۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
کارشکنی های دولت سیزدهم؛ از کاهش ذخایر سوخت نیروگاهی تا عدم تعمیرات پارس جنوبی
داستان تکراری ناترازی گازی و مازوت سوزی

کارشکنی های دولت سیزدهم؛ از کاهش ذخایر سوخت نیروگاهی تا عدم تعمیرات پارس جنوبی

کارشکنی های دولت سیزدهم دولت چهاردهم را با چالش مواجه کرده و احتمال می رود زمستان کمبود گاز و تعطیلی های بیشتری را تجربه کنیم. با وجود کسری ۳۰۰ میلیون مترمکعبی گاز، ذخایر سوخت مایع ۴۸ درصد کمتر شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: کارشکنی های دولت سیزدهم حالا دولت چهاردهم را با چالش مواجه کرده است. ذخایر سوخت نیروگاهی و گازی کشور شرایط خوبی را تجربه نمی کنند. از طرفی تاسیسات پارس جنوبی به دلیل نبود تعمیرات مناسب دچار مشکل شده و همین مساله وضعیت تولید را با چالش مواجه کرده است.

مازوت سوزی نیروگاه ها در راه است؟
آمارهای اعلامی نشان می دهد که با وجود شروع فصل پاییز هنوز خبری از ذخایر سوختی در کشور نیست که دلیل اصلی آن در کوتاهی های صورت گرفته در زمان معاونت سالاری در شرکت پخش فرآورده های نفتی است. جالب است که بدانید مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها در زمان حاضر نسبت به زمان مشابه سال قبل، کاهشی ۴۸ درصدی در ذخایر سوخت دارند. هشتم مهرماه سال گذشته، مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها پرشدگی ۷۷ درصدی داشتند، اما هم‌اکنون میزان پرشدگی مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها ۴۲ درصد است.

کاهش ذخایر سوخت مایع در شرایطی صورت گرفته که توکلی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران به تازگی گفته که اکنون روازنه حداقل ۲۶۰‌میلیون مترمکعب ناترازی گاز در کشور وجود دارد. اما کارشناسان حوزه انرژی اما وضعیت بدتری را برای تولید و مصرف گاز متصور هستند. آرش نجفی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفتگو با بازار پیش بینی می کند که «ناترازی گازی امسال به حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.»

همچنین شرکت گاز از همین حالا که هنوز خیلی دمای هوا کاهش پیدا نکرده از هم وطنان می خواهد که در مصرف خود صرفه جویی کند.

حالا درست در شرایطی که باید کاهش قطعی گاز در کشور ذخایر سوخت مایع شرایط بهتری را تجربه کند، منابع خبری از کاهش واردات خبر می دهند. با این اوصاف در صورت برودت هوا احتمال مازوت سوزی در نیروگاه ها بسیار است. ضمن اینکه انصاری رییس سازمان محیط زیست نیز چندی پیش در گفتگو با بازار این ادعا را تایید کرده و گفته بود که به دلیل ناترازی گازی که با آن مواجه هستیم، ناچاربه استفاده از مازوت در نیروگاه ها هستیم.

خوردگی تاسیسات پارس جنوبی

اما این تنها کوتاهی انجام شده در دولت قبل نیست.

برخی از فعالین صنعت نفت و گاز مطرح می کنند طی ۳ سال گذشته تعمیرات دقیقی روی تاسیسات گازی، تجهیزات و سکوهای در پارس جنوبی انجام شده است. کار به جایی رسیده که گفته می شود خوردگی تاسیسات مهم ترین مشکل این روزهای تولید گاز در کشور است که شرایط تولید را به شدت سخت کرده است

آنگونه که برخی از فعالین صنعت نفت و گاز مطرح می کنند طی ۳ سال گذشته تعمیرات دقیقی روی تاسیسات گازی، تجهیزات و سکوهای در پارس جنوبی انجام شده است. کار به جایی رسیده که گفته می شود خوردگی تاسیسات مهم ترین مشکل این روزهای تولید گاز در کشور است که شرایط تولید را به شدت سخت کرده است.

گفتنی است که پارس جنوبی اکنون بیش از ۷۰ درصد گاز کشور را تأمین می‌کند. گاز این مخزن میعانی است؛ یعنی علاوه بر گاز، مایعات گازی و برش‌های اتان و بالاتر را تولید می‌کند که خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس و خوراک اصلی پتروشیمی‌های ما هستند.

کاهش واردات بنزین را در شهرهای شمالی نایاب کرد؟

ناگفته نماند که برخی از فعالین این صنعت، بحران سوخت پیش آمده در شهرهای شمالی طی شهریور امسال را حاصل کاهش واردات بنزین در زمان آقای سالاری می دانند. جالب است که بدانید این ادعا را شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم به نوعی تایید کرده است. آنگونه که این شرکت اعلام کرده حجم واردات بنزین در شهریور به طور تقریبی نصف میانگین ۵ ماهه نخست امسال بوده است.

برخی منابع آگاه اعلام کرده بود که میانگین واردات بنزین در ۵ ماهه نخست امسال حدود ۹ میلیون لیتر بوده اما این رقم در شهریور که مصادف با پیک سفرهای تابستانی بود به حدود ۴ میلیون لیتر کاهش یافته بود.

البته نجفی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی نایاب شدن سوخت در شهرهای شمالی را حاصل افزایش تردد ها و مصرف می داند. او به بازار می گوید ترافیک های سنگین جاده ای سوخت رسانی به شهرهای شمالی را کند و حتی مختل کرده بود به همین دلیل در برهه ای دچار کمبود عرضه در استان های شمالی بودیم.

البته در صورت قبول این ادعا که کاهش واردات عمدی نبوده اما بازهم نمی توان چشم روی عدم برنامه ریزی مناسب برای تامین سوخت شهرهای مسافر پذیر در روزهای تعطیل بست.

کد خبر: ۳۰۶٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha