۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
نتانیاهو و اعلام «جنگ رستاخیز» با نگاه آخرالزمانی

نتانیاهو و اعلام «جنگ رستاخیز» با نگاه آخرالزمانی

نتانیاهو یک سکولار راستگرای تندرو است، اما پیشنهاد تغییر نام جنگ و رویکرد او نشان از چرخش افکار او به سمت راست مذهبی افراطی دارد.

بازار؛ یادداشت ارسالی: در رسانه ها اعلام شد که نتانیاهو پیشنهاد تغییر نام جنگ از «شمشیرهای آهنین» به «جنگ قیامت» را مطرح کرده است. جنگ قیامت هم یعنی نگاهی آخرالزمانی به جنگ کنونی و تحولات جاری. واقعیت هم این است که بدون این نامگذاری، آنچه در طول یک سال اخیر در غزه و اخیرا در لبنان رخ داده و می‌دهد، صحنه‌های یک نبرد آخرالزمانی است. اما این که نتانیاهو پس از یک سال درصدد انتخاب این نام برای جنگ کنونی است، به این معناست که اولا او فعلا قصد کوتاه آمدن ندارد و به جنگ از منظری آخرالزمانی می‌نگرد. ثانیا این که «شمشیرهای آهنین» نتوانسته است که اهداف را محقق کند و چاره کار را در لعاب مذهبی و ایدئولوژیک دادن جنگ و ریختن بیشتر خون مردم غزه و لبنان دیده است. نتانیاهو در اصل یک سکولار راستگرای تندرو است، اما پیشنهاد تغییر نام جنگ و رویکرد او در سالیان اخیر نشان از چرخش افکار او به سمت راست مذهبی افراطی دارد که جنگ یاجوج و ماجوج در ادبیات دینی یهود ستون اندیشه دینی این جریان را تشکیل می‌دهد.

حمایت بی‌چون و چرای آمریکا از اسرائیل نیز ریشه در همین باور آخرالزمانی اوانجلیست‌های آمریکا (متنفذترین گروه مسیحی) دارد که به نابودی فلسطین و مخالفان اسرائیل برای فراهم کردن شرایط ظهور مسیح و آغاز دوره آخرالزمان عقیده دارند. اوانجلیست‌ها در دو حزب آمریکا به ویژه جمهوری‌خواهان نفوذ دارند و عمده آن‌ها طرفدار دونالد ترامپ هستند.

جریان مسیحی صهیونیستی و لابی یهودی اسرائیلی دو بال هدایتگر سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا هستند. مواضع اوانجلیست‌ها حتی تندتر از لابی یهودی است. مخلص کلام این که جنگ «قیامت» نتانیاهو یعنی جنگ بقا و سرنوشت اسرائیل و رفتن تا آخر به منظور تحقق پیروزی و تضمین بقا و آینده و تزریق این حس به اسرائیلی‌ها که با تهدید وجودی مواجه هستیم. چنین جنگ‌هایی با عقبه ایدئولوژیک بی‌قاعده‌ترین جنگ‌ها و غیراخلاقی‌ترین آن‌هاست. از این منظر، واقعا باید بیش از قبل برای آینده منطقه و جهان نگران بود. این تفکر آخرالزمانی حتی ابایی از استفاده از بمب اتم هم ندارد. این تغییر نام شباهت بسیاری با نگاه تورات و تحقق وعده ارض موعود را دارد. این نبرد صرفا تقابل دولت پادگان رژیم صهیونیستی با فلسطین نیست، بلکه ورود به فاز نظم نوین جهانی با راهبرد تمدنی یهود مبنی بر تصرف نیل تا فرات است. البته این مساله، تازگی ندارد و رئیس سابق موساد عنوان کرده بود: کابینه نتانیاهو به دنبال جنگ آخرالزمانی یاجوج و ماجوج هستند. لازم به ذکر است این جنگ، عقیده یهودی است برای تسریع در ظهور «ماشیح».

سابق بر این موشه یعلون وزیر سابق دفاع اسرائیل نیز از تلاش های اعضای کابینه برای این نبرد آخرالزمانی پرده برداشته بود. شائول موفاز، یهودی ایرانی‌تبار که به امید داشتن یک زندگی آرام به فلسطین مهاجرت کرده است، نیز پیش از این مخالفت خود را با اقدامات نتانیاهو، ابراز داشته است: «جنگ با ایران، تمام وجود نتانیاهو را فراگرفته است؛ انگیزه‌اش هم دینی است».

کد خبر: ۳۰۶٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha