سواری پر خطر خریداران طلا در امواج خروشان جهانی

کارشناسان بازار طلا می گویند؛ نوسان شدید قیمت ها در بازار طلا و سکه باعث شده تا بازار این کالا به رکود فرو رود و خریداران نیز با رویگردانی از خرید مصنوعات، بسمت تهیه طلای دست دوم و آب شده بروند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: چند مدتی است طلا بر مدار رشد قیمت قرار گرفته است. افزایش قیمتی که ناشی از آشفتگی نرخ انس جهانی همراه با تحولات منطقه و تشدید تنش های بین المللی در خاورمیانه چون درگیری بین رژیم صهیونیستی با مردم بی دفاع فلسطین و لبنان است. این مسئله باعث شده اقتصاد دنیا نیز تحت شعاع قرار گیرد و انس جهانی به یکباره با نوسان قیمت همراه شود. طلای جهانی که طی یک ماه اخیر رشدی بی سابقه را تجربه کرده است و اثر آن هم اکنون بر بازارهای جهانی به وضوح دیده می شود.

بی ثباتی بازارهای مهم اقتصادی همچنین افزایش تنش‌های بین المللی اکنون تمایل برای خرید طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن را افزایش داده است و نگرانی در مورد این بی‌ثباتی ها به رشد قیمت طلا کمک می‌کند. علاوه بر این موضوع انتظار کاهش بیشتر نرخ بهره بانک‌های مرکزی از عوامل بالا رفتن قیمت طلا ی جهانی بوده و معلوم نیست تا ساعات دیگر نرخ این کالای تاثیر گذار بر اقتصاد جهانی چگونه رقم خورد. آنگونه که طلا از ابتدای سال جاری میلادی رکوردهای عجیبی را به ثبت رسانده است ،از طرفی نیز انتظار تسهیل سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی و بی‌ثباتی‌ها در پی تشدید جنگ در خاورمیانه همچنین ادامه درگیری بین اوکران و روسیه قیمت طلا را از ابتدای سال میلادی ۳۰ درصد افزایش داده است. و به نظر می رسد امواج خروشان گرانی طلا یا به اوج نزدیک شده اند و یا از پیک اوج گذشته اند.

رشد قیمت انس جهانی خیلی سریع بر بازار طلا و سکه در کشور تاثیر گذاشت و موجب شد تا قیمت هر گرم طلا به ۴ میلیون ۲۲۰ هزار تومان برسد و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز طی کمتر از ۲ ماه از ۴۶ میلیون تومان هم اکنون از مرز ۵۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان عبور کند

تاثیر رشد انس جهانی، بر اوج گیری قیمت سکه و طلا

رشد قیمت انس جهانی خیلی سریع بر بازار طلا و سکه در کشور تاثیر گذاشت و موجب شد تا طی حدود ۲ ماه اخیر که هر گرم طلا ۳ میلیون ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می رفت، رفته رفته به ۴ میلیون ۲۲۰ هزار تومان برسد و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز طی این مدت از ۴۶ میلیون تومان هم اکنون از مرز ۵۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان عبور کند. این افزایش قیمت که بخش عمده آن ناشی از رشد بهای انس جهانی بود با افزایش قیمت دلار در داخل همراه شد و قیمت ها در این بازار فورانی بر ریل رشد قرار گرفته است.

همزمان با افزایش نرخ انس جهانی طلا، دلار نیز که مدتها در کانال ۴۹ هزار تومان قرار داشت طی این مدت با رشد و حرکتی خزنده هم اکنون به بیش از ۶۳ هزار تومان رسیده است. افزایش سرسام آور قیمتی که همه بازارهای سرمایه گذاری را تا حدی آشفته کرده است و قیمت خیلی از کالاهای ارز بر و حتی کالا و خدمات را در داخل نیز گران نموده است. این افزایش قیمت که اغلب کارشناسان آن را هیجانی، غیر واقعی و حبابی عنوان می کنند، معلوم نیست با اجرای چه سیاستی مهار شود و بانک مرکزی که طی ۲ سال اخیر توانسته است بازار ارز را به خوبی مدیریت کند چه تصمیمی برای بازگشت قیمت ها بگیرد.

رشد کم سابقه بهای طلا و سکه، بازار این صنف را به رکود شدیدی فرو برده است به طوری که هم اکنون کسی خریدار مصنوعات طلا نیست، در چنین شرایطی نوسانی شدن قیمت ها باعث شده فروشندگان دست روی دست بگذارند چرا که مردم به انتظار کاهش قیمت ها نشسته اند و خریدار چندانی در بازار نیست

بازگشت رکود به بازار طلا

ابراهیم محمد ولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به وضعیت این روزهای بازار طلا و سکه پس از رشد قیمت ها، گفت: رشد کم سابقه بهای طلا و سکه، بازار این صنف را به رکود شدیدی فرو برده است به طوری که هم اکنون کسی خریدار مصنوعات طلا نیست و اگر خریدی هم انجام شود بیشتر طلای آب شده است. در چنین شرایطی نوسانی شدن قیمت ها باعث شده فروشندگان دست روی دست بگذارند چرا که مردم به انتظار کاهش قیمت ها نشسته اند و خریدار چندانی در بازار نیست.

وی افزایش قیمت سکه و طلا را ناشی از بروز تحولات سیاسی و وقوع جنگ در منطقه خاورمیانه عنوان کرد و اظهار داشت: با تشدید تنش ها در منطقه انس جهانی با افزایش قیمت رو به رو شد و این رشد همچنان ادامه دار شده به طوری که طی ۲ ماه اخیر قیمت انس جهانی رکوردهای جدید قیمتی را به ثبت رسانده است. ادامه این روند بی تردید بر اقتصاد کل دنیا تاثیر می گذارد، همانطور که الان هم قیمت ارز و هم سکه و طلا در بازار داخل بشدت گران شده اند و تبعات آن نیز بی شک به سایر بازارها تسری خواهد کرد.

با افزایش قیمت سکه و طلا که بخش عمده آن حبابی بوده، تقاضا برای خرید کم شده است، زیرا قدرت خرید مردم طوری نیست که اکنون اقدام به خرید طلا کنند و چون معلوم نیست نرخ آن کاهشی شود، بنابراین برای ثبات بخشی قیمت ها به بازار رجوع نمی کنند و اغلب متقاضی طلای دست دوم یا آب شده هستند

کاهش تقاضا برای مصنوعات و داغ شدن بازار خرید طلای آب شده

این کارشناس و فعال بازار طلا در ادامه خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت سکه که بخش عمده آن حبابی و غیر واقعی بوده، تقاضا برای خرید آن کم شده است. علاوه بر این رسیدن قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به بیش از ۴ میلیون ۱۵۰ هزار تومان، خیلی ها که قصد خرید این کالا را داشتند را از خرید باز داشته است، زیرا قدرت خرید مردم طوری نیست که اکنون اقدام به خرید طلا کنند و چون معلوم نیست نرخ آن کاهشی شود، بنابراین برای ثبات بخشی قیمت ها به بازار رجوع نمی کنند. البته آن دسته از سرمایه گذاران ریسک پذیری که به بازار می آیند معمولا کسانی هستند که متقاضی طلای دست دوم یا آب شده اند که تعداد آنها این روزها در بازار زیاد شده است.

وی در ادامه افزود: خرید طلای دست دوم و آب شده هیچ تاثیری بر رونق بخشی تولید طلا و بازار این کالا ندارد چرا که رونق بازار طلا فروش ها به فروش مصنوعات طلا بر می گردد که اکنون این کالا به دلیل رشد قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم خریداری ندارد. حال امید است بانک مرکزی و تصمیم گیران با اجرای سیاست های اصولی کاری کنند که بازار به ثبات برسد.

بنا به این گزارش، هم‌ اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۴ میلیون و ۲۲۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۵۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان است. علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی نیز، ۱۸ میلیون و ۳۱۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۷۲۲ دلار است.

کد خبر: ۳۰۸٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha