AMD در رقابت با انویدیا از تراشه‌های هوش مصنوعی جدید خود رونمایی کرد

AMD در رقابت با انویدیا از تراشه‌های هوش مصنوعی جدید خود رونمایی کرد

این تراشه‌ها شامل محصولاتی از سری رایزن، Instinct و EPYC می‌شود.

به گزارش بازار، «لیزا سو»، مدیرعامل AMD، در رویدادی از تراشه‌های هوش مصنوعی جدید این شرکت ازجمله محصولات جدید رایزن، EPYC و Instinct پرده برداشت. تراشه‌های جدید این شرکت که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، با تراشه‌های انویدیا و اینتل رقابت خواهند کرد.

اولین تراشه‌های معرفی‌شده سری AMD رایزن AI PRO ۳۰۰ هستند. AMD ادعا می‌کند قدرت این تراشه‌ها در مقابل محصولاتی مانند سری رایزن PRO ۷۰۰۰ و PRO ۸۰۰۰ که واحد پردازش عصبی (NPU) دارند، سه‌برابر افزایش یافته است. همچنین بیش از ۱۰۰ محصول مجهز به این تراشه‌ها تا سال ۲۰۲۵ عرضه خواهند شد.

تراشه‌های سری رایزن AI PRO ۳۰۰ دارای معماری جدید AMD Zen ۵ هستند و آن‌ها را بهترین سری پردازنده‌های تجاری جهان برای رایانه‌های کوپایلت پلاس می‌نامند.

AMD ادعا کرده قدرتمندترین عضو این خانواده، رایزن AI ۹ HX PRO ۳۷۵ که دارای ۱۲ هسته و ۲۴ رشته است، در مقایسه با تراشه اینتل Core Ultra ۷ ۱۶۵U تا ۴۰ درصد قوی‌تر و تا ۱۴ درصد در زمینه بهره‌وری بهتر است. همچنین پردازنده‌های ۴ نانومتری، عمر باتری طولانی‌تری به دستگاه‌ها می‌دهند.

از دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه این سری می‌توان به یک NPU (واحد پردازش عصبی) با توان انجام ۵۵ ترا عملیات در ثانیه (TOPS) اشاره کرد که باعث می‌شود تراشه‌ها بسیاری از وظایف هوش مصنوعی، مانند ترجمه هم‌زمان را راحت‌تر انجام بدهند.

تقویت دیتاسنترها با تراشه هوش مصنوعی Instinct MI۳۲۵X AMD

دیگر تراشه جدید سری Instinct MI۳۲۵X است که AMD ادعا می‌کند برای عملکرد مدل‌های هوش مصنوعی در مراکز داده استاندارد جدیدی تعریف می‌کند. این تراشه‌های شتاب‌دهنده براساس معماری AMD CDNA ۳ ساخته شده‌اند.

AMD انتظار دارد تولید این پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی را از سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ آغاز کند و از سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ محصولات مجهز به آن وارد بازار شوند.

غول فناوری تراشه خود را با تراشه‌های انویدیا H۲۰۰ مقایسه کرده و می‌گوید Instinct MI۳۲۵X باید در پردازش مدل زبانی Mixtral ۸x۷B حدود ۴۰ درصد، در Mistral ۷B حدود ۳۰ درصد و در Llama ۳.۱ ۷۰B حدود ۲۰ درصد سریع‌تر باشد. در آموزش هوش مصنوعی نیز MI۳۲۵X عملکردی مشابه یا ۱۰ درصد بهتر از پلتفرم‌های H۲۰۰ ارائه می‌کند.

درنهایت، AMD از نسل پنجم پردازنده‌های EPYC که قبلاً با نام‌ «تورین» شناخته می‌شد، به‌عنوان «بهترین CPU سرور جهان برای سازمان‌ها، هوش مصنوعی و فضای ابری» رونمایی کرده است.

پردازنده‌های این سری که AMD EPYC ۹۰۰۵ نام دارد، با معماری Zen ۵ ساخته شده‌اند و از نظر تعداد هسته طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها (از ۸ تا ۱۹۲) را شامل می‌شوند. قدرتمندترین عضو این خانواده که EPYC ۹۹۶۵ نام دارد، ۱۹۲ هسته Zen۵ و فرکانس بوست ۳.۷ گیگاهرتز دارد.

کد خبر: ۳۰۷٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha