۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
۶ ماه از سال گذشت؛ مخالفت بانک های عامل با پرداخت وام مسکن روستایی
«بازار» گزارش می دهد

۶ ماه از سال گذشت؛ مخالفت بانک های عامل با پرداخت وام مسکن روستایی

در حالی از عُمر ابلاغ پرداخت وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی بیش از ۸ ماه می گذرد که ۶ ماه از آن یعنی از ابتدای امسال بانک ها با امضای قرارداد مخالفت می کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: موافقت هیئت وزیران در سال ۱۴۰۲ برای افزایش تسهیلات نوسازی مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان باعث شد تا بیشتر متقاضیان مسکن روستایی از این اقدام دولت استقبال کرده و نوسازی را در اولویت خود قرار دهند.

اما رفته رفته و بعد از ابلاغ جنجالی و با تاخیر بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به سیستم بانکی، روند پرداخت تسهیلات مسکن که برای اولین بار سهمیه خود را از ۲۰۰ هزار فقره به ۳۵۰ هزار فقره افزایش یافته می دید کمرنگ تر و کُندتر شود.

در همان روزهای ابتدایی ابلاغ این مصوبه از سوی دولت سیزدهم، بارها و بارها متقاضیان وام مسکن روستایی گلایه های خود را مبنی بر اینکه بانک ها در پرداخت تسهیلات سنگ اندازی می کنند اعلام کردند. در نهایت با آغاز سال جدید و تغییر دولت با شهادت رئیس جمهور، عملا این تسهیلات از دسترس متقاضیان خارج شد.

۶ ماه از سال گذشت؛ مخالفت بانک های عامل با پرداخت وام مسکن روستایی

حال با گذشت ۶ ماه از سال آمارها نشان می دهد که برخی بانک ها از امضای قرارداد با متقاضیان مسکن روستایی مبادا برای اینکه تعهدی ایجاد شود خودداری می کنند.

امسال سهمیه ای که برای بنیاد مسکن استان تهران برای پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد قرار داده شده است بالغ بر ۴ هزار فقره است

«عطاء‌الله زمانی مظفرآبادی» مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا بانک ها هنوز هم با پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به متقاضیان خودداری می کنند؟ گفت: بازسازی مسکن روستایی یکی از حوزه‌های فعالیتی بنیاد مسکن است که امسال نیز سهمیه ای که برای بنیاد مسکن استان تهران برای پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد قرار داده شده است بالغ بر ۴ هزار فقره است.

تاکنون از این ۴ هزار سهمیه مورد اشاره حدود ۸۰۰ فقره عقد قرارداد شده است و باید ۲۲۰۰ فقره دیگر نیز عقد قرارداد صورت می گرفت که متاسفانه با مخالفت و طفره بانک ها تاکنون انجام نشده است

وی با تاکید بر اینکه مشکل امروز ما با بانک ها در مرحله عقد قرارداد است اظهار داشت: تشکیل پرونده و پیگیری تا حصول نتیجه بر عهده بنیاد مسکن است که خوشبختانه تاکنون از این ۴ هزار سهمیه مورد اشاره حدود ۸۰۰ فقره عقد قرارداد شده است و باید ۲۲۰۰ فقره دیگر نیز عقد قرارداد صورت می گرفت که متاسفانه با مخالفت و طفره بانک ها تاکنون انجام نشده است.

زمانی مظفرآبادی تصریح کرد: با گذشت بیش از ۶ ماه از سال ۱۴۰۳ و تاکنون بانک‌ها از امضای قرارداد پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی خودداری می کنند و همین مساله باعث شده است که با صراحت بگوییم پرداخت تسهیلات متوقف است.

بانک ها برای اینکه متعهد به پرداخت این تسهیلات نشوند از امضای قرارداد خودداری می کنند

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران تاکید کرد: مشکل این روزهای وام مسکن روستایی با بانک های عامل بر سر عقد قرارداد است. چرا که هر کدام از مواردی که تشکیل پرونده شده است به هر حال و به مرور این تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی پرداخت می شود. بانک ها برای اینکه متعهد به پرداخت این تسهیلات نشوند از امضای قرارداد خودداری می کنند.

او در پاسخ به این پرسش که بانک ها در خصوص عدم امضای قرارداد چه می گویند؟ تاکید کرد: بانک ها اعلام می کنند چون فعلا منابع نداریم نمی توانیم قرارداد امضا کنیم. البته به نظر می رسد آنها هنوز اجازه عقد قرارداد ندارند. اما به نظر می رسد که تعاملی در حال شکل گیری میان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است تا روند پرداخت تسهیلات بهتر شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران پیشتر و در اواخر روزهای شهریور ماه امسال از امکان ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن خبر داده و گفته بود که امسال در استان تهران ۴۰۰۰ فقره تسهیلات ۳۵۰ میلیونی به مردم پرداخت می‌شود. تاکنون ۲۹۳۳ هزار پرونده تشکیل و برای عقد قرارداد بانکی به بانک‌ها معرفی شده‌اند و از این تعداد معرفی شده به بانک‌ها حدود ۷۶۸ واحد جذب تسهیلات داشته‌اند و ۱۰۰ پرونده از سهمیه استان تهران باقی مانده است.

طبق قانون ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات مسکن روستایی به متقاضیان پرداخت می‌شد و از اوایل دهه ۸۰ دولت بر آن شد تا برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی تسهیلات بانکی ارزان قیمت به متقاضیان ارائه کند.

سال گذشته و برای نخستین بار وام مسکن روستایی از ۲۰۰ هزار فقره به ۳۵۰ هزار فقره افزایش می‌یافت و این موضوع در نوع خود بی نظیر و برای بانک‌ها بسیار دشوار به لحاظ تامین مالی و پرداخت به موقع آن بود

سال گذشته و برای نخستین بار وام مسکن روستایی از ۲۰۰ هزار فقره به ۳۵۰ هزار فقره افزایش می‌یافت و این موضوع در نوع خود بی نظیر و برای بانک‌ها بسیار دشوار به لحاظ تامین مالی و پرداخت به موقع آن بود.

به همین منظور مراحل ادارای تضمین نامه وام ۳۵۰ میلیون تومانی در سال گذشته اگر چه مشکلات زیادی را برای متقاضیان و حتی ۹ بانک عامل ایجاد کرد اما آنطور که رؤسای بنیاد مسکن اعلام می‌کنند آمار معرفی به بانک‌ها و تشکیل پرونده، آماری مناسب و خوب بوده است.

حال با روی کار آمدن دولت چهاردهم و تاکید مسعود پزشکیان رئیس جمهور به برنامه هفتم توسعه به نظر می‌رسد برخی تصمیمات خلق الساعه برای پرداخت وام مسکن تا حدودی از بین برود.

یکی از این تصمیمات به نظر می‌رسد افزایش سقف وام مسکن روستایی و تعداد مساکن روستایی برای نوسازی باشد. چرا که در برنامه هفتم توسعه به سالانه نوسازی ۲۰۰ هزار فقره اشاره شده و در مورد سقف وام مسکن و میزان افزایش آن تاکیدی صورت نگرفته است.

آنطور که آمارها نشان می‌دهد استقبال خوبی از سوی متقاضیان ساخت مسکن شده است و آنطور که مقامات مسئول بنیاد مسکن پیش بینی کرده بودند قرار بود سهمیه ۳۵۰ میلیون تومانی سال ۱۴۰۲ و معرفی به بانک های عامل تا خرداد ماه امسال به اتمام برسد و سپس پیشنهاد وام ۴۰۰ میلیون تومانی به دولت برای تصویب ارائه شود که با شهادت آیت الله رئیسی و تشکیل دولت چهاردهم باید منتظر ماند و دید وضعیت تسهیلات مسکن روستایی و میزان سقف چگونه خواهد شد.

کد خبر: ۳۰۷٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha