۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
بررسی تهدید و فرصت جمعیتی استان اصفهان با مروری بر گزارش مرکز ملی آمار
بازار گزارش می دهد؛

بررسی تهدید و فرصت جمعیتی استان اصفهان با مروری بر گزارش مرکز ملی آمار

اصفهان - گزارش مرکز ملی آمار درباره تخمین جمعیت کل کشور حکایت از جمعیت ۸۶ میلیون نفری در سال جاری است؛ نکته قابل توجه در این میان، کاهش نرخ رشد جمعیت است که می‌تواند در رشد اقتصادی تأثیر منفی بگذارد.

به گزارش بازار، بر اساس اطلاعات موجود جمعیت استان اصفهان در ابتدای سال ۱۴۰۲ برابر با پنج میلیون و ۳۴۹ هزار و ۸۱۸ نفر ثبت شده است که این مقدار حدود ۶.۲۹ درصد از کل جمعیت کشور را شامل می‌ شود.

با توجه به برآورد مرکز آمار ایران، جمعیت کشور در اول آبان ‌ماه سال ۱۴۰۳ به ۸۵ میلیون و ۹۶۱ هزار نفر خواهد رسید. با فرض حفظ این سهم جمعیتی، جمعیت استان اصفهان در سال ۱۴۰۳ حدود ۵ میلیون و ۴۱۰ هزار نفر تخمین زده می‌ شود.

طبق این آمار، کشور در سال ۱۴۰۳ دارای ۶۶ میلیون و ۲۰۷ هزار نفر جمعیت شهری (۷۷ درصد شهرنشین) و ۱۹ میلیون و ۷۵۴ هزار نفر جمعیت روستایی (۲۳ درصد روستانشین) خواهد بود که نشان‌ دهنده افزایش جمعیت شهری و تمرکز بیشتر بر توسعه زیرساخت‌ های شهری است. به علاوه، نسبت جنسی جمعیت کشور به گونه‌ ای است که به ازای هر ۱۰۰ زن، ۱۰۲ مرد وجود دارد. از نظر گروه‌ های سنی نیز حدود ۶۹.۷ درصد از جمعیت کشور در سن کار و فعالیت (۱۵ تا ۶۴ سال) قرار دارند که این نسبت برای استان اصفهان هم تأثیرگذار خواهد بود.

گزارش مرکز ملی آمار نشان می‌ دهد که رشد جمعیت کشور در دوره‌ های اخیر رو به کاهش بوده است به طوری که در دوره پنج ساله ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، رشد جمعیت سالانه ۰.۹۸ درصد ثبت شده است.

این نرخ برای دوره ۵ ساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ به میزان ۰.۷۲ درصد پیش‌بینی می‌ شود و این در حالی است که همین گزارش نشان می‌ دهد رشد جمعیت کل کشور در دوره پنج ساله ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ عدد ۱.۲۴ درصد را به ثبت رسانده است.

استان اصفهان به عنوان یکی از استان‌ های صنعتی و تولیدی کشور، با برخورداری از منابع انسانی جوان و فعال، پتانسیل بالایی در رشد اقتصادی دارد. این استان با برنامه‌ ریزی مناسب در سطح کلان و بهره‌ گیری از جمعیت فعال خود، می‌ تواند از فرصت‌ه ای موجود برای توسعه بیشتر استفاده کند

این کاهش رشد جمعیت می‌ تواند اثرات قابل‌ توجهی بر توسعه اقتصادی استان‌ ها از جمله استان اصفهان داشته باشد که نکته‌ ای منفی حساب می‌ شود اما در مقابل افزایش جمعیت شهری و جمعیت در سن کار فرصتی برای توسعه اقتصادی به شمار می‌آید.

پتانسیل بالای استان اصفهان در رشد اقتصادی

استان اصفهان به عنوان یکی از استان‌ های صنعتی و تولیدی کشور، با برخورداری از منابع انسانی جوان و فعال، پتانسیل بالایی در رشد اقتصادی دارد. این استان با برنامه‌ ریزی مناسب در سطح کلان و بهره‌ گیری از جمعیت فعال خود، می‌تواند از فرصت‌ های موجود برای توسعه بیشتر استفاده کند و در ارتقای سطح تولید و اشتغال کشور نقش مؤثری ایفا کند.

گزارش مرکز ملی آمار درباره تخمین جمعیت کل کشور حکایت از جمعیت ۸۶ میلیون نفری در سال جاری است؛ با توجه به جمعیت استان اصفهان در سال ۱۴۰۲، می‌توان تخمین زد که جمعیت اصفهان ۱۴۰۳ حدود ۵ میلیون و ۴۱۰ هزار نفر است. نکته قابل توجه در این میان، کاهش نرخ رشد جمعیت است که می‌تواند در رشد اقتصادی تأثیر منفی بگذارد.

کد خبر: ۳۰۶٬۴۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha