۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
همکاری ماموت و چری دام جدید وابستگی صنعت خودرو| چینی ها جاده مخصوص را فتح کردند
یک مدیر ارشد صنعت خودرو در گفت و گو با بازار؛

همکاری ماموت و چری دام جدید وابستگی صنعت خودرو| چینی ها جاده مخصوص را فتح کردند

یک مدیر ارشد صنعت خودرو که نخواست نامش فاش شود، به بازار گفت: شرکت خودروسازی «چری» طی تعامل با «گروه ماموت» دام جدیدی جهت وابستگی مطلق صنعت و بازار خودرو ایران به شرکت خودش را دنبال می کند.

امید محمدی؛ بازار: همکاری ماموت و چری هر روز در سایه نبود نظارت ها و فقدان استراتژی صنعتی پر رنگ تر می شود. سیاستگذاران صنعتی اگر نسبت به عملکرد شرکت خودروسازی «چری» طی دو دهه اخیر در کشور توجه داشتند، شاید مجوز همکاری «ماموت» با این خودروساز چینی را صادر نمی کردند. زیرا «چری» براساس سیاست های صنعتی کشورش در حال ایجاد وابستگی صنعت و بازار خودرو داخل به محصولاتش است. مزید اطلاع سیاستگذاران صنعتی و مدیران ارشد ماموت باید اشاره داشت که دولت چین طی هفته اخیر دستوری صادر کرده که خودروسازان این کشور اجازه داخلی سازی قطعات در کشورها و بازارهای هدف را ندارند. با این تفاسیر جهت بررسی نفوذ چینی ها در صنعت و بازار خودرو با یک مدیر ارشد صنعت خودرو که نخواست نامش فاش شود، به گفت و گو پرداختیم:

طی یک دهه اخیر بارها نسبت به فتح جاده مخصوص توسط چینی ها هشدار داده بودم، اکنون شاهد این فتح به معنای «پیروزی مطلق» چینی ها هستیم. علت این پیروزی نیز در اختیار قرار دادن بازار خودرو کشور به چینی ها است

* کشورهای صاحب صنعت خودرو جهت مقابله با نفوذ چین سیاست های «حفاظتی از صنایع خودروسازی» را وضع کردند، به نظر شما در حال حاضر شرایط چینی ها در کشور ما چگونه است؟

طی یک دهه اخیر بارها نسبت به فتح جاده مخصوص توسط چینی ها هشدار داده بودم، اکنون شاهد این فتح به معنای «پیروزی مطلق» چینی ها هستیم. علت این پیروزی نیز در اختیار قرار دادن بازار خودرو کشور به چینی ها است، متاسفانه علیرغم در اختیار قرار دادن بازار خودرو به چینی ها تاکنون در ازای آن تکنولوژی، دانش فنی، زیرساخت تولید یا سرمایه گذاری دریافت نشده است.

ده ها شرکت ایرانی جهت همکاری با چینی ها ایجاد شده که صرفا هدف آن ها تسخیر و وابستگی بازار کشور است

* باتوجه به اینکه شما نسبت به تسلط چینی ها به بازار خودرو کشور اشاره داشتید، شاهد رشد همکاری صنایع خودروسازی با شرکت های چینی هستیم، نظر شما در این خصوص چیست؟

ده ها شرکت ایرانی جهت همکاری با چینی ها ایجاد شده که صرفا هدف آن ها تسخیر و وابستگی بازار کشور است. علیرغم حضور دو دهه ای چینی ها در صنعت خودرو کشور سرمایه گذاری مناسب، ایجاد زنجیره تامین، ارتقا بستر تولید یا احداث مراکز تحقیق و توسعه ایجاد نشده است. بیشتر این شرکت ها صرفا هدف لجستیکی برای حمل قطعات و مجموعه های خودرو را دنبال کردند. با چنین سیاستی که چینی ها برای خودروسازی کشور دنبال می کنند، هرگز شاهد تحول نخواهیم بود.

همکاری ماموت و چری دام جدید وابستگی صنعت خودرو| چینی ها جاده مخصوص را فتح کردند

اگر در تولید خودروهای بنزینی فاصله تکنولوژی صنعت خودرو کشور با دنیا ۲۰ سال است، در خودروهای برقی می توانستیم از پیشرفت های جهانی عقب نمانیم. اما متاسفانه با توجه به واردات و «تفکر چینی سازی» صنعت خودرو اکنون ۵ سال مفید برای صنعت خودرو را از دست دادیم

* خودروسازان چینی با شتاب بیشتری در حال عرضه خودروهای هیبریدی و برقی به بازار کشور هستند، به نظر شما در تولید خودروهای برقی صنایع خودروسازی شانس دریافت تکنولوژی از چینی ها را دارند؟

هرگز، در تکنولوژی های نوین وسایل نقلیه پاک مانند خودروهای برقی و هیبریدی؛ چینی ها هدف تسخیر صنعت و بازار خودرو را دنبال می کنند، بدون اینکه قصد داشته باشند ردپای از خود در صنعت خودرو کشور به جا بگذارند. چینی ها برنامه برقی سازی در کشور را بدون سرمایه گذاری، انتقال تکنولوژی یا در انتقال پلتفرم های برقی را دنبال می کنند.

اگر در تولید خودروهای بنزینی فاصله تکنولوژی صنعت خودرو کشور با دنیا ۲۰ سال است، در خودروهای برقی می توانستیم از پیشرفت های جهانی عقب نمانیم. اما متاسفانه با توجه به واردات و «تفکر چینی سازی» صنعت خودرو اکنون ۵ سال مفید برای صنعت خودرو را از دست دادیم، در اینجا باید به متولیان صنعت خودرو هشدار بدهم اگر اقدامی عاجل جهت بهبود این شرایط را انجام ندهند، به طور کامل فرصت پیشرفت را از دست خواهیم داد. سیاست های کلانی که برای خودروسازی تدوین و اجرا می شود، سیاست های بسیار اشتباه است.

* برخی از کارشناسان می گویند، اگر خودروسازان چینی را حذف کرد باید با چه کشور یا شرکتی همکاری کرد؟

آنچه که اکنون برای صنعت خودرو کشور معضل شده است؛ «انحصار خواسته ها از سمت چینی ها» است. راهکار حذف چینی ها از صنعت و بازار خودرو نیست، بلکه باید فضای جهت تحمیل رقابت به چینی ها با همکاری سایر شرکت های خودروساز بزرگ دنیا در کشور ایجاد کرد. از سوی باید شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد، زیرا کیفیت و تکنولوژی پایین خودرو ارتباط مستقیمی با مسائل اقتصادی دارد که آن ها را درهم تنیده است. همگام با این مساله باید وضعیت مالی جامعه طوری بهبود یابد که بهره وری نیروی انسانی در صنعت خودرو افزایش یابد، اگر این موارد اصلاح نشود؛ قطعا بهبودی در این بازار ایجاد نخواهد شد.

انتقال هرگونه دانش فنی از چری به خودروسازان یا شرکت های خودرویی کشور تعلیق به محال است؛ تاریخچه حضور چری در ایران نشان می دهد که استراتژی برای این موضوع وجود ندارد

* پیشتر به سوءاستفاده چینی ها از بازار کشور اشاره داشتید، اخیرا «ماموت و چری» همکاری جدیدی برای تولید و عرضه خودروهای چینی آغاز کردند، ظاهرا «چری» با شعار انتقال دانش فنی در حال همکاری با ماموت است، آیا این مهم تحقق خواهد یافت؟

انتقال هرگونه دانش فنی از چری به خودروسازان یا شرکت های خودرویی کشور تعلیق به محال است؛ تاریخچه حضور چری در ایران نشان می دهد که استراتژی برای این موضوع وجود ندارد. در اینجا باید به مدیران ارشد وزارت صمت و ماموت یادآورد شد که صنایع خودروسازی ترکیه سال میلادی گذشته صادرات ۴۰ میلیارد دلاری داشتند. این صادرات ترکیبی از خودروهای تجاری و سواری است، البته به همین اندازه نیز واردات جهت تامین نیاز داخلی خود داشتند. این موفقیت ترکیه ناشی از «عدم وابستگی» به یک «شرکت یا کشور» است. شرکت خودروسازی «چری» طی تعامل با «گروه ماموت» «دام» جدیدی جهت وابستگی مطلق صنعت و بازار خودرو ایران به شرکت خودش را دنبال می کند.

کد خبر: ۳۰۷٬۲۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha