۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
احتمال شکست سطوح حمایتی بورس با افزایش تنش‌ها
بازار وضعیت بازار سهام در هفته اخیر را بررسی کرد

احتمال شکست سطوح حمایتی بورس با افزایش تنش‌ها

برخی کارشناسان معتقدند که احتمال شکست سطوح حمایتی بورس با افزایش تنش‌ها وجود دارد. به همین دلیل همچنان تقاضا برای صندوقهای طلا صعودی افزایشی خواهد بود.

بازار؛ گروه بورس: بازار سهام در هفته گذشته تحت تاثیر ریسک های سیاسی روند نزولی داشته است. اما به دلیل محدودیت دامنه نوسان تا حدودی اثر هیجان روانی بازار کنترل شده است. اما در هفته آینده وضعیت بازار بسیار تعیین کننده خواهد بود.

شاخص کل در نزدیکی مقاومت کوتاه مدت خود وارد یک روند اصلاحی شده است. شاخص هم‌وزن نیز در نزدیکی حمایت کوتاه مدت خود قرار دارد. اما به دلیل افزایش ریسک‌های سیاسی شکست رو به پایین حمایت بسیار جدی است. به همین دلیل روند کوتاه مدت آن احتمالا نزولی خواهد بود. در آخرین روز معاملاتی نیز نمادهای شاخص‌ساز عرضه بیشتری به نسبت نمادهای کوچک و متوسط داشته‌اند. به همین دلیل احتمال اینکه شاخص افت کند بیشتر است.

محمود مرادی معتقد است که در مقطع کنونی صندوقهای درآمد ثابت ریسکی ندارد و مانند بانک سرمایه مردم در آنجا امن است. چراکه دارایی آنها بیشتر اوراق دولتی یا شرکت و شهرداری‌ها است. صندوقهای طلا نیز بیشتر شمش، سکه و پول نقد است که در انبار بانک‌ها یا بورس کالاست که کاملا امن خواهد بود

محمود مرادی کارشناس بازار مالی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر قیمت جهانی اونس با وجود حمله ایران به اسرائیل تغییر چندانی نداشته است، گفت: این مسأله نشان میدهد که رشد قیمت اونس در آستانه حمله اسرائیل به لبنان پیشخور کرده است.

او افزود:هرچند رشد بورس چین خبر از افزایش تقاضا کامودیتی ها دارد. این مسأله می‌تواند رشد قیمت کامودیتی ها را به همراه داشته باشد. اما در مقابل اتفاقاتی که اخیرا در منطقه افتاده افت بازار سهام رخ داده است. در مقطع کنونی صندوقهای درآمد ثابت ریسکی ندارد و مانند بانک سرمایه مردم در آنجا امن است. چراکه دارایی آنها بیشتر اوراق دولتی یا شرکت و شهرداری‌ها است. صندوقهای طلا نیز بیشتر شمش، سکه و پول نقد است که در انبار بانک‌ها یا بورس کالاست که کاملا امن خواهد بود.

مرادی با تاکید بر اینکه فعلا روند بازار مثبت نیست با وجود اینکه نمادهای ارزنده در بازار سهام است، تصریح کرد: در چند وقت اخیر افزایش عرضه سهام در بازار باعث شده که ارزش نمادها کاهش پیدا می کند. در مقطع کنونی استراتژی معامله‌گرها نخست باید حفظ ارزش پول باشد. به همین دلیل در شرایط کنونی باید سرمایه‌گذاران در چینش پرتفو توجه کنند. این افراد باید دارایی خود را به یک نسبت مشخص تعیین کنند. به عبارت دیگر بخشی از پرتفوی خود را طلا، املاک و سهام قرار دهند. به همین دلیل باید به زمان ورود پول به بورس توجه کنند.

همچنین او تصریح کرد: بازار سهام ریسک دارد و محدود شدن دامنه نوسان نباید خیلی طولانی محدود شود همانطور که سایر بازارها معاملات آن محدودیتی ندارد. این موضوع نقدینگی بازار معاملات را افزایش می‌دهد.

در هفته اخیر ارزش معاملات خرد روزانه حدود میلیارد تومان به ثبت رسانده که نسبت به میانگین هفتگی، ۳۲ درصد و نسبت به میانگین ماهانه ۴۷ کاهش داشته است. در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی به ارزش ۴۴۰۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. در یک هفته گذشته بر شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است. در روز پایانی هفته ارزش صف‌های فروش با افزایش ۹۶۵ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده ۳۱۳۰ میلیارد تومان قرار گرفت.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۳۱۰۰ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است.

صندوق‌های طلا کماکان مقصد پولهای بزرگ

در شرایط تورمی مهمترین سیاست اقتصادی کشور، افزایش نرخ بهره است. به همین دلیل در شش ماه گذشته نرخ اخزا از حدود ۲۸ درصد به ۳۵ درصد رسید. هرچند تا دامنه ۲۸ درصد کاهش پیدا کرده بود اما دوباره در هفته گذشته به مرز ۳۲ درصد رسید. در حال حاضر موضوع کسری بودجه نیز به عنوان یک چالش جدی در اقتصاد کشور مطرح است و میتواند در نرخ اوراق موثر باشد.

حسن کاظم‌زاده، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: علی‌رغم کاهش هیجان مثبت بعد از حمله موشکی ایران، صندوق‌های طلا کماکان مقصد پولهای بزرگ هستند که از ترس افزایش تنش‌های سیاسی است. از این رو سرمایه های مردم به دارایی امن پناه می‌برند.

او افزود: با افزایش شدت درگیری در لبنان احتمال حمله زمینی اسرائیل به این کشور و پاسخ به ایران نیز پیدا کرده است. هر چند دلار رفتار دیگری را نشان می‌دهد. البته این را هم یادآوری کنیم همیشه واکنش دلار واکنش واقعی و درست‌تری بوده است.

بهترین استراتژی برای معاملات بورس

به طور کلی بازار در حال حاضر از ترس تحولات سیاسی و البته با توجه به دامنه فعلی، تماشاچی بودن را انتخاب کرده است. عاملی که بخواهد بازار را به جلو هل بدهد پیدا نمی‌شود.

بسیاری بر این عقیده‌اند این محافظه‌کاران‌ترین و محتاطانه‌ترین کاری است که می‌شود کرد و حداقل کاریست که انجام داد. اولویت با ضرر نکردن و خنثی کردن فشارهای سیاسی بر بازار است. در این راه قطعا نقدشوندگی قربانی می‌شود ولی کسی ضرر نخواهد کرد یا حداقل خیلی ضرر نخواهد کرد. راه دیگر اینکه کمی محافظه کاری را کنار گذاشته و افزایش حجم معاملات بازار را به نقاط منطقی برای خرید می‌رساند و گردش خوبی را ایجاد می‌کند

این عدم جریان ورود پول به واسطه نرخ سود بالا و عدم سرعت رشد نیما یکی از چالش‌های مهم فعلی بازار شده که بسیاری به آن اذعان دارند اما برای آن راه حلی پیدا نمی‌کنند چرا چون از دست بازار خارج است. انتظارات زیاد سهامداران از اخبار مهم صنایع در حال حاضر برآورده نشده است. از طرف دیگر صحنه بازار پر از شوک‌های منفی شده و جریان نقدینگی بهم ریخته است.

محافظه کارانه‌ترین تصمیم سهامداران این است که هفته بعد دامنه نوسان همین یک باقی بماند و پیش برود و با افت حجم معاملات، فشار فروش کاهش یابد. بسیاری بر این عقیده‌اند این محافظه‌کاران‌ترین و محتاطانه‌ترین کاری است که می‌شود کرد و حداقل کاریست که انجام داد. اولویت با ضرر نکردن و خنثی کردن فشارهای سیاسی بر بازار است. در این راه قطعا نقدشوندگی قربانی می‌شود ولی کسی ضرر نخواهد کرد یا حداقل خیلی ضرر نخواهد کرد. راه دیگر اینکه کمی محافظه کاری را کنار گذاشته و افزایش حجم معاملات بازار را به نقاط منطقی برای خرید می‌رساند و گردش خوبی را ایجاد می‌کند.

کد خبر: ۳۰۶٬۲۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha