۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
صیدی: تصمیمات آنی مانع صیانت از سهامداران می شود| شیخ: ایران جهنم سهامداران خرد است
همایش راهبری شرکتی در سازمان مدیریت صنعتی

صیدی: تصمیمات آنی مانع صیانت از سهامداران می شود| شیخ: ایران جهنم سهامداران خرد است

صیدی درباره راهکار منافع سهامداران در شرکت‌ها گفت: باید از تصمیمات آنی خودداری کرد. شرکتها عملکرد مناسبی داشته باشند هرچند حاشیه سود آنها نصف شده است. همچنین افشای شفافی باید داشته باشند.

بازار؛ گروه بورس: همایش راهبری شرکتی در سازمان مدیریت صنعتی با حضور مسیولین در راستای بررسی چگونگی ارتقای منافع سهامداران در شرکتها برگزار شد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در کنفرانس راهبری شرکتی گفت: هرکسی شرکت داری می کند با مفهوم راهبری شرکت آشناست. مطالعه در گذشته زندگی بشر سیر صعودی پیشرفته را نشان می دهد اما همواره شکست و پیروزی زیادی داشته است. با توجه به سرعت ابداعات بشر در ۱۰۰ سال گذشته به اندازه طول تاریخ پیشرفت داشته است.

حجت الله صیدی افزود: در بحران ۱۹۲۰ حدود ۱۲ سال طول کشید اروپا و آمریکا از بحران خارج شود. همچنین در بحران سال ۲۰۰۷ تبعات آن به اقتصاد کشورهای مختلف کشیده شد. بنابراین همواره شکستها زمینه تغییرات جدید را به وجود می‌آورند. همچنین بعد از سقوط سهام دو شرکت بزرگ انرژی و فناوری در آمریکا متوجه شدند که باید همان‌قدر که برای نوآوری و ... انرژی میگذارد باید برای مدیریت ریسک وقت بگذارد. حتی وقتی به فعالیت شرکت نوکیا توجه می کنید زمانی که این شرکت موبایل تولید می کرد سامسونگ فقط تلویزیون عرضه می‌کرد. اما موقعیت این دو شرکت هم اکنون متفاوت است و این نشانه اهمیت مدیریت ریسک است.

برای اینکه سال آینده جایگاه نخست داشته باشیم باید ۵۵ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم که ممکن نیست. اما برای اینکه در سال ۱۴۱۰ همین رتبه چهارم را حفظ کنیم باید ۶.۵ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم. برای دستیابی به این هدف باید سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار تشکیل سرمایه داشته باشیم

او تصریح کرد: صورت‌های مالی نشان دهنده وضعیت شرکت‌هاست. وقتی در این صورتها ۳۵ بند مشروط دارد و نمیشود درباره آن تصمیم‌گیری کرد. بنابراین موضوع حسابرسی داخلی شکل گرفته تا این مسأله را حل کند. کمیته ریسک نیز در همین راستا برای شناسایی ریسک‌ها استفاده شده است. به طور قطع توجه و مدیریت ریسک‌ها اهمیت زیادی دارد. همانطور که مدیریت اجرایی در شرکت‌ها مهم است مدیریت مالی و مدیر ارشد ریسک اهمیت بالایی دارد و اخیرا مدیریت پایداری شرکت‌ها اضافه شده‌است. این جایگاه در راستای تامین پایداری منافع شرکت برای همه سهامداران است.

صیدی تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در تمام دنیا یکی از مهمترین وظایفش صیانت از منافع سهامداران است. همچنین به تشکیل سرمایه کمک کند. متاسفانه چندساله در ایران نرخ تشکیل سرمایه منفی است در حالی که قرار بود نخست منطقه باشیم. به ترتیب در منطقه عربستان، ترکیه، امارات و... بالاتر از ایران قرار دارند. برای اینکه سال آینده جایگاه نخست داشته باشیم باید ۵۵ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم که ممکن نیست. اما برای اینکه در سال ۱۴۱۰ همین رتبه چهارم را حفظ کنیم باید ۶.۵ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم. برای دستیابی به این هدف باید سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار تشکیل سرمایه داشته باشیم.

به گفته صیدی زمانی تشکیل سرمایه در ایران بهبود می‌یابد که سهامداران احساس امنیت کنند. در وهله نخست باید از تصمیمات آنی خودداری کرد. شرکتها عملکرد مناسبی داشته باشند و افشای شفافی داشته باشند. در سالهای اخیر حاشیه سود شرکت‌ها از ۲۳ درصد به ۱۲ درصد افت داشته است. همچنین کمیته انتصابات و خدمات را باید جدی گرفت.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مقررات حاکمیت شرکتی قبلا تدوین شده و یکبار نیز بازنگری شده است و ما الان در حال ارزیابی و تغییراتی روی آن هستیم، اما مسأله مهم چگونگی اجرای آن است.

ایران جهنم سهامداران خرد است

دبیر علمی کنفرانس راهبری شرکتی درباره منافع سهامداران در شرکتها گفت: ایران جهنم سهامداران خرد است، زیرا میلیونها سهامدار خرد در بورس ایران فعال هستند اما هیچ نقشی در حاکمیت شرکتی ندارد. در شرایط کنونی باید حمایت از سهامداران خرد مورد توجه قرار گیرد و تمام دنیا با در نظر گرفتن این مسأله حاکمیت شرکتی را توسعه داده‌اند. از طرف دیگر سهامداران حرفه‌ای در کشور وجود ندارد و در امور مدیریتی شرکت‌ها دخالت نمی‌کنند.

ابراهیم شیخ افزود: حتی رابطه شرکت‌های بزرگ با زیرمجموعه‌ها بر مبنای سهامداران حرفه‌ای نیست. در شرایط کنونی انتظار داریم که دولت در انتخاب هیات مدیره شرکت‌های دولتی شایستگی را اولویت قرار دهد. در ایران وقتی هیات مدیرها تعیین میشود ترکیب افراد با رویکرد حقوقی، مدیریتی، تجربه و پرورش مدیران جوان در نظر گرفته نمی‌شود.

شیخ با بیان اینکه در حال حاضر میانگین آموزش هیات مدیرها حداقل است، اظهار کرد: در ایران حتی کارگران بیشتر از مدیران آموزش می‌بینند.

او تصریح کرد: همچنین باید توجه داشت که شرکت‌ها در ایران فرصت بورسی شدن پیدا کنند تا بستر برای حاکمیت شرکتی بیشتری پیدا کنند.

کد خبر: ۳۰۷٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha