۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
کاهش ۲ درصدی قیمت تتر در ۲۴ ساعت گذشته| در دام نوسان گیران افزایش قیمت موقتی دلار نیفتید
شروع بازگشت قیمتها در بازار ارز آغاز شد؟

کاهش ۲ درصدی قیمت تتر در ۲۴ ساعت گذشته| در دام نوسان گیران افزایش قیمت موقتی دلار نیفتید

قیمت ارز طی چند روز اخیر در حالی بر مدار رشد قرار گرفت که به گفته کارشناسان این افزایش قیمت مقطعی و حاصل هیجانات گذرا ناشی از تنش های منطقه ای بدور از اثر پذیری مولفه های اقتصادی است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با خروج دلار از کانال ۵۹ هزار تومان در هفته های گذشته و افزایش نرخ آن که متاثر از تشدید تنش ها و اتفاقات سیاسی در منطقه به دنبال حمله موشکی رژیم صهیونیستی به لبنان و به شهادت رسیدن سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان همچنین شهادت سردار نیل فروشان، ایران نیز در اقدامی قاطع انتقام جویانه به گستاخی صهیونیست ها، قلب رژیم جعلی را با ۲۰۰ موشک هدف قرار داد و باران آتش بر سر آنان ریخت. این اقدام باعث شد تا برخی سفته بازان از موقعیت به وجود آمده برای بالا بردن نرخ ارز به سود خود سوء استفاده کنند. افزایش قیمتی که طبق گزارش های موجود هیچ مبنا و اساس اقتصادی ندارد و فقط حاصل مسائل سیاسی، تحولات در منطقه و جنگ در خاورمیانه است.

البته مردم بنا به تجربه ای که از سالهای گذشته در این زمینه دارند دیگر فریب چنین نرخ های بی منطق و غیر واقعی را نمی خورند، چرا که با ورود شوک های گذشته به بازار ارز، قیمت این کالا با رشد مواجه شد ولی این افزایش نرخ به صورت مقطعی بود و قیمت ها خیلی سریع به روال قبل برگشتند. اقدامی که به زیان برخی ها انجامید زیرا آنها با بی توجهی به وضعیت بازار دست به خرید ارز با قیمت بالا زدند که با برگشت قیمت ها دچار زیان شدند. در چنین شرایطی اکنون دیگر چون گذشته کسی اقدام به خرید ارز در مواقع ورود شوک به چنین بازاری را نمی کند.

نیاز متقاضیان واقعی به ارز همچنان در بازارهای رسمی تعریف شده به درستی تامین می شود، این مسئله باعث شده که تقاضای کاذبی برای تهیه انواع ارز در بازار رخ ندهد و دلالان سودجو نیز دیگر چون گذشته بازار را قرق نکنند زیرا آنها خیلی وقت است با عدم تقاضا غیر واقعی برای ارز مواجه اند

بازار ارز خالی از تقاضای کاذب

بازاری که مدت هاست به خوبی کنترل و نیاز متقاضیان واقعی به ارز نیز در بازارهای رسمی تعریف شده، همچنان به درستی تامین می شود. این مسئله باعث شده که تقاضای کاذبی برای تهیه انواع ارز در بازار رخ ندهد و دلالان سودجو نیز دیگر چون گذشته بازار را قرق نکنند زیرا آنها خیلی وقت است با عدم تقاضا غیر واقعی برای ارز مواجه اند به همین دلیل است که مدتهاست این بازار را ترک کرده اند و فقط تعدادی برای تامین مبالغ بسیار اندک ارز در قالب رابط بین خریدار و فروشنده فعالیت می کنند که البته با رصد سفت و سخت تامین ارز از سوی فروشندگان، این افراد نیز خیلی نمی توانند بازار را چون سنوات گذشته ملتهب کنند.

اینکه طی چند روز اخیر ۲ تا ۳ هزار تومان به قیمت دلار آن هم به شکلی غیر واقعی افزوده شده است، ناشی از جو سازی و هیجانی است که توسط برخی کانالهای تلگرامی نامعتبر سعی می شود قیمت ها در این بازار دچار تغییر و با افزایش بهاء همراه شود ولی با توجه به آگاهی مردم از وضعیت بازار همچنین تجربه ای که از فراز و نشیب قیمت ها در این بازار پس از ورود شوکهای سیاسی و بین المللی گذشته دارند، بنابراین سرمایه گذاری پرریسکی را در چنین بازاری به هیچ عنوان صلاح نمی دانند.

بعد از دستور پزشکیان مبنی بر همکاری فرزین و همتی در کنترل قیمت ها و نیز اخبار غیر رسمی مبنی بر تزریق ۱۰۰ میلیون درهم به بازار ارز و نشست غیر رسمی مقامات ایران و امریکا در عمان روند افزایش قیمت دلار در بازار آزاد متوقف و تا حدودی نزولی شده است به نحوی که در لحظه انتشار خبر قیمت تتر در صرافی نوبیتکس ۶۲۲۰۲ تومان می باشد که نشان از کاهش حدود ۲ درصدی قیمت ارز در ۲۴ ساعت گذشته دارد

تامین ارز متقاضیان واقعی در بازارهای رسمی برای جلوگیری از رشد قیمت

اظهار نظرهای متفاوتی در خصوص علل افت و خیز قیمت دلار یا انواع ارز بخصوص در زمانی که شوکی به این بازار وارد می شود مطرح است. برخی ها جلوگیری از افزایش نرخ ارز را در چنین شرایطی ناشی از اجرای سیاست هایی چون تامین ارز متقاضیان در بازار عنوان می کنند و معتقدند؛ ارزپاشی برای ممانعت از رشد قیمت این کالا آنگونه که به سرکوب قیمت منجر شود اشتباه است و به زیان اقتصاد کشور و حتی بازار می انجامد، بنابراین باید طوری بازار مدیریت و تحت کنترل قرار گیرد که جهش ارز به یک باره اتفاق نیفتد چرا که جمع کردن آن آسان نیست.

عده ای دیگر می گویند؛ اقدامات بانک مرکزی با کنترل بازار آن هم در شرایط کنونی اقتصاد رویکردی کار ساز و اصولی بوده و برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که در صورت ورود شوک های اقتصادی، سیاسی و بین المللی بازار به هم نریزد و رشد جهشی نرخ ارز اتفاق نیفتد. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی و بازار معتقدند؛ مدیریت بازار ارز باید به گونه ای باشد که همه جوانب در نظر گرفته شود یعنی طوری نباشد که برای جلوگیری از رشد نرخ ارز، ارز پاشی شود. از طرفی نیز تصمیم ها طوری اتخاذ نگردد که قیمت ها در بازار بدون کنترل، رشد فزاینده ای به خود گیرند و بازار از ریل اصلی خارج شود.

طی حدود ۲ سال اخیر سیاست های بانک مرکزی طوری بوده است که نرخ ارز در بازار رشد چندانی نداشته باشد، چنین تفکری در میان مدت می تواند اثر بخشی معکوسی را بر جای گذارد و ارز نتواند متناسب با رشد ذاتی خود حرکت کند، در این میان زمانی که اتفاقی سیاسی و ... رخ دهد نرخ ارز به یکباره جهشی خواهد شد

ضرورت حرکت نرخ ارز برای رسیدن به ارزش ذاتی خود!

برزو حق شناس، کارشناس بازار در گفتگو با خبرگزاری «بازار» اظهارداشت: اینکه طی چد روز گذشته قیمت ها در بازار ارز دچار تغییر و بر مدار رشد قرار گرفت بی تردید ناشی از تحولات اخیر در منطقه و تشدید تنش های سیاسی و بین المللی است که موجب شده قیمت ارز صعودی شود. البته این افزایش قیمت خیلی بالا نیست ولی به نظر می رسد کارگزاران و تصمیم گیران اقتصادی بخصوص سیاست گذاران بانک مرکزی بایستی با اقدامات کارشناسانه سعی بر سرکوب نرخ ارز نکنند تا در چنین شرایطی با کوجکترین شوکی قیمت ارز روندی افزایشی به خود گیرد و کار بانک مرکزی را در مدیریت نرخ آن در بازار سخت کند.

وی با بیان اینکه طی حدود ۲ سال اخیر سیاست های بانک مرکزی طوری بوده است که نرخ ارز در بازار رشد چندانی نداشته باشد، افزود: چنین تفکری در میان مدت می تواند اثر بخشی معکوسی را بر جای گذارد و ارز نتواند متناسب با رشد ذاتی خود حرکت کند، در این میان زمانی که اتفاقی سیاسی و ... رخ دهد نرخ ارز به یکباره جهشی خواهد شد. سیاستی که هم اکنون دکتر همتی وزیر اقتصاد بر آن تاکید دارد که چنانچه سرکوب نرخ ارز ادامه دار شود، تبعات منفی آن بیشتر از آن چیزی است که سیاست گذاران می خواهند قیمت ارز تدریجی افزایش نیابد.

گفتنی است بعد از دستور پزشکیان مبنی بر همکاری فرزین و همتی در کنترل قیمت ها و نیز اخبار غیر رسمی مبنی بر تزریق ۱۰۰ میلیون درهم به بازار ارز و نشست غیر رسمی مقامات ایران و امریکا در عمان روند افزایش قیمت دلار در بازار آزاد متوقف و تا حدودی نزولی شده است به نحوی که روز گذشته برای مدتی قیمت تتر به کانال ۶۱ هزار تومان بازگشت اما در لحظه انتشار خبر قیمت تتر در صرافی نوبیتکس ۶۲۲۰۲ تومان می باشد که نشان از کاهش حدود ۲ درصدی قیمت ارز در ۲۴ ساعت گذشته دارد.

اغلب کارشناسان بر این باورند در شرایط فعلی اقتصاد کشور چنانچه قیمت ارز افزایشی شود، فشار زیادی به مردم و بخش تولید وارد می شود و اثرات سیاست حرکت در مسیر کاهش نرخ تورم نیز خنثی خواهد شد

ضرورت مدیریت قیمت ارز در بازار در شرایط نامساعد اقتصادی کشور

بنا به این گزارش، اغلب کارشناسان بر این باورند در شرایط فعلی اقتصاد کشور چنانچه قیمت ارز افزایشی شود، فشار زیادی به مردم و بخش تولید وارد می شود و اثرات سیاست حرکت در مسیر کاهش نرخ تورم نیز خنثی خواهد شد. حال از آنجایی که نهاد ناظر پولی یعنی بانک مرکزی نسبت به بازار ارز شناخت کافی را کسب کرده در صدد است تا با مدیریت بازار ارز معادلات برنامه کاهش نرخ تورم به هم نریزد و از طرفی رشد نرخ دلار یا انواع ارز اقتصاد خانوارها را با چالش جدی مواجه نکند.

طبق گفته خبرگان اقتصادی چنانچه مدیریت خوب بازار ساز نبود، حوادثی که در چند روز گذشته روی داده است، می‌توانست قیمت ارز را به شکل سرسام آوری افزایش دهد. این در حالی است که هم اکنون با فروکش شدن تحولات منطقه قیمت ارز مسیر عقب گرد را با روندی تدریجی کندی در پیش گرفته است و این احتمال وجود دارد که قیمت ها طی چند روز آینده البته اگر اتفاق خاصی رخ ندهد به روال گذشته برگردد و نرخ دلار حداقل در کانال ۶۰ هزار تومان باقی بماند. موضوع دیگر که می تواند بر کاهش نرخ ارز تاثیر گذار شود تقویت روابط دیپلماسی با کشورهای همجوار است آنگونه که روز گذشته رئیس جمهور کشورمان از رایزنی برای آزاد سازی ۶ میلیارد دلار ارز بلوکه شده ایران در کشور قطر خبر داده است و این مسئله می تواند بر کاهش نرخ ارز تاثیر گذار شود.

کد خبر: ۳۰۶٬۳۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha