۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
احیای واحدهای راکد در استان سمنان | مشکلات ۳۰ کارخانه بررسی شد
در گفتگوی بازار مطرح شد؛ 

احیای واحدهای راکد در استان سمنان | مشکلات ۳۰ کارخانه بررسی شد

سمنان- مشکلات ۳۰ واحد راکد تولیدی طی نیم‌سال اول ۱۴۰۳ در استان سمنان مورد بررسی قرار گرفته است سیاستی که بسیاری آن را دنباله نهضت احیای تولید می‌دانند. 

بازار، گروه استان‌ها: وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد و استاندار جدید سمنان معرفی شد تعداد واحد های راکد استان سمنان یعنی کارخانه هایی که به معنای واقعی تعطیل شده و یا با مشکلات جدی روبرو بودند بین ۴۳۰ تا ۴۸۰ کارخانه و واحد صنعتی و تولیدی تخمین زده می شد هر چند مسئولان استانی هرگز به صورت رسمی به این آمار اشاره نکردند .

از آنجا که در کل استان سمنان دو هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی (در آن زمان یعنی ۱۴۰۰) وجود داشت آمار حدوداً ۵۰۰ واحد کاملاً راکد و تعطیل، در استان آمار قابل توجهی بود در نتیجه دولت و مشخصا استانداری سمنان و صمت که دبیر ستاد رونق تولید و رفع موانع هستند، اهتمام خود را برای بازگشایی این واحدها به کار بستند.

در بازه زمانی پاییز ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۳ طبق اعلام رسمی مسئولان استان سمنان بیش از ۲۱۰ واحد ۱۰۰ درصد راکد استان سمنان به چرخه تولید بازگشته و توانسته اند اشتغال خوبی را نیز به این استان هدیه دهند چرخ کارخانه ها امروز یکی پس از دیگری در استان سمنان دوباره به چرخش در می آید اما کارشناسان عقیده دارند که حفظ این شرایط، باید اولویت مسئولان این استان باشد.

ابتدای سال جاری با حضور شهید رئیسی جشن احیای ۲۰۱ واحد صنعتی، معدنی و تولیدی و کشاورزی که ۱۰۰ درصد راکد بودند برگزار شد

با یادگار احمدی مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان سمنان که دبیر کارگروه رفع موانع تولید استان نیز محسوب می شود به گفتگو نشستیم تا درباره مسائل مرتبط با رونق تولید مطالبی را بشنویم. با این توضیح که ستاد رونق تولید نه تنها پرونده های صنعتی و معدنی بلکه واحد های مشکل دار در بخش کشاورزی، گردشگری و حتی خدمات را هم بررسی می کند در نتیجه اگر تولید کننده ای به مشکلاتی برخورده می تواند به دفتر صمت استان مراجعه کند.

ابتدا درباره ستاد رونق تولید توضیح دهید

در استان سمنان برای بازگشت واحد های راکد به تولید، اقدامات خوبی صورت گرفته است برگزاری هفتگی جلسات کارگروه رونق و رفع موانع تولید استان سمنان و بازدید از واحد های تولیدی مشکل داری که در همان نشست مسائل شان بررسی می شود یکی از برنامه های روتین سازمانی در استان است.

مشکلات واحد های تولیدی صنعتی، معدنی و کشاورزی و حتی واحد های گردشگری در کارگروه بررسی می شود در ابتدای سال جاری با حضور شهید رئیسی جشن احیای ۲۰۱ واحد صنعتی، معدنی و تولیدی و کشاورزی که ۱۰۰ درصد راکد بودند اما به تولید بازگشتند، برگزار شد.

آماری هم از احیای واحد های راکد در استان سمنان بدهید

این ۲۰۱ واحد تولیدی در سال گذشته یعنی ۱۴۰۲ به مجموعه تولید بازگشته بودند که جشن راه اندازی دوباره آنها به صورت نمادین در فروردین ماه امسال برگزار شد اما طی شش ماه اول سال جاری نیز ما مشکلات ۳۰ واحد صنعتی و معدنی راکد را مورد بررسی قرار دادیم.

بخشی از مشکلات این واحد ها نقدینگی است و بخشی دیگر از مشکلات مرتبط با بانک و بدهی های بانکی و اقساط تسهیلات بود که مورد رسیدگی قرار دارد برخی از مشکلات کارخانه ها هم به تامین اجتماعی و مالیات و زیرساخت دارند که از مدیران مربوطه در این زمینه ها دعوت می شود تا در نشست کارگروه رونق تولید و رفع موانع حضور یابند.

احیای واحدهای راکد در سمنان | مشکلات ۳۰ کارخانه بررسی شد

یعنی مشکلات شان حل شده است؟

خوشبختانه بخش بزرگی از مشکلات این ۳۰ واحد راکد حل شده و به چرخه تولید بازخواهند گشت واحد های صنعتی و تولیدی مانند یک دستگاه هستند که اگر یک بخش دچار اشکالی شود، همه سیستم خراب خواهد شد لذا اولویت دیگر ما در کنار احیای راکد ها این است که نگذاریم واحدی به رکود برسد و یا تعطیل شود.

روال کار شما در ستاد چطور است؟

در این زمینه هفتگی کارخانه ها و واحد های صنعتی فعال در استان سمنان رصد می شوند که اگر بخشی دچار مشکلی است جلوی آن را بگیریم تا به همه سیستم ضربه نزده و در نهایت کل یک کارخانه را به تعطیلی نکشانده است از سوی دیگر در تلاش هستیم که با همکاری اعضای کارگروه رونق تولید، مشکلات و موانع تولیدگران را واقعاً حل کنیم.

صنعت معدن و تجارت استان سمنان در واقع دبیر ستاد رونق تولید و رفع موانع محسوب می شود و وظیفه دارد تمام واحد های تولیدی و نه تنها صنعتی و معدنی بلکه کشاورزی و گردشگری و حتی خدماتی را هم در صورت بروز مشکل، گشایش پرونده کرده و در کارگروه رونق تولید و رفع موانع استان مطرح کند.

اگر مشکلات واحد های تولیدی در مواردی که ذکر شد در استان قابل حل باشد، درخواست آن واحد را از تمامی دفاتر صنعت معدن و تجارت استان سمنان در شهرستان ها دریافت می کنیم و دستگاه های مرتبط را دعوت می کنیم تا در جلسات کارشناسی مشکلات و موانع پیش روی این واحد ها بررسی شود.

و اگر در استان قابل حل نباشد؟

اگر مشکلات کارخانه ها و کارگاه ها و واحد های تولیدی حاد باشد و نیاز به ورود استانداری و دیگر نهاد ها باشد، موضوع و مشکلات آن واحد بعد از کار کارشناسی، در ستاد رونق تولید که یکشنبه هر هفته به دبیری صمت و ریاست استاندار سمنان و حضور همه دستگاه های مرتبط با تولید و اقتصادی مانند مالیات، بانک ها، جهاد و ... مطرح می شود.

نگاه ما به احیای واحدهای راکد این است که اشتغال ارزان‌تر و سهل‌الوصول تری دارند

اگر مشکل در داخل استان حل شود مثلا واحدی برای تامین اقلام مورد نیاز خودش یا تعمیر دستگاهی نیازمند تسهیلات است همان جلسه مصوب می شود و واحد تولیدی به بانک معرفی شده و تسهیلات خودش را دریافت می کند اگر مشکل فراتر از استان باشد و نیاز به پیگیری های بیشتری داشته باشد مدیران استانی را مکلف خواهیم کرد که از مرکز تهران مشکلات پیگیری شود.

نمونه‌های بسیار زیادی از این موضوع در استان سمنان بوده که مشکلات شان حل شده و حتی در سطح ملی نیز مورد پیگیری قرار گرفته است و ما نیز در مجموعه استان عقیده داریم که واحد های راکد هر کدامشان یک سرمایه اقتصادی و اشتغال زایی برای جامعه هستند و باید به آنها کمک کرد.

اهمیت این احیا را در چه می بینید؟

از آنجا که احیای واحد های راکد اشتغال خوبی را هم ایجاد می کند ما معتقد هستیم که به مراتب راحت تر این است که واحد راکد با ظرفیت اشتغال بالا به حرکت دوباره در بیاید تا اینکه یک کارخانه با همان اشتغال دوباره از نو ساخته و سال ها در گیر و دار ساخت و تجهیز قرار گیرد لذا نگاه ما به احیای واحد های راکد این است که اشتغال ارزان تر و سهل الوصول تری دارند.

صمت استان سمنان از حضور مدیران کارخانه های راکد استان استقبال می کند و در نشست هایی راهکارهای فعال سازی واحد های راکد را بررسی خواهیم کرد و نگاه ما این است که بتوانیم مشکلات واحد های تولیدی استان سمنان را حل کنیم.

کد خبر: ۳۰۷٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha