۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
طلا، پر ریسک تر از همیشه! |کدام دارایی ها را به پرتفوی خود اضافه کنیم؟
تحلیل بازار های طلا

طلا، پر ریسک تر از همیشه! |کدام دارایی ها را به پرتفوی خود اضافه کنیم؟

قیمت و حباب انواع طلا به بیشترین میزان خود رسیده است؛ در حال حاضر باید سمت بازار های دلاری محور به غیر از طلا برویم و یا صبر کنیم تا قیمت ها اصلاح کنند.

هادی بهرامی؛ بازار: خرید طلا برای پوشش ریسک ناشی از نرخ تورم و کاهش ارزش پول نقد میتواند مناسب باشد؛ البته باید در نظر داشت که بازار های ریسک گریزی مثل دلار و طلا هم نزول قیمت دارند و نباید چشم بسته در هر قیمتی سرمایه گذاری کرد. شمش و طلای زینتی ۱۸ عیار، صندوق های ای تی اف طلا، اونس جهانی در معاملات فارکس، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه انواع بازار های طلا هستند که هر یک از آنها به دلیل ویژگی ها و ساختار منحصر به فرد، سرمایه گذاران خاص خود را دارند. در این میان بعضی از افراد جهت حفظ ارزش سرمایه خود، تمایل به خرید طلای فیزیکی دارند و عده دیگری از طریق قراردادهای آتی و فیوچرز مشغول معامله شاخص های طلا هستند. در ادامه به تحلیل جامع بازارهای طلا میپردازیم تا سرمایه گذاران در خرید ها احتیاط کرده و هر محدوده قیمتی را برای سرمایه گذاری سنگین انتخاب نکنند تا اسیر روند نزولی و فرسایشی نشوند.


تحلیل اقتصاد کلان
انباشت سنگین طلا توسط بانک های مرکزی در سال ۲۰۲۳ باعث پرتاب قیمت اونس جهانی طلا شد؛ اما تقاضا در سه ماهه اول و بخصوص سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ نسبت به قبل کمتر شد. اکنون قیمت بازار های طلا صرفا به دلیل تنش های نظامی و تورم در بعضی نقاط جهان رشد میکند و ترس و طمع سرمایه گذاران بیش از پیش به چالش کشیده میشود. به دلیل انتظارات کاهش نرخ بهره آمریکا و نگرانی‌ های پایدار در مورد مناقشه خاورمیانه که با مبادله موشکی بزرگ بین اسرائیل و حزب الله لبنان تشدید شد، قیمت طلا افزایش پیدا کرد.

در پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، همبستگی بیت کوین با طلا روند رو به رشدی را نشان داد، به طوری که در کوتاه مدت به عدد یک نزدیک شده بود؛ اما در حال حاضر بیت کوین و طلا به طور فزاینده ای از یکدیگر جدا شده اند که دلیل اصلی آن میتواند تنش های منطقه خاورمیانه و تکان دادن بازار های ریسک پذیر باشد. طی شش ماه اخیر، طلا و شاخص بورس آمریکا برعکس روند نزولی قیمت نفت، بازدهی مثبت و قابل توجه داشتند.

طلا، پر ریسک تر از همیشه! |کدام دارایی ها را به پرتفوی خود اضافه کنیم؟


از طرفی هزینه های استخراج طلا در کل جهان افزایش یافته و با رشد ۱۸ درصد سالانه به ۱۵۰۰ دلار رسیده است که شامل تمام هزینه‌ های استخراج مستقیم، نیروی کار، مواد، انرژی، مالیات و حق امتیاز میشود که باید هزینه های حمل و نقل را هم در محاسبات صرفه اقتصادی استخراج با توجه به قیمت لحاظ کرد. در حال حاضر، افزایش چشمگیر قیمت طلا موجب سودسازی شرکت ها و ماینر های طلا شده است و تا وقتی که قیمت این فلز ارزشمند کف ۲۰۸۰ دلاری خود را حفظ کند، این سودسازی همچنان ادامه خواهد داشت.


۱- اونس طلا XAU
اونس جهانی طلا طی یک ماه اخیر به میزان ۵ درصد، شش ماه ۱۷ درصد و یک سال ۴۸ درصد رشد داشته است که یک بازدهی بسیار خوب برای کشور های با تورم پایین است و در ایران نیز به دنبال رشد قیمت اونس جهانی، صندوق ها و انواع بازار های طلا رشد خوبی را تجربه کردند. قیمت اونس طلا با توجه به شرایط اقتصادی و نظامی جهان، منطقه و بخصوص ایران طی دو سال اخیر به میزان ۶۵ درصد افزایش یافته است که یک بازدهی بیش از حد ایجاد کرده و برخلاف تصورات اکثریت، تارگت های بالایی را تاچ کرده است؛ اما در حال حاضر کم کم به محدوده های پر ریسک نزدیک میشویم!

حوالی ۲,۷۰۰ دلار اصلا برای سرمایه ‌گذاری مناسب نیست؛ زیرا ممکن است با ریزش حداقل ۱۰ درصدی مواجه شود و خریداران جدید را متضرر کند. در مقابل، حمایت های معتبر ۲,۴۵۰ و ۲,۲۸۰ دلار میتواند کم ریسک باشد و البته محدوده استاتیک ماژور ۲,۰۸۰ دلار بهترین جای ممکن برای خرید های سنگین است. با توجه به فیبوها و محاسبات فراکتالی قیمت، بنظر میرسد تارگت ۲,۹۲۰ دلار در دسترس بوده و تا سال ۲۰۲۵ تاچ شود؛ اما پشت آن قطعا یک سقوط وجود دارد!

طلا، پر ریسک تر از همیشه! |کدام دارایی ها را به پرتفوی خود اضافه کنیم؟


۲- طلای ۱۸ عیار
طلای ۱۸ عیار طی یک ماه اخیر به میزان ۱۲ درصد، شش ماه ۲۸ درصد و یک سال ۸۵ درصد بازدهی مثبت داشته است و یک ماه قبل، سقف تاریخی خود را در محدوده ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شکست و اکنون در محدوده ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قرار دارد. فراکتال های تاریخی به ما نشان میدهند که شکست هر سقف یک روند صعودی دیگری را رقم میزند و باعث ایجاد سقف جدید (ATH) میشود. بنظر می آید طلای ۱۸ عیار میخواهد یک اصلاح در قالب پولبک داشته باشد و مجددا از محدوده ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رشد خود را شروع کند که در این صورت، اهداف ۴ میلیون و ۵۰۰ و ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در دسترس خواهند بود.

پیش بینی میشود طلا گارد صعودی خود را در بازه بلند مدت حفظ کرده و یک بازدهی ۳۰ درصدی تا اواخر سال ۱۴۰۳ داشته باشد. ناحیه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان که متشکل از سطوح مشترک فیبوناچی (PRZ) و فراکتال ها میباشد را میتوان آخرین هدف قیمت در روند صعودی در نظر گرفت که همین محدوده ممکن است سبب چرخش روند و نزول بیش از ۲۰ درصدی قیمت شود. پیشنهاد میشود محدوده های ۳ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان و در نهایت، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان جهت سرمایه گذاری بهینه و کم ریسک بررسی شود؛ البته اگر به نزدیک ترین کف در دسترس نیاز دارید، ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم قابل قبول است به شرط قبول ریسک!

طلا، پر ریسک تر از همیشه! |کدام دارایی ها را به پرتفوی خود اضافه کنیم؟


۳- تمام سکه
قیمت تمام سکه بهار آزادی طرح امامی طی یک ماه اخیر به میزان ۱۵ درصد، شش ماه ۲۸ درصد و یک سال ۸۸ درصد افزایش یافته است که نشان دهنده بازدهی فوق العاده در مقابل سایر بازار های به اصطلاح مولد و سالم برای اقتصاد کشور میباشد! تمام سکه در سال ۱۳۹۹ پس از شکست مقاومت ۱۶ میلیون تومان، توانست ۱۱۲ درصد دیگر رشد کند و در سیکل صعودی ۱۴۰۱ نیز پس از شکست مقاومت ۳۴ درصد رشد داشت و در حال حاضر با توجه به سطوح مشترک فیبو و بررسی فراکتال ها همین ۳۴ درصد بازدهی برای سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ نیز برآورد میشود.

قیمت های فعلی مناسب خرید نیست؛ پس عجله نکنید! صبر داشته باشید تا قیمت به محدوده ۴۶ میلیون تومان پولبک بزند و کمی از حباب و طمع را تخلیه کند، سپس میتوانید ورود بهینه تری داشته باشید. بعید است قیمت به ۴۰ میلیون تومان برسد اما این محدوده میتواند بهترین فرصت خرید برای کسب بازدهی بیش از انتظار باشد. اگر قیمت مقاومت ۵۴ میلیون تومان را شکسته و چند روزی بالای آن تثبیت بدهد، هدف ۶۱ میلیون تومانی در دسترس خواهد بود که یک بازدهی ۳۴ درصدی را در دل خود دارد.

طلا، پر ریسک تر از همیشه! |کدام دارایی ها را به پرتفوی خود اضافه کنیم؟


۴- ربع سکه
قیمت ربع سکه طی یک ماه اخیر به میزان ۱۱ درصد، شش ماه ۲۵ درصد و یک سال ۸۷ درصد افزایش یافته است. این بازدهی هایی که در بازه میان مدت و بلند مدت ایجاد کرده است، کمتر از بازدهی تمام سکه میباشد؛ اما در بازه های سه ساله و سیکل های صعودی که هر سه یا چهار سال ایجاد میشود، انفجار قیمت ربع سکه قابل توجه است! قیمت ربع سکه در حال حاضر درگیر مقاومت مهم ۱۸ میلیون تومان است که با عبور از آن میتواند تا اهداف ۲۰ و ۲۴ میلیون تومان رشد داشته باشد و یک بازدهی حداقل ۳۲ درصدی را نصیب سرمایه گذاران کند.

سرمایه گذاران میتوانند پس از شکست مقاومت ۱۸ میلیون تومان و یا با رسیدن قیمت به حمایت های معتبر ۱۶ و در نهایت، ۱۴ میلیون تومان شروع به خرید ربع سکه کنند. الان برای خرید زود است و امکان ریزش چشمگیر قیمت وجود دارد؛ به همین دلیل باید صبر کرد تا قیمت تکلیف خود را روشن کرده و به محدوده های مد نظر ما برسد. اگر اونس طلا و دلار آزاد بتوانند با حفظ کف قیمتی خود به سمت اهداف رشد کنند، قیمت ربع سکه ممکن است افسار گسیخته صعودی شود و حتی تارگت های بالاتر از ۲۴ میلیون تومان را تاچ کند.

طلا، پر ریسک تر از همیشه! |کدام دارایی ها را به پرتفوی خود اضافه کنیم؟


۵- شاخص صندوق های طلا
شاخص صندوق های طلای بورسی به دنبال رشد دارایی های مبتنی بر کالای طلا به تارگی مقاومت ۳۱۳۰ واحد خود را شکسته است و پیش بینی می شود پس از کمی اصلاح به سمت هدف ۳۷۳۰ واحد رشد کند. البته باید در نظر داشت که محدوده ۳۷۳۰ واحد یک مقاومت اساسی میباشد و در آن ناحیه به هیچ وجه نباید خریدی انجام داد وگرنه ممکن است در دام ریزش و روند فرسایشی بیفتیم. نواحی ۳۱۳۰ و نهایتا ۲۶۳۰ واحد برای سرمایه گذاری در صندوق های طلا کم ریسک مناسب است که در صورت رسیدن قیمت به این حمایت ها، ممکن است ارزش معاملات سنگینی شکل بگیرد.

طلا، پر ریسک تر از همیشه! |کدام دارایی ها را به پرتفوی خود اضافه کنیم؟


۶- دلار آزاد USDT
ارزش ذاتی دلار بر اساس حساسیت به تورم و ابزار های تحلیل تکنیکال به مبلغ ۸۵ هزار تومان برآورد میشود که یک هدف معقول جهت رشد قیمت و همچنین یک مقاومت مهم به حساب می آید. دلار در میان مدت برعکس طلا و اجناس، رشد خاصی نداشته و توسط بانک مرکزی تقریبا ثابت مانده است که بنظر میرسد بالاخره این فنر به زور فشرده شده پرتاب خواهد شد و سقف های بالاتری را ایجاد خواهد کرد. حباب دلار با توجه به دیتا های آینده نگر به میزان ۲۵- درصد است که برخلاف طلا در قیمت های جذابی معامله میشود و از لحاظ تکنیکالی، زیر ۶۰ هزار تومان بهترین فرصت سرمایه گذاری بر روی دارایی های دلاری محور و یا خود دلار میباشد.

طلا، پر ریسک تر از همیشه! |کدام دارایی ها را به پرتفوی خود اضافه کنیم؟


بازدهی انواع طلا
طی یک سال اخیر، دلار آزاد به میزان ۵۵ درصد، طلا ۱۸ عیار ۸۵ درصد، صندوق های طلا به صورت میانگین ۸۳ درصد، تمام سکه ۸۹ درصد، نیم سکه ۹۰ درصد و ربع سکه هم ۹۰ درصد بازدهی مثبت داشته که نشان میدهد بیشترین رشد را سکه ها و سپس طلا ۱۸ عیار تجربه کرده است. طی سه سال هم قیمت دلار به میزان ۲۴۰ درصد، طلا ۱۸ عیار ۳۵۹ درصد، صندوق های طلا به صورت میانگین ۳۹۷ درصد، نیم سکه ۴۴۷ درصد، تمام سکه ۴۵۴ درصد و ربع سکه ۴۵۸ درصد افزایش یافته است که نشان میدهد دارایی های ریسک گریز طی این سه سال هم عملکرد بهتری نسبت به اوراق درآمد ثابت، سهام و حتی نرخ تورم داشته اند. نمودار های گذشته نگر به ما نشان میدهد، قیمت ربع سکه اغلب رشد بیشتری نسبت به سایر سکه ها و دیگر بازار های ریسک گریز داشته است؛ زیرا ارزان بودن قیمت آن نسبت به قدرت خرید مردم سبب افزایش بیش از حد حباب آن میشود و در نهایت، رشد بیشتری اتفاق می افتد و البته موقع ریزش هم در صدر جدول قرار دارد!

طلا، پر ریسک تر از همیشه! |کدام دارایی ها را به پرتفوی خود اضافه کنیم؟


ارزش‌گذاری انواع طلا | کدام طلا بیشترین حباب را دارد؟
ارزش ذاتی طلا ۱۸ عیار به مبلغ ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، تمام سکه ۴۰ میلیون و ۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۲۰ میلیون و ۳۶ هزار تومان و ربع سکه ۱۰ میلیون تومان میباشد که هر کدام به ترتیب ۱، ۲۸، ۳۸ و ۸۰ درصد حباب دارد. ربع سکه با ۸۰ درصد حباب، بیشترین ارزش بازار اشباع شده را دارد که نشان میدهد، قیمت در محدوده های پر ریسک معامله میشود و تا وقتی که اصلاح نکند، مناسب سرمایه گذاری نخواهد بود! صندوق های طلا هم به صورت میانگین ۶.۵ درصد حباب ذاتی دارد که ممکن است به دنبال رشد و یا افت قیمت دارایی های مبتنی بر طلا، نوسانات زیادی را تجربه کند. در مقابل، طلا ۱۸ عیار کمترین حباب را دارد؛ اما باز هم نسبت به قبل ریسک بیشتری پیدا کرده است و برای خرید های بیشتر باید صبر کنیم تا حباب ها تا حد قابل قبولی تخلیه شود.

طلا، پر ریسک تر از همیشه! |کدام دارایی ها را به پرتفوی خود اضافه کنیم؟


بهترین استراتژی کدام است؟
قبل از رشد فزاینده قیمت دارایی های مبتنی بر طلا در قالب مقالات مختلف، بهترین حالت پرتفوی های مخصوص طلا معرفی شد و بازدهی خوبی هم داشت؛ اما در حال حاضر شرایط کمی تغییر کرده و باید پرتفوی را مطابق با تحولات اقتصادی و نظامی بچینیم. با توجه به قیمت های پر ریسک انواع طلا پیشنهاد میشود کمی از این بازار دور باشید و به سمت بازار های دلاری محور و درآمد ثابت بروید. این روز ها تنش ها، شرایط اقتصادی نامناسب ایران و در نهایت، تحولات جهانی باعث شده است تا قیمت اونس جهانی طلا رشد بیش از حدی داشته باشد و سرمایه گذاران نیز در حال سرمایه گذاری سنگین بر روی انواع بازار های طلا هستند؛ اما باید مراقب باشید که در محدوده های پر ریسک قیمت وارد بازار نشوید!


معرفی پرتفوی بهینه طلا
انواع صندوق های اوراق درآمد ثابت، اجناس نقد شونده، ارز های دیجیتال، صندوق های زعفران، ارز های فیات و بخصوص دلار میتوانند بهترین گزینه های سرمایه گذاری در حال حاضر باشند. در نهایت، اگر تمایل داشتید میتوانید بر روی سهام شرکت های بنیادی و در موقعیت کم ریسک جهت سرمایه گذاری هوشمندانه تمرکز کنید؛ در غیر اینصورت، همان دارایی های دلاری محور غیر بورسی پیشنهاد میشود. بهترین ساختاری که برای چینش پرتفوی ریسک گریز به ذهن میرسد، کاهش سرمایه اختصاص یافته به طلا از ۵۰ درصد به ۳۰ درصد و افزایش اوراق درآمد ثابت، زعفران و دلار میباشد. در واقع میتوان چنین گفت که ۳۰ درصد طلا، ۲۰ درصد صندوق زعفران، ۳۰ درصد دلار و ۲۰ درصد نیز اوراق درآمد ثابت باشد، پرتفوی در بهترین حالت برای کسب بازدهی بیشتر قرار میگیرد.

طلا، پر ریسک تر از همیشه! |کدام دارایی ها را به پرتفوی خود اضافه کنیم؟

کد خبر: ۳۰۸٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha