۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰
تأثیر حمله موشکی ایران به اسرائیل بر قیمت آهن

تأثیر حمله موشکی ایران به اسرائیل بر قیمت آهن

سه‌شنبه شب، دهم مهرماه، ایران در پاسخ به حملات اسرائیل به اهداف مختلفی در لبنان و سوریه که منجر به شهادت حسن نصرالله و یک سردار سپاه ایرانی شده بود، عملیاتی با نام وعده صادق ۲ را اجرایی کرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس: عصر روز سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ایران با ۴۰۰ موشک هایپرسونیک فتاح، به اهدافی در اسرائیل حمله کرد. این حمله از شهرهای مختلف انجام شد و تمام رسانه‌های خبری جهان آن را پوشش دادند. ایران اعلام کرده است این حمله در پاسخ به تجاوزات مکرر اسرائیل به نیروهای ایرانی و نقض قوانین بین‌المللی انجام شده است و تهدید کرده است که رژیم صهیونیستی نباید به این اقدام پاسخ دهد.

آنچه در این میان برای فعالان اقتصادی مهم است این است که شاخص قیمت کالا و خدمات، ارز، انرژی و دیگر موارد چه تغییری خواهد کرد. بسیاری از فعالان بازار صبح روز چهارشنبه در حالی روز کاری خود را شروع کردند که نگران تأثیر حمله موشکی ایران به اسرائیل بر قیمت‌ها بودند.

فعالان بازار آهن هم این سؤال مهم را مطرح می‌کنند که تأثیر حمله موشکی ایران بر بازار آهن و قیمت آهن آلات چیست؟ آیا مانند ابتدای هفته با شوک قیمتی روبه‌رو خواهیم شد که فقط مدت کوتاهی ادامه پیدا می‌کند یا باید خود را برای یک فرآیند افزایشی مستمر آماده کنیم؟ در این مقاله، با نگاهی به تأثیر رویدادهای اخیر در بازارهای جهانی مانند قیمت نفت و طلا به این سوالات پاسخ می‌دهیم و سعی می‌کنیم ببینیم در آینده بازار آهن‌آلات (تیرآهن، ورق، میلگرد و…) چه روزهایی را در پیش خواهد داشت

تأثیر حمله موشکی ایران به اسرائیل در بازار جهانی

با انتشار اخبار حمله ایران به اسرائیل بازارهای مالی فوراً واکنش نشان دادند و تغییر قیمت‌های محسوسی را ثبت کردند. البته واکنش هیجانی همیشه در تمام بازارها از ارز دیجیتال گرفته تا طلا و نفت و بورس وجود داشته است و آنچه مهم است، فرآیند ثابت بعد از افت معاملات هیجانی است. با این حال، چند نمونه از واکنش‌ها از این قرار بود

قیمت نفت جهش کرد

بعد از بازتاب اخبار حمله موشکی ایران به اسرائیل در رسانه‌های بین‌المللی، اولین واکنش بازار، افزایش قیمت نفت بود؛ هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) با افزایش قیمت حدود ۵ دلاری به قیمت ۷۱.۳۱ دلار برای هر بشکه رسید و نفت برنت دریای شما هم ۴.۲ درصد گرانتر شد. در گزارشی که فوربز (Forbes) در این رابطه منتشر کرده است، آمده است که افزایش قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت از اکتبر ۲۰۲۳ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

تأثیر حمله موشکی ایران به اسرائیل بر قیمت آهن

با توجه به اینکه ایران با صادرات بیش از ۳ میلیون بشکه نفت در روز هفتمین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است و چهارمین دارنده بزرگ منابع نفتی دنیا و یکی از اعضای مهم اوپک (OPEC) است هرگونه رویدادی که بر میزان تولید یا صادرات نفت ایران اثر بگذارد، قیمت این حامل انرژی مهم را افزایش خواهد داد و این افزایش به دیگر کالاها در دنیا کشیده خواهد شد.

مسئله دیگر این است که منطقه خاورمیانه مرکز تجمع صادرکنندگان نفت جهان است و هرگونه تنش در این منطقه، می‌تواند به‌طور مستقیم بر قیمت نفت اثر بگذارد. از این روز نفت خام فوب خلیج فارس هم به بیش از ۸۰ دلار رسید.

رشد ۱ درصدی طلا

در پی انتشار اخبار جنگ موشکی ایران و اسرائیل، طلای جهانی واکنش هیجانی نشان داد و با افزایش ۱ درصدی به قیمت ۲۶۶۱ دلار و ۶۳ سنت برای هر اونس رسید. البته بازار طلای جهانی هنوز مسیر زیادی تا رسیدن به قیمت اوج خود دارد. هر اونس طلا در ۲۶ سپتامبر امسال یعنی تنها چند روز پیش، به قیمت ۲۶۸۵ دلار و ۴۹ سنت رسید که بیشترین قیمت طلا در طول تاریخ است.

نتیجه حمله موشکی ایران در بازار ایران

بازار ایران صبح روز ۱۱ مهر ماه آغاز به کار کرد و در اولین واکنش با توقف معاملات و رکود در خرید مواجه شد. اما تا کشف قیمت واقعی، باید منتظر بود و رفتار بازار را ارزیابی کرد. خریداران آهن با توقف معاملات، منتظر اعلام قیمت‌ها شدند. به‌جز فعالان بازار مسکن و پروژه‌دارانی که چاره‌ای جز خرید نداشتند، دیگر مشتریان تمایلی برای خرید نداشتند.

بورس ریخت

صبح امروز با بازگشایی بورس تهران، شاخص کل تا ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه صبح، کاهش ۰.۳۹ درصدی را ثبت کرد. صف فروشندگان متراکم‌تر از روزهای قبل بود و باعث شود روند نزولی شاخص کل که از ابتدای هفته آغاز شده بود، روز آخر کاری بورس تهران در این هفته هم ادامه پیدا کند.

نماد فولاد مربوط به فولاد مبارکه اصفهان با حدود ۱ درصد افت قیمت (۰.۹۹ درصد) شاخص مؤثر بازار بود.

تأثیر حمله موشکی ایران به اسرائیل بر قیمت آهن

واکنش طلا به احتمال جنگ

اثر روانی ترس و هیجان در رویدادهایی مثل درگیری نظامی افزایش قیمت است اما این افزایش قیمت در صبح امروز در بازار طلای تهران مشهود نبود. طلای ۱۸ عیار صبح امروز با کاهش قیمت ۰.۷ درصدی به ۴ میلیون و ۲۲ هزار تومان در هر گرم رسید. البته باید تا پایان معاملات و کشف قیمت منتظر بود.

سکه اما افزایش ۱.۸ درصدی نشان داد و در همان ابتدای معاملات، با افزایش قیمت ۹۰۰ هزار تومانی، به ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

دلار محتاط بود

دلار اما با باز شدن بازار صبح ایران در اولین روز کاری بعد از حمله موشکی سپاه به اسرائیل نسبت به روز گذشته تفاوت قیمت شگفت‌انگیزی را تجربه نکرد. اگرچه نرخ دلار در این روز با بازگشایی بازار، با افزایش اولیه همراه بود اما با تغییر روزانه افزایش و کاهش محدود با قیمت‌های مختلفی در کانال تا ۶۱۵۰۰۶۱۲۰۰ تومان معامله شد و با ادامه معاملات در این روز، روند قیمتی آن با کاهش‌های جزئی همراه بود.

در نهایت می‌توان گفت دلار در واکنش به خبر حملات موشکی سپاه به صورت هیجانی افزایش یافت و کانال ۶۲ هزار تومان را نیز رد کرد اما با شروع فعالیت بازار در صبح امروز فروکش کرد و در کانال ۶۱ هزار تومان در نوسان بود.

تأثیر حمله موشکی ایران به اسرائیل بر قیمت آهن

نقش حمله ایران به اسرائیل در قیمت آهن‌آلات

بازار آهن‌آلات صبح روز چهارشنبه، بیشتر از اینکه روند کاهش یا افزایشی داشته باشد در شوک منجر به رکود بود و در حالت انتظار برای کشف قیمت به سر می‌برد. با ادامه این روند، بیشتر فعالان این بازار منتظر بودند با دریافت خبر و تحلیل‌های گوناگون، آینده نزدیک بازار را در این حوزه پیش‌بینی کنند.

تأثیر حمله ایران به اسرائیل با موشک‌های فراصوت در بازار آهن در صبح روز چهارشنبه افزایش قیمت بسیار جزئی بود. برای مثال، قیمت میلگرد راد همدان با تغییر قیمت ۱۸۰ تومان، افزایش بسیار اندکی داشت. قیمت میلگرد ظفر بناب هم با افزایش قیمت محدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومانی در هر کدام از محصولات همراه بود که می‌توان آن را در ادامه روند افزایشی چند روز گذشته دانست.

تأثیر حمله موشکی ایران به اسرائیل بر قیمت آهن

پیش‌بینی آینده آهن‌آلات

شاخص‌های مختلفی بر قیمت میلگرد و آهن تأثیر می‌گذارد که در وضعیت به‌هم‌ریختگی بازار، هرکدام به‌نحوی خاص عمل می‌کنند و لزوماً با هم هماهنگ نیستند. برای مثال، با افزایش قیمت طلا و ارز باید نرخ هر کالایی افزایش پیدا کند اما از طرفی واکنش بازار بزرگ ساختمان و همچنین صنعت است که نرخ آهن‌آلات را تعیین می‌کند.

یا در مثالی دیگر، افزایش قیمت حامل‌های انرژی ممکن است بر قیمت نهایی محصول اثر داشته باشد ولی اگر این افزایش قیمت با افزایش قیمت نفت همراه باشد، اثر آن افزایش ورود ارز به داخل کشور و کاهش نرخ تورم و برابری ریال و دلار است که می‌تواند این اثر افزایش قیمت نفت را خنثی کرده و قیمت آهن را کاهش دهد.

در یک جمع‌بندی کلی درباره تأثیر حمله موشکی ایران به اسرائیل بر بازار آهن و قیمت آهن‌ آلات می‌توان گفت آنچه روند بازار در روز چهارشنبه نشان می‌دهد حاکی از آرامش نسبی بازار است و خبری از جهش قیمت‌ها نیست. اگرچه در برخی محصولات حوزه آهن‌ آلات مثل میلگردهای برخی از کارخانه‌ها شاهد افزایش قیمت جزئی هستیم اما این افزایش قیمت چیز محسوسی نیست. به‌ویژه که در محصولات دیگری، کاهش قیمت ثبت شده است.

مهم‌ترین اثر درگیری ایران و اسرائیل در بازار آهن را می‌توان رکود انتظاری مشتریان دانست که احتمالاً در چند روز آینده اگر شاهد رویداد خاصی نباشیم، برطرف خواهد شد و بدون تغییر محسوس قیمت‌ها، معاملات ادامه پیدا خواهند کرد.

کد خبر: ۳۰۶٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha