۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
پس لرزه یک پیامک «یک میلیارد تومانی» | دردسرهای نهضت ملی مسکن
بازار بررسی کرد؛  

پس لرزه یک پیامک «یک میلیارد تومانی» | دردسرهای نهضت ملی مسکن

شاهرود- طی روزهای اخیر صحبت‌هایی مبنی بر آورده یک میلیارد تومانی نهضت ملی مسکن در استان سمنان به گوش می‌رسد و عجیب اینکه مسئولان آن را تکذیب هم نکرده‌اند!  

بازار، گروه استان‌ها: نهضت ملی مسکن در ادامه طرح مسکن های دولتی می کوشد تا هزینه زمین را از سبد خانوار کم کند تا در نهایت فاصله مردم تا خانه دار شدن کاهش پیدا کرده و مردم بتوانند علیرغم درآمد و پس انداز کمتر، مالک خانه شوند این طرح در ابتدای دولت احمدی نژاد با عنوان مسکن مهر وارد کار شد اما در اجرا نتوانست آنطور که باید و شاید موفقیت هایی کسب کند.

مسکن مهر هم مانند نهضت ملی مسکن بر مبنای حذف قیمت زمین، اعطای زمین دولتی و همچنین ترکیبی از آورده مردم و تسهیلات بانکی بود که در عمل به واسطه واگذاری امور به پیمانکاران در برخی شهرستان های استان سمنان مانند دامغان و شاهرود هنوز هم تحویل مردم نشده است!

شرایطی که یکباره عوض شد!

در دولت روحانی به واسطه شرایط حاکم بر مسکن مهر، مقرر شد که ریسک ورود در این باتلاق به جان خریده نشود و حدالامکان همان مسکن های دولت قبل تکمیل و تحویل مردم شود که آن هم چندان مورد اقبال از سوی دولت و به خصوص وزارت راه و شهرسازی قرار نگرفت.

یک کارشناس: دولت رئیسی در ورود به کار دریافت که ساخت مسکن و تامین زمین به این آسانی ها هم نیست و وعده یک میلیون مسکن در سال قدری خوشبینانه بود

با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی و شعار چهار میلیون مسکن، مسکن دولتی وارد فاز جدید شد، یکبار دیگر علیرغم تمام تجربه های ناموفق مردم در زمینه مسکن مهر، باز هم شاهد استقبال مردم از این طرح بودیم و در یک معنی می توان گفت مردم برای دریافت فرم نهضت ملی مسکن «هجوم» آوردند.

پس لرزه یک پیامک «یک میلیارد تومانی» | دردسرهای نهضت ملی مسکن

اشتباه محاسباتی

اما آنطور که کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: دولت شهید رئیسی دو موضوع را مد نظر قرار نداده بود نخست اینکه ساخت چهار میلیون مسکن به این شرط امکان پذیر است که نرخ مصالح و ساخت و ساز و در یک معنی، تورم ثابت مانده و یا دست کم افزایش جهشی نداشته باشد زیرا اورده ۲۰۰ میلیون تومانی مردم با ۴۰۰ میلیون تومانی وام در صورتی می تواند برای ساخت خانه ۹۰ متری کافی باشد که خانه در همان لحظه ساخته شود وگرنه دو سال بعد با این آورده نصف همان خانه را هم نمی توان ساخت.

محمد باقری بیان می کند: دومین محاسبه ای که دولت شهید رئیسی نکرده بود، دشواری ساخت خانه و تامین زمین در بسیاری از نقاط کشورمان مانند همین استان سمنان بود دولت فکرش را نمی کرد که تامین زمین هایی که ظاهرش به بیابان و زمین بایر می خورد تا این میزان سخت و وقت گیر باشد و در همین فاصله که استانداران در تامین زمین می کوشیدند یکباره تورم افزایش یافت و حالا آورده مردم و میزان تسهیلات جوابگوی ساخت خانه نمی شد.

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان: وزیر جدید راه و شهرسازی بسیار در تلاش است که وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن مصوب شود

وی افزود: نباید فراموش کرد که در این بین، حذف ارز ترجیحی و یکباره تورم افسار گسیخته آن هم در دولت سیزدهم رقم خورد تاجایی که برای مثال گوشت که در پایان دولت روحانی ۱۴۵ هزار تومان بود به ۷۰۰ هزار تومان افزایش قیمت یافت و این امردر تمام مسائل تاثیرگذار شد.

شائبه یک میلیارد تومانی

این کارشناس همچنین گفت: نهضت ملی مسکن در ابتدا با تسهیلات ۳۰۰ و ۴۰۰ میلیون تومانی بعلاوه آورده های مردم که در اقساط ۴۵ میلیون تومانی بود برنامه ریزی شد موضوعی که همان ابتدا هم شائبه هایی درباره آن مطرح بود مثلا اینکه چطور می توان ۱۰۰ متر مربع خانه ای را با ۴۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومان ساخت اما به هر صورت دولت اعتقاد داشت که می توان این کار را صورت داد.

باقری افزود: دولت رئیسی در ورود به کار دریافت که ساخت مسکن و تامین زمین به این آسانی ها هم نیست و وعده یک میلیون مسکن در سال قدری خوشبینانه بوده است اما به هر روی مردم از آن استقبال کرده بودند و نمی شد کاری در این زمینه صورت نگیرد شاهد مثال آن صحبت های استاندار سمنان در سال ۱۴۰۱ است که اعلام کرد «تصور عامه این است که سمنان وسیع و پر از بیابان و زمین است اما شاید کسی باور نکند که بزرگترین مشکل ما در نهضت ملی مسکن فقدان زمین بود!

وی در ادامه بیان کرد: این مشکل اما سبب شد تا نهضت ملی مسکن استان سمنان در عمده بخش ها به سال دوم دولت شهید رئیسی بیافتد و تورم یکباره بهای ساخت خانه را افزایش داد سال سوم کار به جایی رسید که مردم دیدند اگر تسهیلات مسکن را دو برابر هم کنند بازهم نمی توانند خانه بسازند و همین امر به یک معضل بزرگ بدل شد. چند روزی است که متقاضیان نهضت ملی مسکن به خصوص در شرق استان سمنان اعلام می دارند که به آنها گفته شده باید یک میلیارد تومان آورده داشته باشند مردمی که به عقیده آنها اگر توان تامین یک میلیارد تومان پول را داشتند چرا در نهضت ملی مسکن نام نویسی می کردند!

پس لرزه یک پیامک «یک میلیارد تومانی» | دردسرهای نهضت ملی مسکن

نه تائید نه تکذیب!

امیر عمیدی مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان درباره این شائبه اعلام کرده است: آورده متقاضی و تسهیلات بانکی دو بالی هستند که در ابتدای امر هم برای نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم تدارک دیده شده بود که مردم بتوانند با آن مالک خانه با زمین اختصاصی دولت شوند.

عمیدی با بیان اینکه اساس پروژه های نهضت ملی مسکن بر مبنای قیمت تمام شده است و متقاضیان هم در بدو ورود این را می دانستند، تاکید کرد:پیرامون آورده مردم در روزهای اخیر صحبت هایی شده اما باید گفت تصمیماتی از این دست در تمام کشور یکسان است و تنها میزان آورده اشخاص در شهرها و روستاها تفاوت هایی دارد اما درباره یک میلیارد تومانی که بیان می شود، هنوز تصمیمی برای تعیین این میزان آورده از سوی مردم شاهرود و میامی گرفته نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان: ۱۵ درصد مردم هستند که مشکل تامین آورده را دارند

وی با بیان اینکه وزیر جدید راه و شهرسازی بسیار در تلاش است که وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن مصوب شود، افزود: افزایش میزان تسهیلات قطعاً به مردم هم کمک خواهد کرد که آورده شان را کاهش داده و مشکل متقاضیان هم کمتر شود از طرف دیگر دولت برای دهک های یک الی چهار، دولت پیش بینی هایی کرده تا بتوانیم کمک هایی را به آنها کنیم.

مردم بلاتکلیف ماندند

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان با بیان اینکه ۱۵ درصد مردم هستند که مشکل تامین آورده را دارند و مابقی مشکل خاصی در این زمینه ندارند، گفت: برای مثال در شهرستان های شاهرود ۸۵ درصد از مردم پرداخت های به موقع داشته و با روند پروژه نهضت ملی مسکن پیش می روند.

این اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان نه تنها سوال مردم را جواب نداد بلکه شائبه ها پیرامون آورده یک میلیارد تومانی را بیشتر هم کرد! امروز بیش از هر زمان دیگری مردم در سردرگمی هستند که آیا قرار است یک میلیارد تومان آورده برای نهضت ملی مسکن داشته باشند!؟ باید منتظر ماند و دید که آیا دولت می تواند در زمینه حل مشکلات مردم در زمینه نهضت ملی مسکن اقدامی عاجل صورت دهد؟

کد خبر: ۳۰۶٬۲۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha