۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
ریسک‌ شرکتها به صورت متقابل به سهامداران و مدیران وارد می‌شود
عضو هیات مدیره دانشگاه الزهرا:

ریسک‌ شرکتها به صورت متقابل به سهامداران و مدیران وارد می‌شود

علی رحمانی گفت:در حال حاضر موضوع حسابرسی صورتهای مالی در حاکمیت شرکت اهمیت بالایی دارد. اصلاح آن روی ریسک‌های که به مدیران شرکتها و سهامداران وارد شود موثر است.

بازار؛ گروه بورس: عضو هیات مدیره دانشگاه الزهرا گفت: در سال ۱۴۰۲ مصوب شده برخی فعالیتهای شرکت را در گزارش هیات مدیره و گزارش تفصیلی کدال ارائه کنند. درحالی که قبلا این اطلاعات افشا می‌شد. این دستورالعمل جدید منجر می‌شود که حسابرسان این اطلاعات را ببیند. در حال حاضر موضوع حسابرسی صورتهای مالی در حاکمیت شرکت اهمیت بالایی دارد. همچنین در همین راستا باید رتبه‌بندی شرکت‌های حسابرسی انجام شود.

علی رحمانی با تاکید بر اینکه گزارش‌های سالانه شرکت‌ها باید از نظر کیفی ارزیابی شود، تصریح کرد: در کشورهایی مانند تایلند انجمن سرمایه‌گذاران وضعیت گزارش شرکت‌ها را ارزیابی می کند. همچنین در بخش پایداری فعالیت شرکت‌ها درآمد آنها بررسی و رتبه بندی می شود. این مساله ریسک سرمایه گذاری در این شرکت ها را کاهش می دهد.

عضو هیات مدیره دانشگاه الزهرا تصریح کرد: برگزار دوره‌های آموزشی برای مدیران و تایید صلاحیت مدیران باید اولویت قرار می گیرد و می‌تواند گام مهمی در راستای حاکمیت شرکتی باشد. هرچقدر مدیران بیشتر با ریسک ها آشنا باشند می توانند در سودآوری شرکت اقدام موثر تری انجام دهند.

رحمانی تصریح کرد: در حال حاضر ریسک‌های زیادی داریم و در آیین نامه حاکمیت شرکتی سال ۱۴۰۱ مدیریت ریسک گنجانده شده است و باید در راستای صیانت از منافع سهامداران این مورد جدی گرفته شود.

او درباره ریسک‌های که شرکت‌ها به هیات مدیران وارد می کند تصریح کرد: در حال حاضر درباره حقوق مدیران باید مسائل حقوقی در نظر گرفته شود. درواقع شرکت‌ها باید با سهامداران بزرگ قرارداد داشته باشند تا مدیریت ریسک کنند. برای نمونه در یک مشکل حقوقی در شرکت علاوه بر اینکه هیات مدیرها مسئول هستند و باید در جلسات دادگاه حضور داشته باشند در زمان رسیدگی پروندها ممنوع الخروج هستند. بنابراین همانطور که ریسک‌ها به مدیران تحمیل می‌شود باید از حقوق آنها نیز دفاع شود. عدم تقارن اطلاعاتی منجر می‌شود که مدیران شایسته پست‌های مدیریتی را نمی‌پذیرند.

استاد دانشگاه الزهرا با تاکید بر اهمیت اجرای حاکمیت شرکتی تصریح کرد: در حال حاضر بانک جهانی یک بخش برای بهبود کیفیت گزارش دهی دارد. این موضوع نشان می دهد که حاکمیت شرکتی در راستای ثبات اقتصادی باید اجرا شود.

کد خبر: ۳۰۷٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha