۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
گلایه کشاورزان استان سمنان از سهمیه گازوئیل | تراکتورها خاموش شدند 
بازار بررسی کرد؛

گلایه کشاورزان استان سمنان از سهمیه گازوئیل | تراکتورها خاموش شدند 

شاهرود- این روزها کشاورزان استان سمنان از عدم تامین سوخت مورد نیاز ادوات به خصوص گازوئیل تراکتورهایشان گلایه‌مند هستند و عقیده دارند که مسئولان باید فکری به حال این وضعیت کنند. 

بازار، گروه استان‌ها: یک روز برق، یک روز کمبود نهاده ها و یک روز سوخت؛ این درد دل کشاورزان استان سمنان است که از راه کشاورزی و زراعت ارتزاق می کنند اما در میان این همه گرفتاری و مشکلات مشخص نیست که تا چه زمان می توانند بر ادامه مسیر اصرار بورزند.

بی راه نیست اگر بگوییم بیشترین مشکلات صنفی در استان سمنان مربوط به کشاورزان است قشری که در تمام طول سال زحمت می کشد اما در نهایت سود دلالان و فروشندگان محصولات آنها، به مراتب بیشتر از تولید کنندگان می شود و این قشر درد مند عقیده دارد که اگر وضعیت این چنین پیش برود، رمقی برای ادامه مسیر نخواهد ماند.

عجیب اینجا است که کشاورزان چیزی هم از دولت نمی خواهند در مکالمه با این قشر می توان دریافت که این افراد تنها اعتقاد دارند که کافی است به حال خود رها و چوب لای چرخ کار و زندگی شان گذاشته نشود وگرنه مدت ها است که اصلا مطالبه ای دیگر ندارند!

کمبود سوخت

کشاورزان استان سمنان عقیده دارند که دولت نه تنها در این یک دهه اخیر از آنها حمایت نکرده بلکه با قیمت گذاری های عجیب دستوری و ارز و تصمیمات نادرست اقتصادی یک روز نهاد های مورد نیازشان مانند سم و کود را گران و نایاب کرده و یک روز به بهانه کمبود برق، چاه های کشاورزی شان را خاموش می کند.

سخنگوی شرکت نفت منطقه شاهرود: شرکت نفت فقط موظف است که طبق فهرست و اعلام نیازی که سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان داشته سوخت مورد نیاز تراکتور داران را تامین کند

امروز اما نوبت به سوخت گازوئیل تراکتورهای استان سمنان رسیده است کشاورزان عقیده دارند گازوئیل نیست! و سهمیه ای که دریافت می کنند هم کفاف نمی دهد و شرکت نفت هم به آنها گازوئیل نمی دهد تا از آن در کشاورزی استفاده کنند آن هم درست در زمانی که سال آبی آغاز شده است.

مسئولان اما طبق معمول توپ را در زمین یکدیگر می اندازند و عقیده دارند که قصوری متوجه آنها نیست و این عادت تکراری است که در همه زمینه ها از قیمت گذاری شیر تا نهاده ها و ... در سال های اخیر کشاورزان استان سمنان به آن عادت کرده اند.

گلایه کشاورزان استان سمنان از سهمیه گازوئیل | تراکتورها خاموش شدند 

جهاد مسئول است!

سعید خادمیان سخنگوی شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه شاهرود درباره کمبود گازوئیل می گوید: سهمیه گازوئیلی که به کشاورزان استان سمنان اختصاص پیدا می کند بر اساس فهرستی است که سازمان جهاد کشاورزی تنظیم و به شرکت نفت ارسال می کند.

خادمیان با بیان اینکه سهمیه تراکتورها یک فرمول دارد که در اختیار جهاد کشاورزی است، ابراز کرد: در این فرمول سطح زیر کشت، فصل زراعی، نوع کشت، زمان درو و شخم و کار تراکتور و ... را در نظر گرفته و یک سهمیه تخصیصی اعلام می کنند و این مبنای شرکت نفت منطقه شاهرود در سراسر استان سمنان برای تخصیص گاوزئیل می شود.

وی با بیان اینکه شرکت نفت فقط موظف است که طبق فهرست و اعلام نیازی که سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان داشته سوخت مورد نیاز تراکتور داران را تامین کند و هیچ دخل و تصرفی هم توسط شرکت نفت در این بین صورت نمی گیرد، افزود: کشاورزان و تراکتور داران باید از جهاد کشاورزی پیگیر باشند.

کمبودی نداریم

سخنگوی شرکت نفت منطقه شاهرود با بیان اینکه هیچ محدودیتی در توزیع گاوزئیل در بین کشاورزان و تراکتور داران استان سمنان وجود ندارد، گفت: هر میزان که جهاد کشاورزی اعلام کند، چه از بابت کمباین و تراکتور و چه دیگر ادوات، ما در شرکت نفت آن را تامین و توزیع می کنیم.

سهمیه های تعیین شده از سوی جهاد کشاورزی عامل کمبود گازوئیل کشاورزان است و مسئولان این سازمان باید پاسخگوی موضوع کمبود سوخت تراکتورها باشند

خادمیان با اشاره به سهمیه نفت سفید در مناطق سردسیر مانند کالپوش هم بیان کرد: همه ساله در ابتدای مهرماه با توجه به اینکه بسیاری از مناطق استان سردسیر هستند و سرما را خیلی زودتر از دیگر نقاط حس می کنند، سهمیه ها تعیین می شود و فردا دومین سهمیه سال جدید هم به نقاط سردسیر اختصاص داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر خانوار سهمیه ای در زمینه نفت دارد که مشخص است، گفت: هیچ محدودیتی چه در زمینه تامین گازوئیل و چه در زمینه نفت سفید برای مردم و کشاورزان به خصوص در نقاط سردسیرتر استان سمنان از سوی شرکت ملی نفت وجود ندارد و آماده خدمت رسانی هستیم.

آنطور که شرکت ملی نفت منطقه شاهرود اعلام می کند سهمیه های تعیین شده از سوی جهاد کشاورزی عامل کمبود گازوئیل کشاورزان است و مسئولان این سازمان باید پاسخگوی موضوع کمبود سوخت تراکتورها باشند اما شرکت نفت از مردم خواسته تا با مراجعه به جهاد کشاورزی این مشکل را رفع کنند حال باید دید که آیا مشکلات تامین گازوئیل برای تراکتورداران استان سمنان حل خواهد شد یا خیر؟

کد خبر: ۳۰۸٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha