۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۸
بخش کشاورزی نیاز به کارهای زیرساختی دارد| وزیر نیرو در بخش کشاورزی کم‌کاری کرده است
عضو خبرگان کشاورزی استان تهران در گفت‌وگو با بازار:

بخش کشاورزی نیاز به کارهای زیرساختی دارد| وزیر نیرو در بخش کشاورزی کم‌کاری کرده است

عضو خبرگان کشاورزی تهران میگوید: وزارت نیرو نسبت به بخش کشاورزی کم کاری کرده و برنامه ای برای آبهای کشور ندارد اما در دنیا چرخش آب شیرین استفاده میشود و آب را چندین بار می چرخانند و اجازه خروج میدهند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که بخش کشاورزی کشور با مشکلات عدیده ای همراه است کارشناسان بسیاری پیشنهاداتی برای انجام اقدامات از سوی وزارت جهاد کشاورزی در جهت رفع برخی از این مشکلات ارائه می‌دهند. این در حالی است که یکی از اصلی ترین انتقاداتی که به وزرای پیشین وزارت جهاد وارد بود عدم استفاده از پتانسیل تشکل های مردمی در جهت رفع مشکلات بوده است.

علیرضا الوندی، رئیس خبرگان کشاورزی استان تهران در این خصوص در گفت‌وگو با بازار می گوید: با توجه به رویکرد وزیر جدید که مستقر شده و سوابقی که از وزرای گذشته داریم معتقدیم در وهله اول وزیر جدید باید به این نکته برسد که پشت درهای بسته برای بخش کشاورزی تصمیم گیری نکند.

در نبود زیرساخت ها توسعه هم رقم نمی خورد

الوندی افزود: ضمن اینکه به عقیده بنده تنها راه نجات بخش کشاورزی از وضعیت فعلی که یکسری کمبودها و سومدیریت ها موجب آن شده، این است که کارهای زیرساختی باید انجام شود یعنی بخش کشاورزی درخواست زیرساخت باید داشته باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وزیر نیرو در تابستان که کمبود برق داریم مردم را به استفاده از پنکه و روشهای سنتی تر ارجاع می دهد! مسلما این دیدگاهی نیست که بخواهد زیرساخت ایجاد کند. در حالی که در نبود زیرساخت های توسعه ای هم رقم نخواهد خورد.

وزیر جهاد باید از وزارت نیرو مطالبه گری کند

الوندی افزود: در کشوری که سراسر سال آفتاب دارد چرا نیروگاه های خورشیدی راه اندازی نمی شود تا از این نیروی رایگان استفاده کنیم؟ از سوی دیگر وزارت نیرو باید پاسخگو باشد که چرا برق چاه های آب کشاورزی را قطع می کنند و صدماتی جبران ناپذیر به کشاورزان می زنند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که در این موارد وزیر جهاد کشاورزی باید از وزیر نیرو مطالبه گر باشد و تا شاید کارهای زیرساختی در این حوزه انجام دهند. نمی توان که به قرون گذشته برگردیم! باید به جلو حرکت کنیم و این کشور برای حرکت رو به جلو محتاج کارهای زیرساختی است.

الوندی خاطر نشان کرد: در کنار مطالبه گری از وزارت نیرو، وزیر جهاد کشاورزی باید بتواند از نیروی بالقوه مردم استفاده کند و مثل وزرای قبلی درها را نبندند مردم و کشاورزان می توانند کمک کننده باشند. از سوی دیگر ما به عنوان خبرگان کشاورزی می توانیم کمک کننده باشیم اگر از ما بخواهند.

عضو خبرگان کشاورزی استان تهران: ما معتقدیم وزیر نیرو در بخش کشاورزی کم کاری کرده است، ضمن اینکه در حوزه آب شاهد هستیم که هیچ برنامه ای برای آب های کشور ندارد در حالی که در دنیا چرخش آب شیرین استفاده می شود و آب را چندین بار می چرخانند و سپس اجازه خروج می دهند و این اقدامات تنها با انجام کارهای زیرساختی انجام می شود

وی با تاکید بر اینکه ما معتقدیم وزیر نیرو در بخش کشاورزی کم کاری کرده است، افزود: ضمن اینکه در حوزه آب شاهد هستیم که هیچ برنامه ای برای آب های کشور ندارد در حالی که در دنیا چرخش آب شیرین استفاده می شود و آب را چندین بار می چرخانند و سپس اجازه خروج می دهند و این اقدامات تنها با انجام کارهای زیرساختی انجام می شود.

این عضو خبرگان کشاورزی استان تهران معتقد است: اینکه مطرح می شود و در جامعه نیز جا افتاده است که آب نداریم در واقع یک دروغ است و صحت ندارد.

الوندی گفت: طبق آمارها سالانه ۶۰ میلیارد متر مکعب از ۴۲۰ میلیارد مترمکعب بارش سالانه در کشور به دریاهای شمال و جنوب می‌رود و از دسترس خارج می‌شود. در حالی که در جهان آب‌ها را با روش‌های نوینی مثل گردش آب شیرین به صورت بهینه ذخیره و مصرف می کنند؛ به عنوان مثال در محل تلاقی آب شیرین و شور، آب شیرین را پمپاژ می‌کنند و در فصول کشت استفاده می‌کنند و بعد از کشت و کار وارد دریا می‌شود.

وی افزود: سوال اینجا است که چرا ما از این روش‌ ها استفاده نمی‌کنیم؟ یعنی باید با روش‌های نوین در زمان بارندگی آب را ذخیره کرده و در فصل کشت استفاده کنیم. موضوع مهم اینجا است که در عرصه های کشاورزی از دانش نوین باید استفاده کرد و رقم خوردن چنین اتفاقی نیاز به زیرساخت لوله کشی، سرمایه‌گذاری و بسیار مسائل دیگری دارد که وزیر جهاد کشاورزی باید نسبت به این موارد از دولت مطالبه‌گر باشد.

کد خبر: ۳۰۸٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha