۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶
دولت سه وظیفه برای اجرای حاکمیت شرکتی اجرا کند
سخنگوی دولت تاکید کرد:

دولت سه وظیفه برای اجرای حاکمیت شرکتی اجرا کند

فاطمه مهاجرانی گفت:اگر امروز با بحران صندوق‌های بازنشستگی مواجه است ریشه در همین درآمد شرکت‌های دولتی دارد. برخی از شرکت‌ها سودده یا سربه سر هستند. اما تعدادی از شرکت‌ها زیان ده هستند.  

بازار؛ گروه بورس: سخنگوی دولت در چهارمین کنفرانس حاکمیت شرکتی گفت: دولت نقش دوگانه دارد. نقش تنظیم گر و مالک شرکت‌های دولتی دارد. این موضوع وظیفه دولت را سنگین‌تر کند. به همین دلیل دولت باید حساسیتهای خود را بیشتر کند.

فاطمه مهاجرانی دولت آبان ماه کلیات بودجه ۱۴۰۴ را ارایه می کند افزود: در بودجه ۱۴۰۳ حدود ۵۷ درصد منابع بودجه را شرکت‌های دولتی باید تامین کنند. اگر امروز با بحران صندوق‌های بازنشستگی مواجه است ریشه در همین درآمد شرکت‌های دولتی دارد. برخی از شرکت‌ها سودده یا سربه سر هستند. اما تعدادی از شرکت‌ها زیان ده هستند. حالا صندوقی که دارای همین شرکت زیان ده است منجر به بروز مشکلاتی برای صندوق‌ها می‌شود. حتی شرکت راه‌آهن ایران زیان ده است. به طور قطع اصول حکمرانی شرکت به از بین رفتن زیان دهی این شرکت ها کمک می کند.

او با تاکید بر اینکه دولت باید سه زیرساخت ایجاد کند، اظهار کرد: زیرساخت‌های حقوقی، فنی و فناوری و زیرساخت فرهنگی به عملیاتی شدن حکمرانی شرکتی کمک می کند. برای نمونه در زیرساخت‌های حقوقی پیش‌بینی‌های تشویقی و تنبیهی داشته باشد. اگر چنین موضوعی در معادن اجرا می‌شد شاهد فاجعه معدن طبس نمی‌بودیم. همچنین در زیرساخت‌های فنی و فناوری به شفافیت اطلاعات کمک می کند. در نهایت با زیرساخت‌های فرهنگی باید آگاهی را افزایش دهد تا ذینفعان و سهامداران مطالبه گری بکنند.

مهاجرانی تصریح کرد: در سال‌های گذشته تحریم ها منجر شد که فرایند به درستی اجرا نشود. اما بهانه تحریم‌ها نیز منجر شد که فرآیندهای که باید اجرا می‌شد اجرایی نشوند. در مقطع کنونی دولت باید یک خط و مشی مالکیتی تعیین کند تا منجر به خدشه به بخش‌های دیگر می‌شود. گاهی اتفاقی مانند معدن فرمی ریزد و همه می‌فهمند. اما گاهی صندوق با زیان دهی همان مشکل را به گونه‌ای دیگر نمایان می

کند.

کد خبر: ۳۰۷٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha