۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
تحریم بی‌اثر شد، تورمِ ونزوئلا سقوط کرد

تحریم بی‌اثر شد، تورمِ ونزوئلا سقوط کرد

تورم ونزوئلا در فوریه ۲۰۱۹ با ثبت عدد ۳۴۵ هزار درصد، رکوردشکنی کرده و روند سقوط تورم به ۳۱۷ درصد در اکتبر ۲۰۲۳، با فاصله زمانی معناداری قبل از اجرای توافق ۶ ماهه با آمریکا رخ داده است.

به گزارش بازار، مادورو در ژانویه ۲۰۲۳ اعلام کرد که با اصلاح نظام مالیاتی، توسعه صنایع تکمیلی، خودکفایی کشاورزی و ساخت‌وساز مسکن توانسته تورم را کنترل کند.

روند کاهشی تورم ونزوئلا با پایان یافتن توافق با آمریکا همچنان ادامه دارد و اکنون نیز تورم نسبت به موعد اتمام توافق، نصف شده؛ که ثابت می‌کند تحولات تورمی این کشور ربطی به توافق ندارد.

طبق آمار اوپک، روند صعودی تولید نفت ونزوئلا از سپتامبر ۲۰۲۱ و با امضای قرارداد صادرات میعانات گازی ایران به ونزوئلا آغاز شد. این قرارداد مشکل تأمین رقیق‌کننده برای افزایش تولید این کشور را حل کرد.

قرارداد نفتی ونزوئلا با ایران باعث شد میانگین تولید نفت این کشور ۱۶۲ هزار بشکه در روز افزایش یابد و صنعت نفت ونزوئلا از گوشه رینگ تحریم‌ها خارج شده و دولت بایدن ناچار به امتیازدهی نفتی شود.

با لغو معافیت تحریمی آمریکا از ماه آوریل ۲۰۲۴، همچنان روند صعودی تولید نفت ونزوئلا ادامه دارد و بعد از آن، ۴۸ هزار بشکه دیگر به رقم تولید اضافه شده.

ونزوئلا ابتدا با انجام اصلاحات داخلی و همکاری با کشورهای بلوک مقابل آمریکا، شدت اثر تحریم نفتی را کم کرد و سپس در میز مذاکره از آمریکا امتیاز گرفت، اتفاقی که دقیقاً عکس آن در برجام رقم خورد.

تحریم بی‌اثر شد، تورمِ ونزوئلا سقوط کرد

تحریم بی‌اثر شد، تورمِ ونزوئلا سقوط کرد

کد خبر: ۳۰۷٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha