۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۱
تشریح علت حادثه فوت کارگر در طزره | ارتقای ایمنی اولویت البرز شرقی است
در گفت‌وگو با بازار؛

تشریح علت حادثه فوت کارگر در طزره | ارتقای ایمنی اولویت البرز شرقی است

شاهرود- واژگونی واگن حمل زغال‌سنگ در هفته جاری به مرگ یک کارگر ۵۳ ساله در معادن طزره از جمله معادن البرز شرقی منجر شد.

بازار، گروه استان‌ها: بروز حادثه در معدن طزره دامغان از جمله معادن البرز شرقی در اختیار پیمانکار به فوت کارگر ۵۳ ساله دارای شش سال و سه ماه سابقه کار انجامید مسئولان معدن می گویند این حادثه به دلیل واژگونی واگن حمل زغال رخ داده است.

در گفتگویی با سید احمد ابوالقاسمی فرد مدیرعامل البرز شرقی به چرایی این اتفاق می پردازیم همچنین اشاره ای به کشته شدن شش معدن چی در طزره در حادثه سال قبل هم خواهیم داشت. گفتنی است مسئولان البرز شرقی به دیدار خانواده این کارگر جان باخته رفته و از آنها دلجویی کرده اند هرچند این رویداد در معادن تحت راهبری پیمانکار رخ داده است.

* درباره حادثه مهرماه ۱۴۰۳ صحبت کنید

این حادثه در ریل حمل و نقل زغال رخ داده است ریلی که واگن هایی بر روی آن قرار دارد که زغال را به بیرون از معدن بیاورد بر روی این خط، اصلا نباید هیچ فردی قرار گیرد و فردی به نام «پازنگ» متصدی اطلاع رسانی درباره شرایط ایمن تردد واگن ها است و در واقع کارگر جان باخته شرکت هم همین مسئولیت را داشته است.

این کارگر مرحوم باید وقتی از شرایط ایمن تردد واگن ها اطمینان حاصل کند، زنگی را به صدا در بیاورد و خودش هم در جان پناه قرار گیرد اما در آن روز به دلیل نامعلوم او در جان پناه قرار نگرفته و دچار حادثه شده است

ما توانسته‌ایم مجوز دو مشاور ایمنی موسوم به اچ اس ای، از ذوب آهن اصفهان بگیریم

اینکه چطور این فرد علیرغم اینکه می دانسته در زمانی که زنگ را فشار می دهد نباید در محل باشد مشخص نیست از سوی دیگر این کارگران آموزش دیده هستند و می دانند که باید چه کنند در حقیقت کارگری که دوره های آموزشی را نگذرانده و گواهی ایمنی نداشته باشد اصلا به معدن راه داده نمی شود و حتی کارگر ما که می خواهند به کارگاه استخراج بروند هم باید آموزش ببیند پس کارگر با فضا و محیط بیگانه نبوده است.

* آیا امکان دارد مشکلی برای این کارگر پیش آمده باشد؟

درباره امکان سرگیجه یا مثلا ایست قلبی و حوادثی از این دست که سبب شده کارگر فوت شده در آن مکان باشد و نه در جان پناه، پزشکی قانونی باید اعلام نظر کند که تاکنون نظر کارشناسی از سوی پزشکی قانونی اعلام نشده است از سوی دیگر بازرسان اداره کار، صمت و نظام مهندسی معدن در حال تهیه گزارش حادثه هستند و هر چه اعلام کنند برای ما قانونی و لازم الاجرا است.

تشریح علت حادثه فوت کارگر در طزره | ارتقای ایمنی اولویت البرز شرقی است

* درباره ایمنی در معادن بگویید

با توجه به حادثه ای که سال قبل در رزمجاه غربی داشتیم که موجب فوت شش نفر شد، ارتقای تجهیزات و ایمنی در اولویت البرز شرقی قرار گرفته و ما اعلام کرده ایم که هر معدنی که ایمنی آن فراهم نمی شود یا پیمانکار نمی تواند ایمنی آن را فراهم کند باید تعطیل شود و دو معدن را هم تعطیل کردیم .

ما توانسته ایم مجوز دو مشاور ایمنی موسوم به اچ اس ای، از ذوب آهن اصفهان بگیریم در حالی که اصلا مجوز جز امور مالی و حقوقی به ما نمی دادند اما به واسطه اهمیتی که ایمنی برای ما دارد توانستیم این مجوز را بگیریم و مدت ها است که کارشناس از بیرون کار ما را ممیزی می کند تا اگر ایرادی وجود دارد نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

در زمینه مانیتورینگ هم سه شرکت اعلام آمادگی کرده اند یک شرکت حتی هفته گذشته کار خود را هم ارائه کرد و یک شرکت هم از سمنان در این ماجرا ورود کرد اما مشکل این بود که سابقه کار معادن زغالی را نداشت و ما نپذیرفتیم شرکتی که هفته گذشته حضور پیدا کرد کار خود را ارائه کرده اما در حال بررسی هستیم و اگر بشود مانیتورینگ را در یکی از معادن مان دست کم داشته باشیم اگر چه این رصد در زغالی که ما داریم الزام و اجبار نیست. زغال ما درجه دو است اما زغال درجه سه و چهار است اما به لحاظ مسائل ایمنی ما خودمان داوطلب شده ایم که این امر صورت گیرد تا ارتقای ایمنی را شاهد باشیم.

* و درباره تجهیزات

در زمینه تجهیزات نیز باید گفت همین حالا دستگاه‌هایی مانند گازسنج‌های ما بهترین نوع خودشان هستند اما بازهم ما اعلام کرده‌ایم که ۴۰ گاز سنج جدید خریداری شود علیرغم اینکه گازسنج هایی که همین حالا در معادن ما هستند در زمره بهترین ها بوده و توانمندی تشخیص چهار نوع گاز را دارند اما بازهم ما اعلام کرده ایم که باید تجهیزات بروز تر شوند.

از آن زمان فوت شش کارگر تا امروز بحث آموزش‌های دوره‌ای هم برای تمام کارگران گذاشته شده است

اعتقاد داریم هرقدر تجهیزات ما به روز باشد درصد اعتماد ما به محیط بیشتر می شود از سوی دیگر یک دستگاه آمبولانس نو نیز از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت استان به معدن طزره تحویل داده شده و قرار است یک ایستگاه آتش نشانی هم در منطقه طزره راه اندازی شود از سوی دیگر ۲۰۰ کپسول خودنجات نیز خریداری شده که ۱۰۰ مورد آن هفته گذشته تحویل شده و ۱۰۰ مورد هم به زودی تحویل خواهد شد.

* درباره ارتقای ایمنی هم توضیح دهید که چه برنامه ای دارید؟

دو هفته قبل از طریق پارک علم و فناوری استان سمنان از ما دعوت شد و شرکتی ایرانی اعلام کرد که گازسنج هایی را از طریق شرکت های دانش بنیان تهیه کرده و می تواند در اختیار ما قرار دهد ما اعلام کردیم که نمونه کار به ما بدهند اگر در معادن زغالی کاربرد دارد و تست را قبول شود ما مشکلی در خرید این دستگاه ها نداریم و هم با قیمت پایین تر از تولیدات کشور استفاده می‌کنیم و هم بحث‌های تحریمی را هم نداریم.

سعی ما بر این است که اول ایمنی و بعد کار، در شرکت البرز شرقی محقق شود لذا از آن زمان فوت شش کارگر تا امروز بحث آموزش های دوره ای هم برای تمام کارگران گذاشته شده تا بازهم به روز باشند اخیرا هم در بحث امداد و نجات در کنار آمبولانس ماشین آتش نشان نیز به ما طی دو هفته آتی در کنار یک خودروی پیشرو به ما خواهند داد. یکسری وسایل حفاظت فردی هم صنعت معدن و تجارت استان سمنان داشت که طبق صحبت هایی که با مدیرکل صمت سمنان داشتیم اعلام شد که این وسایل در اختیار ما قرار داده می شود.

تشریح علت حادثه فوت کارگر در طزره | ارتقای ایمنی اولویت البرز شرقی است

* مشخصا برای تکرار نشدن حوادثی مانند رزمجاه چه کرده‌اید؟

برای بررسی های دقیق ایمنی، فنی مجموعه‌ی معدنی رزمجاغربی تونل و اشترک محل انفجار و آرام سازی فضای روانی کارگران معدن در راستای جلوگیری از بروز حوادث جدید ناشی از هیجانات روانی پس از حادثه، تعطیلی موقت عملیات معدن مذکور به مدت یک هفته انجام پذیرفت.

تجهیزات معدنی به ویژه لوکوموتیوهای برقی مجموعه معدنی رزمجاغربی و سایر معادن مورد تعمیرات و بازبینی فنی قرار گرفت کلاسهای آموزشی و باز آموزی ایمنی و معدنی برای کلیه کارگران شاغل در منطقه طزره و سایر معادن شرکت انجام پذیرفت و در نهایت باید گفت بازرسی های ایمنی و بازدیدهای معدنی توسط بازرسین ایمنی، استادکاران و مسئولان و سرپرستان قسمت های مختلف اعم از ایمنی و اجرایی بویژه در معدن رزمجاغربی تشدید گردید.

برای نوسازی تجهیزات تهویه موضعی معادن شرکت علی رغم خرید ۲۵ دستگاه ونتیلاتور موضعی طی ۲ سال گذشته نسبت به سفارش ۲۰ دستگاه جدید به شرکت دانش بنیان سازندة داخلی اقدام شد

برای نوسازی تجهیزات تهویه موضعی معادن شرکت علی رغم خرید ۲۵ دستگاه ونتیلاتور موضعی طی دو سال گذشته نسبت به سفارش ۲۰ دستگاه جدید به شرکت دانش بنیان سازندة داخلی اقدام شد که در حال ساخت است و خرید حدوداً سه هزار متر داکت تهویه و کنترل بازرسی مستمر از تجهیزات و داکت‌های تهویه در سطح معادن شرکت صورت می گیرد.

برای ساخت و پیاده سازی این سیستم‌ها به صورت داخلی اقدام صورت گرفته است. لازم به ذکر است قبل از حادثه انفجار معدن رزمجاغربی معدن مذکور و یکی از معادن استان گلستان بعنوان مطالعه مقدماتی انتخاب گردید بود که این تیم دانش بنیان در حال اخذ تأییدیه های استاندارد پیاده سازی این سامانه ویژة معادن زغالسنگ بوده است و به لطف خداوند متعال با اخذ این تأییدیه ها و آخرین مذاکرات صورت گرفته قرارداد اجرای این سیستم برای معدن رزمجا غربی در مرحله برگزاری مناقصه است.

* آیا تغییراتی هم داشتید؟

در راستای تزریق انرژی جدید به بدنه اجرایی و ایمنی شرکت برخی تغییرات مدیریتی میانی در این شرکت صورت گرفته است. به‌طوری که مسئول فنی معادن رئیس معدن و یا از کارشناسان شاغل در همان معدن می باشند و همچنین جذب نیروی جوان در بخش‌های تهویه و بازرسی معادن منطقه طزره و معدن رضی از آن جمله است.

کنترل و دبی سنجی منظم جریان تهویه معادن و بازرسی و تعمیرات دوره‌ای تجهیزات تهویه و ونتیلاتورهای اصلی معادن مختلف شرکت که در صورت بروز و مشاهده هر گونه مسئله جدید بلافاصله آن بخش متأثر معدن تعطیل موقت شده و با تشکیل کارگروه بررسی تهویه شامل مدیر دفتر فنی و کارشناس ایشان، سرپرست تهویه منطقه و مجموعه مدیریتی HSE شرکت و منطقه و مجموعه مدیریتی منطقه و معادن نسبت به اتخاذ تصمیم و هماهنگی با طرح تهویه معادن مسئله ایجاد شده را حل و تهویه کامل بر قرار می‌شود.

برنامه جمع آوری منظم گرد زغال‌های مسیر اکلن نوار رزمجاغربی و جمع آوری گرد زغال در سایر مسیرهای شیبدار منطقه طزره استفاده از خدمات مشاور HSE در بازرسی و تمامی موارد HSE تقویت و تجهیز پایگاه امداد رسانی در منطقه طزره وانعقاد تفاهم‌نامه با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان و انجام مراحل قانونی دریافت خودروی آمبولانس وآتش نشانی جدید و مجهز برای ارتقاءتجهیز پایگاه امداد و نجات منطقه طزره و برگزاری سه دوره آموزشی تخصصی امداد و اورژانس توسط مرکز بهداشت و پایگاه ۱۱۵ شهرستان دامغان ۱۷ بازدید و استفاده از کارشناسان خارجی ترکیه در راستای مهار خودسوزی زغالسنگ معدن تخت از دیگر اقدامات است.

کد خبر: ۳۰۶٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha