۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
مطالبات تایرسازان از خودروسازان بیشتر از ۳ همت| شستا حامی طرح های توسعه بارز 
عضو انجمن صنفی صنعت تایر در گفتگو با بازار؛  

مطالبات تایرسازان از خودروسازان بیشتر از ۳ همت| شستا حامی طرح های توسعه بارز 

میرزایی عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران به بازار گفت: براساس آخرین آمار صنعت تایر کشور حدود ۳ و نیم همت از خودروسازان طلب دارد، از این حجم حدود یک و نیم همت مطالبات گروه صنعتی بارز است.

امید محمدی؛ بازار: صنایع خودروسازی درحالی با بحران ارزی و چالش های عدیده تامین مواد اولیه مواجه هستند که سید محمد اتابک، وزیر صمت تاکنون معاونین خود در وزارتخانه متبوعش را معرفی نکرده و تغییری در سیاست های صنایع خودروسازی اینجور نکرده است. این رفتار توام با سهل انگاری در سیاستگذاری صنعتی، شش ماهه دوم سال جاری را برای صنایع خودروسازی به ویژه تایرسازان سخت تر از گذشته خواهد کرد. مزید اطلاع وزیر صمت دولت چهاردهم باید یادآور شد که لاستیک خودرو به عنوان کالای استراتژی در چرخه حمل و نقل محسوب می شود و هر نوع اختلال در تولید، تامین یا عرضه می تواند آسیب جدی به حمل و نقل وارد کند. از همین رو
جهت بررسی وضعیت فعلی بازار و تولید لاستیک خودرو با جمال میرزایی عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران و مدیرعامل گروه صنعتی بارز به گفت و گو پرداختیم؛

* در حال حاضر وضعیت تولید و تامین مواد اولیه در صنعت تایر کشور چگونه است؟

متاسفانه صنعت تایر کشور شرایط مناسبی در تامین ارز، تهیه مواد اولیه و دریافت مطالبات از خودروسازان با چالش جدی مواجه است، این مساله سبب شده برخی از تایرسازان مانند گروه صنعتی بارز با افت تیراژ ۳ هزار تنی در سال جاری مواجه باشد.

* به مطالبات تایرسازان از خودروسازان اشاره داشتید، در حال حاضر حجم مطالبات تولیدکنندگان لاستیک خودرو از تایرسازان چه مقدار شده است؟

براساس آخرین آمار صنعت تایر کشور حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارد، از این حجم حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات گروه صنعتی بارز از خودروسازان است.

سهامداران گروه صنعتی بارز یعنی شستا و گروه توسعه حامی طرح های توسعه هستند

* باتوجه به اینکه گروه صنعتی بارز مطالبات قابل توجهی از خودروسازان داشته و چالش در تامین ارز و مواد اولیه دارد، در سال جاری طرح های توسعه گروه صنعتی شما اجرا خواهد شد؟

در تلاش هستیم تا طرح های توسعه بارز کرمان و بارز کردستان بزودی به نتیجه برسد، متاسفانه پیش برد این پروژه ها با چالش تخصیص و تامین ارز جهت خرید ماشین آلات مواجه است. در حال حاضر صنعت تایر برای خرید ماشن آلات نمی تواند ارز تامین کند، البته با محمد صادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در وزارت صمت جلسه ای در خصوص تخصیص ارز این موضوع داشتیم. در اینجا باید یاد آور شد که سهامداران گروه صنعتی بارز یعنی شستا و گروه توسعه حامی طرح های توسعه هستند.

مطالبات تایرسازان از خودروسازان بیشتر از ۳ همت| شستا حامی طرح های توسعه بارز 

* جلسه ای که در وزارت صمت با قائم مقام وزیر داشتید فقط مربوط به تخصیص ارز بوده است؟ آیا تاکنون تامین ارزی برای واردات ماشین آلات تولید داشتید؟

در وزارت صمت علاوه بر بحث تخصیص ارز جهت واردات ماشین آلات پیگیر چالش های مالی و سرمایه درگردش نیز بودیم، براساس وعده های که داد شد؛ امیدواریم بزودی دستورات قائم مقام وزیر صمت سبب رفع موانع تولید شود. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت که تاکنون ۸ میلیون دلار ارز تامین شده و منتظر تایید وزیر صمت جهت واردات ماشین آلات هستیم.

* در حال حاضر وضعیت بازار تایر به چه شکل است، آیا طی ماه های آتی شاهد گرانی تایر خواهیم بود؟

در حال حاضر بازار لاستیک خودرو وضعیت آرامی دارد چرا که عرضه و تقاضا برای تایر خودروهای سواری به تعادل رسیده است. اما تایرهای باری و اتوبوسی با رانت واردات مواجه است و این مساله سبب عدم فروش محصولات داخلی شده است. انتظار ما از وزارت صمت دولت چهاردهم حذف رانت واردات و تعیین تعرفه ۳۲ درصدی برای واردات لاستیک خودرو است. تولیدکنندگان لاستیک خودرو مواداولیه داخلی مانند محصولات پتروشیمی را با قیمتی بسیار گران تر از نرخ جهانی خریداری می کنند، از سوی ارز برای تامین مواداولیه به صورت آزاد تهیه می شود، با چنین شرایطی توانی برای رقابت میان تولیدکننده و واردکننده در بازار تایر کشور باقی نمی ماند.

ابتدا باید اشاره داشت که بازرگانان داخلی به دنبال جایزه صادرات دولت چین هستند، براساس مقررات بازرگانی این کشور صادرات دارای جایزه ۱۰ درصدی است. این موضوع نخستین مشوق واردات بی رویه تایر است

* چرا واردات تایر به کشور در دولت سیزدهم نسبت به سایر دولت ها شتاب بیشتری گرفت؟ آیا منافع بازرگانان فقط در کشور تامین می شود؟

ابتدا باید اشاره داشت که بازرگانان داخلی به دنبال جایزه صادرات دولت چین هستند، براساس مقررات بازرگانی این کشور صادرات دارای جایزه ۱۰ درصدی است. این موضوع نخستین مشوق واردات بی رویه تایر است، مشوق دوم این مساله تخصیص ارز نیمایی است که سود واردات را بیشتر می کند. نهایتا با تعیین سود ۶ درصدی برای لاستیک خودرو و حدف تعرفه بازرگانی برای تایر باری و اتوبوسی، واردات بی رویه لاستیک خودرو به کشور در حال انجام است. در اینجا باید به متولیان صنعت تایر یادآور شد که سازندگان لاستیک خودرو در چین مواداولیه بسیار ارزان تر از تایرسازان داخلی تهیه می کنند.

کد خبر: ۳۰۶٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha