دستور قاضی آمریکایی برای شکستن انحصار «گوگل پلی»

دستور قاضی آمریکایی برای شکستن انحصار «گوگل پلی»

یک قاضی آمریکایی روز دوشنبه به گوگل دستور داد کسب و کار اپلیکیشن موبایل خود را اصلاح و برای کاربران اندروید، گزینه‌های بیشتری برای دانلود برنامه و پرداخت پول درون برنامه‌ای، فراهم کند.

به گزارش بازار، این حکم که از سوی جیمز دوناتو، قاضی منطقه‌ای آمریکا در سانفرانسیسکو صادر شد، بر تغییراتی تاکید کرد که گوگل باید برای باز کردن فروشگاه برنامه پرسود خود به روی رقابت بیشتر انجام دهد و امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های اندروید از منابع رقیب را فراهم کند.

در حکم دوناتو آمده است: گوگل به مدت سه سال نمی‌تواند استفاده از روش‌های پرداخت درون‌برنامه‌ای را ممنوع کند و باید به کاربران اجازه دهد تا پلتفرم‌ها یا فروشگاه‌های رقیب اپلیکیشن اندرویدی شخص ثالث را دانلود کنند.

این حکم، پرداخت به سازندگان دستگاه برای پیش‌نصب اپلیکیشن فروشگاه برنامه‌ «گوگل پلی» و به اشتراک گذاشتن درآمد حاصل از این فروشگاه با سایر توزیع‌کنندگان برنامه را برای گوگل قدغن می‌کند.

گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد برای تجدیدنظر در این حکم، به دادگاه تجدیدنظر ناحیه نهم واقع در سانفرانسیسکو درخواست می‌دهد و از دادگاه‌های آمریکا می‌خواهد اجرای حکم دوناتو را در انتظار تجدیدنظر متوقف کنند.

گوگل اعلام کرد: در نهایت، اگرچه این تغییرات احتمالا خواسته شرکت ناشر بازی «اپیک گیمز» را برآورده می‌کند، اما باعث ایجاد طیفی از پیامدهای ناخواسته می‌شود که به مصرف‌کنندگان، توسعه‌دهندگان و سازندگان دستگاه‌های آمریکایی آسیب می‌رساند.

تیم سویینی، مدیرعامل «اپیک گیمز»، روز دوشنبه در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: حکم دوناتو، «خبر بزرگی» است و فروشگاه «اپیک گیمز» و سایر فروشگاه‌های برنامه در سال ۲۰۲۵ به «گوگل پلی» خواهند آمد.

سوینی گفت: توسعه دهندگان اپلیکیشن، سازندگان فروشگاه و سایرین، سه سال فرصت دارند تا یک اکوسیستم اندرویدی درخشان و و رقابتی بسازند که گوگل نتواند آن را متوقف کند.

در پی اعلام این حکم، سهام آلفابت که شرکت مادر گوگل است، در معاملات روز دوشنبه ۲.۵ درصد کاهش یافت و در ۱۶۴.۳۹ بسته شد.

دوناتو گفت: دستور او از اول نوامبر اجرایی خواهد شد و به گوگل زمان می‌دهد تا توافق‌ها و شیوه‌های فعلی خود را مطابقت دهد. شکایت «اپیک گیمز» که در سال ۲۰۲۰ تنظیم شد، گوگل را متهم کرد در نحوه دسترسی مصرف کنندگان به اپلیکیشن‌ها در دستگاه‌های اندروید و نحوه پرداخت آنها برای تراکنش‌های درون برنامه‌ای، انحصار ایجاد کرد.

این شرکت در دسامبر سال ۲۰۲۳، هیئت منصفه را متقاعد کرد گوگل به‌طور غیرقانونی رقابت را از طریق کنترل‌های خود بر توزیع اپلیکیشن‌ها و پرداخت‌ها سرکوب کرده است و راه را برای دستور دوناتو هموار کرد.

گوگل با این استدلال که این اصلاحات پرهزینه، بیش از حد محدودکننده هستند و می‌توانند به حریم خصوصی و امنیت مصرف‌کننده آسیب بزنند، از دوناتو خواسته بود تا اصلاحات درخواستی «اپیک گیمز» را رد کند اما قاضی، این استدلال‌ها را در جلسه اوت رد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، در یک پرونده ضد انحصارطلبی جداگانه در واشنگتن، آمیت مهتا، قاضی منطقه‌ای آمریکا، در پنجم اوت برای وزارت دادگستری آمریکا حکم داد و اعلام کرد گوگل به طور غیرقانونی جستجوی وب را در انحصار خود درآورده و میلیاردها دلار برای تبدیل شدن به موتور جستجوی پیش فرض اینترنت در دستگاه‌های کاربران هزینه کرده است.

کد خبر: ۳۰۶٬۹۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha