۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۹
تحریم ۱۴ فرد و نهاد ایرانی از سوی اتحادیه اروپا به بهانه جنگ اوکراین

تحریم ۱۴ فرد و نهاد ایرانی از سوی اتحادیه اروپا به بهانه جنگ اوکراین

اتحادیه اروپا با تکرار ادعای بی‌اساس ارسال موشک‌های ایران به روسیه، از تحریم ۱۴ فرد و نهاد ایرانی خبر داد.

به گزارش بازار، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که شورای اروپا روز دوشنبه هفت فرد و هفت نهاد ایرانی را به اتهام ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تحریم کرده است.

پیشتر، «جوزپ بورل» مسئول سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که پیشنهاد تحریم ایران به اتهام ارسال موشک به روسیه، ادعایی که از سوی ایران و روسیه رد شده است، در نشست امروز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا مطرح شده و مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در این بیانیه با ادعاهایی علیه همکاری‌های نظامی ایران و روسیه آمده است: شورای اروپا، امروز (دوشنبه) تدابیر محدودکننده‌ای را علیه هفت فرد و هفت نهاد ایرانی در پی ارسال موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به روسیه اتخاذ کرد. این تصمیم در پی این توصیه شورای اروپا در مارس ۲۰۲۴ انجام شد که اگر ایران موشک‌های بالستیک و فناوری‌های مرتبط با آن را برای استفاده در اوکراین به روسیه بدهد، اتحادیه اروپا آماده پاسخ سریع، از جمله از طریق تدابیر محدودکننده قابل‌توجه خواهد بود.

در این بیانیه با اشاره به شرکت‌ها، نهادها و افراد تحریم‌شده آمده است: این تحریم‌ها شامل سه شرکت هواپیمایی ایران شامل هواپیمایی ساها، ماهان و ایران ایر و ۲ شرکت تامین است. این شرکت‌ها مسئول انتقال و تامین پهپادهای ایرانی و قطعات و فناوری‌های مرتبط با آن از طریق شبکه‌های تامین خارجی به روسیه و برای استفاده در جنگ متجاوزانه آن در اوکراین هستند. ۲ شرکت دیگر نیز که در تولید موتورهای مورد استفاده در راکت‌ها و موشک‌ها نقش داشتند نیز تحریم شده‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد که دارایی افراد تحریم‌شده بلوکه می‌شود و از سفر به اتحادیه اروپا منع خواهند شد.

در این بیانیه با بیان ادعاهایی علیه مقامات ایرانی آمده است: علاوه بر این، شورای اروپا تصمیم گرفته تدابیر محدودکننده‌ای را علیه «سید حمزه قلندری» معاون وزیر دفاع ایران، مقامات برجسته سپاه پاسداران، فرماندهی مرکزی قرارگاه خاتم‌الانبیا و نیروهای هوافضای سپاه پاسداران ایران، همچنین مدیران شرکت‌های تحریم‌شده توسط اتحادیه اروپا، یعنی صنایع هواپیماسازی ایران(هسا) و سازمان صنایع هوافضا را تحریم کند.

اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران در پی تکرار ادعای غرب درباره ارسال موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین مطرح می‌شود.

این در حالی است که این ادعا از سوی ایران و روسیه، بی‌اساس تلقی و رد شده است.

ایران تاکید کرده موضع آن نسبت به جنگ اوکراین تغییری نکرده و برخلاف غرب که به مداخله نظامی آشکار در جنگ اوکراین می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین جنگ حمایت نمی‌کند. مقامات ایران آمادگی خود برای میانجیگری مذاکرات صلح میان کی‌یف و مسکو را اعلام کرده‌اند.

مسکو نیز گفته بر خلاف اوکراین که در این جنگ به صنایع نظامی متحدان خود در ناتو متکی است، از تولیدات صنایع نظامی داخلی خود برای پیشبرد «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین استفاده می‌کند.

کد خبر: ۳۰۷٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha