۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
تامین زیرساخت‌های تامین برق و کاهش ناترازی در شهرک‌های صنعتی

تامین زیرساخت‌های تامین برق و کاهش ناترازی در شهرک‌های صنعتی

کاهش ناترازی برق از مهمترین مسائل شهرک‌های صنعتی است. سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و صنعتگران، گام‌هایی برای تامین زیرساخت‌ها و کاهش ناترازی برداشته است.

به گزارش بازار، از مهمترین اقدامات سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، مشارکت در ایجاد و توسعه پُست‌های برق و خطوط انتقال، تامین زیرساخت ایجاد نیروگاه های خورشیدی، ایجاد چهار شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی و واگذاری زمین برای ساخت نیروگاه های خورشیدی قابل ذکر است.

همچنین نیروگاه‌های تجدیدپذیر و خورشیدی درون شهرک‌های صنعتی به میزان ۲۴ مگاوات به شبکه سراسری برق می‌دهند و بیش از ۲۰۰ مگاوات ظرفیت برای سرمایه‌گذاری در حوزه تجدیدپذیرها ایجاد شده است.

از جمله مهمترین اقدامات برای کاهش ناترازی انرژی، امضای تفاهمنامه برای ایجاد ۱۲۴ پُست برق با ظرفیت پنج‌هزار و ۱۰ مگاوات، ایجاد ۱۱۵ زون خورشیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود به مساحت پنج‌هزار و ۱۵۸ هکتار، انتشار سه فراخوان واگذاری زمین برای احداث نیروگاه خورشیدی، انعقاد قرارداد برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در زون‌های تخصصی خورشیدی و مولدهای تولید پراکنده است.

برپایه این گزارش، تامین انرژی از طریق مولدهای تولید پراکنده در سال ۱۴۰۲ به میزان حدود ۶۰۴ مگاوات بود که به ظرفیت تولید برق شهرک‌های صنعتی کشور اضافه شد.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال گذشته با امضای تفاهمنامه ای با سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) به دنبال تامین توسعه زیرساخت‌های لازم در کشور برای انرژی خورشیدی (شهرک خورشیدی) بود، به همین منظور ترویج بهره مندی از انرژی های تجدیدپذیر و پاک و حمایت از مشارکت بخش خصوصی مورد تاکید قرار گرفت.

تامین زیرساخت‌های تامین برق و کاهش ناترازی در شهرک‌های صنعتی

ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی توسط دولت و بخش خصوصی یکی از مدل های اقتصادی است که در آن ایجاد ۱۷ شهرک صنعتی مورد تاکید قرار گرفته بود که اکنون در چهار استان کشور شامل یزد، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی و فارس ایجاد شده است.

یکی دیگر از مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه تامین برق شهرک های صنعتی، امضای تفاهمنامه تامین انرژی بین سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با گروه مپنا بود. این تفاهم نامه به منظور ایجاد بستر و حمایت‌های لازم برای فعال کردن ظرفیت‌های فنی و تامین منابع مالی توسط گروه مپنا جهت فعالیت در حوزه تولید، تامین و ارتقای کیفیت برق مطمئن و پایدار مورد نیاز واحدهای مستقر در شهرک‌ها، نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تحت پوشش سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران میان طرفین امضا شد.

در همین راستا با همکاری شرکت ها و صنایع ۸۸ نیروگاه با ظرفیت ۸۰۲ مگاوات در دست بهره‌برداری است.

کد خبر: ۳۰۷٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha